Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips om du åker utomlands med din iPad 3G

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2011-06-04 10:10

Om du åker utomlands med en iPad med 3G kan det vara värt att kolla runt lite innan man kommer dit. Jag listade ut att T-Mobile i UK hade ett bra pay-as-you-go för data.
Så, nu när jag var 5 dagar i Skottland så pep jag snabbt in på en t-mobile-store och köpte ett kort och fyllde på med £7 som gav mig 250MB/dag i 7 dagar, helt ok, och mikro-SIMmet ingick.

Kanske skulle det vara värt med en tråd om just såna här tips så man slipper göra undersökningarna?
Tipstråd för dataabbonemang i utlandet?

Bra idé till tråd!

I Thailand köper du obegränsad tillgång i 30 dagar för ca. 200kr.
Alla operatörer har liknande priser/paket, DTAC/One2Call/Happy (DTACs kontantkort), har detta.

Andra paket finns också, t.ex 140h användning för 80kr.

Jag rekommenderar Happy, det fungerar finfint över hela landet.

Om någon har ngt bra tips om Spanien, så tas det tacksam emot!!

• Medlem
  • International user
  • 2011-06-04 15:46

Grekland, pls:)

Yes!!

• Medlem
  • Trollbäcken
  • 2011-06-04 17:28

USAs västkust någon?

• Medlem
  • International user
  • 2011-06-05 00:32
Ursprungligen av lasselu:

USAs västkust någon?

För en svensk iPad eller iPhone så är det bara AT&T som kör 3G-nät på samma frekvenser. Jag har inte researchat deras kontantkortspriser, men de har säkert nåt på AT&Ts hemsida.
Täckningen anses ibland vara bristfällig, särskilt jämfört med svensk standard, men vid mina besök har jag alltid haft ok AT&T-täckning på västkusten.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2011-06-13 09:18

Strålande tråd!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2011-06-13 18:07

Alltså, jag vill att den här tråden ska handla om att man ger tips, inte att man är lat och tigger om att någon annan ska göra research åt en.

Ska du åka till ett visst land. Ta reda på vilka som är de bästa alternativen för datatrafik till din iPad och skriv det i den här tråden (om du vill dela med dig). Enkelt.

Kör Telia kontantkort här.... men är tacksam för tipset om England, ska dit i mars... och sen italien, vilket jag tror också kör med kontantkort.

Nu har jag svaret. På de flesta ställen fungerar Vodafone "Pay as you go", så det blev ett sånt kort. Dock lite snålt i England, £5 för 250 MB och det tog slut på en vecka typ (det beloppet gäller max en månad, så jag fick fylla på lite). Det blev bättre i Italien, för där kunde man köpa ett obegränsat för €20 för en månad. Såg till och med Melodifestivalen (skäms lite). Så heja Vodafone, de finns säkert på andra ställen i Europa också med samma erbjudanden!

• Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-03-22 18:30
Ursprungligen av Christer Holm:

I Hong Kong kan jag upplysa om att du (nästan) kan skippa SIM kort helt. Du har tillgång till fri WiFi nästan överallt.
HK Gov har fri WiFi på alla offentliga platser, och nästan alla restauranger har detsamma.
Genom att välja hotell med fönster mot en park gör att du slipper hotellets ofta svindyra lösning.

Investera i en SIP Klient och ett SIP Konto hos någon bra leverantör så har du nästan gratis telefoni.

Min leverantör debitera 11 öre/min för samtal Sverige - Hong- Kong som det blir fallet lite sjukt om man betänker att ett Sverige samtal var 15 öre/min.

Beger du dig sedan in till China typ Shenzhen, Dongguan, Foshan, Guangzho så finns ofta fri WiFi på många restauranger.

China Telecom har kontantkort som fungerar i både Hong Kong och China och även ger tillgång till WiFi uppkoppling.

Förslag på fungerande SIP klient för ej jailbreakad iPhone/iPad är Acrobits Softphone investera då även i tillägget G.729 Codec.
För jailbreakade rekommenderar jag Siphone som är gratis och som även hanterar G.729.

Finns det några spärrar i deras fria WiFi som gör att man tex inte kan använda Skype.

OT.
Funderar på att dra dit en sväng en vecka eller två. Just nu har Cebu Pacific promos för ca 200:- från Manila.

• Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-03-22 18:19

Här på Filippinerna finns det inte så mycket att välja på men Globe har lite olika paket bla ett för 499 Pesos ( ca 80 Kronor) för 30 dagars surf och trafik upp till 1GB. Jag tecknade precis ett postpaidabonnemang för 999 Pesos/månad (ca 160 Kronor) och har då frisurf under den tiden. Sedan finns det Smart och de har ett kontantkort 995 Pesos. Där ingår det 2GB under 30 dagar. Smart har doch rätt pissig täckning skall man betänka. Nu är det väll inte så många som kommer åt det här hållet men det är min fem ören i alla fall.

1
Bevaka tråden