Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför startar folk med Mac inte om sin dator?

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Nynäshamn
  • 2011-04-18 14:39

Jag har en PowerMac G5 som server. Den är alltid på! Men min iMac som jag jobbar med varje dag stängs av varje kväll och sätts på morgonen. Man får en "starta dagen" feeling med startljudet

Det finns ingen anledning att stänga ner/starta om en dator - åtminstone inte en Unixdator som Mac. Lika lite som man behöver rycka ur sladden på en teve eller stänga av mobilen varje gång man inte använder den. Att hålla på och starta om datorer är en gamma kvarleva - ett psykologisk sak - har inget med verkligheten att göra.

Tre offtopic-inlägg raderade. Håll er till ämnet, tack.

/Mod

Citat:

Does anybody know a solution to stat a Mac under OSX 10.3.9 without earing that borring Minor Third !

https://discussions.apple.com/message/1514012?messageID=1514012

• Medlem
  • 2011-06-01 09:02

Jag sätter datorn i vila eftersom en del program är förbaskat sega att starta eller inte fungerar som de ska efter omstart. EyeTV 3 exempelvis påstår i stort sett varje gång efter omstart att den saknar signal. Ibland måste jag rycka ur och sätta i tv-stickan.

Så jag är väl bekväm antar jag?

• Medlem
  • Halmstad
  • 2011-06-01 09:08
Ursprungligen av alix:

Jag sätter datorn i vila eftersom en del program är förbaskat sega att starta eller inte fungerar som de ska efter omstart. EyeTV 3 exempelvis påstår i stort sett varje gång efter omstart att den saknar signal. Ibland måste jag rycka ur och sätta i tv-stickan.

Så jag är väl bekväm antar jag?

Annars brukar det ju snarare vara tvärtom, många gånger: att tillbehör inte kan hantera viloläget. Efter omstart har man i alla fall ett nytt fräscht system som rullar.

• Medlem
  • 2011-06-01 09:38
Ursprungligen av planB:

Annars brukar det ju snarare vara tvärtom, många gånger: att tillbehör inte kan hantera viloläget. Efter omstart har man i alla fall ett nytt fräscht system som rullar.

Bevisar väl att det inte finns någon absolut sanning i frågan.

Några inlägg raderade. Detta är ingen "batteritråd", som den frågeställaren ville få det till. Detta är en mer principiell diskussion huruvida man behöver stänga av sin dator, eller bara låta den gå ner i vila.

Det finns mycket bättre platser - i andra befintliga trådar - för diskussioner kring batteriskötsel och batterihälsa

/Mod

• Medlem
  • Tranemo
  • 2011-06-01 11:27

Den största anledningen till att jag inte stänger av någon dator är för att jag oftast 3984239 miljarder program och dokument öppnade konstant, orkar hålla på och öppna dom hela tiden, mycket smidigare att bara väcka skiten från vila så är allt ens arbete redo samma sekund. Ingen ide heller, min stationära drar väldigt lite ström i vila, MBP tappar runt 2% över natten nu, och min MBA tappar närapå 0%, så nae, bara bökigt att starta om.

• Oregistrerad
  • 2011-06-03 14:31
Ursprungligen av julian-c:

Enkel fråga. Är ny på mac så döda mig inte. Har en Macbook Pro. Är van från PC att slå av då den inte används. Men verkar annorlunda med mac folket? Varför? Eller är det bara en skröna? Klarar datorn verkligen av det, mår den bra av att stå på i en månad utan omstart och speciellt med laptop med såfall strömsladden i?

Tell me

Behövs inte? Jag märker ingen skillnad på min Mac Pro ifall den är på hela tiden eller stängs av varje gång den använts. Slår bara ner den i vila.

Bevaka tråden