I Hong Kong kan jag upplysa om att du (nästan) kan skippa SIM kort helt. Du har tillgång till fri WiFi nästan överallt.
HK Gov har fri WiFi på alla offentliga platser, och nästan alla restauranger har detsamma.
Genom att välja hotell med fönster mot en park gör att du slipper hotellets ofta svindyra lösning.
Investera i en SIP Klient och ett SIP Konto hos någon bra leverantör så har du nästan gratis telefoni.
Min leverantör debitera 11 öre/min för samtal Sverige - Hong- Kong som det blir fallet lite sjukt om man betänker att ett Sverige samtal var 15 öre/min.
Beger du dig sedan in till China typ Shenzhen, Dongguan, Foshan, Guangzho så finns ofta fri WiFi på många restauranger.
China Telecom har kontantkort som fungerar i både Hong Kong och China och även ger tillgång till WiFi uppkoppling.
Förslag på fungerande SIP klient för ej jailbreakad iPhone/iPad är Acrobits Softphone investera då även i tillägget G.729 Codec.
För jailbreakade rekommenderar jag Siphone som är gratis och som även hanterar G.729.