Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

WWDC 6-10 juni 2011 - "We are going to unveil the future of iOS and Mac OS"

Tråden skapades och har fått 403 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-06-06 22:10
Ursprungligen av Mija:

Tack kollade precis hemsidan utan resultat.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-06-06 22:10
Ursprungligen av ecth:

Tack kollade precis hemsidan utan resultat.

Titta igen, nästan mitt på sidan.

Ursprungligen av acke:

Keynoten är uppe för er som vill kolla.

Tack! Det gick fortare än någonsin tidigare.

Ursprungligen av acke:

Tillägg 2: Gud så smal han är och gud vad svagt han talar.

Ja, det är riktigt sorgligt att se, han ser inte ut att må bra alls.

Mina små noteringar:
- Spännande med IMessage, funderar på om det kommer att integreras med den existerande SMS/MMS-appen? Vore grymt om den automatiskt känner av om mottagaren har iOS 5
- Jag såg också att Bonnier fanns med på listan över utgivare i den nya "Newsstand"-appen, som bekant är Bonnier ett väldigt svenskt företag, därför är det rätt troligt att vi får tidningar hit med.
Varumärken - Bonnier Tidskrifter

Läste lite varstans att detta skulle vara en Spotifydödare men jag förstår inte hur iCloud kan vara det?
I Spotify får du tillgång till "all" musik för 99 kronor i månaden.
I iCloud får du tillgång till de låtar du redan har i iTunes och alla andra låtar kostar pengar?

Ursprungligen av korthoga:

Läste lite varstans att detta skulle vara en Spotifydödare men jag förstår inte hur iCloud kan vara det?
I Spotify får du tillgång till "all" musik för 99 kronor i månaden.
I iCloud får du tillgång till de låtar du redan har i iTunes och alla andra låtar kostar pengar?

Jag vill minnas att det var länge sen det snackades om en Spotifydödare från Apple, och definitivt inte sen ryktena kring iCloud kom...

Ursprungligen av Capeman:

Jag vill minnas att det var länge sen det snackades om en Spotifydödare från Apple, och definitivt inte sen ryktena kring iCloud kom...

Har aldrig läst att Apple nämnt något om Spotifydödare, däremot svenska tidningar som tex. Aftonbladet. Lite besviken då jag hoppades på att få en tjänst som var liknande Spotify fast kopplat till iTunes. Nåja, får väl fortsätta med Spotify...eller så får man väl "tvätta" musiken som de så snällt tillåtit en att göra.

Ursprungligen av korthoga:

Har aldrig läst att Apple nämnt något om Spotifydödare, däremot svenska tidningar som tex. Aftonbladet. Lite besviken då jag hoppades på att få en tjänst som var liknande Spotify fast kopplat till iTunes. Nåja, får väl fortsätta med Spotify...eller så får man väl "tvätta" musiken som de så snällt tillåtit en att göra.

Och nu vet du varför du ska sluta läsa tabloider som Aftonbladet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-06 22:11

"...or purchase additional storage for your MobileMe account."

Men vänta nu här. Vad menas här. Behöver du mer än 5GB så får du vända dig till Google eller Hotmail? Vad händer 30 juni 2012 om jag har 25GB mail?
Kan de bara bestämma sig för att ha en domän till sina mail? Herregud vilket pajaseri.

Ursprungligen av acke:

"...or purchase additional storage for your MobileMe account."

Men vänta nu här. Vad menas här. Behöver du mer än 5GB så får du vända dig till Google eller Hotmail? Vad händer 30 juni 2012 om jag har 25GB mail?
Kan de bara bestämma sig för att ha en domän till sina mail? Herregud vilket pajaseri.

Jag skulle tro att man kan köpa till mer utrymme i iCloud, det skulle vara logiskt. Däremot kan man inte förändra sina mobileMe-konton längre. Så det utrymme du har nu får du klara dig på tills iCloud lanseras, så ordnar det sig förhoppningsvis efter det.

App Store i iOS är uppdaterad med "Purchased"! Har saknat den funktionen.

Efter att ha sett Apple - iOS 5 - See the top new features in action. så kliar det enormt i fingrarna att köpa en iPhone när iOS 5 släpps. Dock har jag så dåliga erfarenheter att jag väntar på iPhone 5, men det tar emot som satan.

Apple has done it, again. Nu blir kreditkortet lite fattigt när iPad 2 ska köpas.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-06-06 22:48

Attans, åskar så IN I H-TE här i Skåne nu så all hardware går offline nu! Man han iaf "se" keynoten...

*log out*

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-06-06 22:57

Jag är faktiskt inte så upphetsad över iCloud. Än. Skönt i alla fall att jag har ett år på mig att fortsätta med MobileMe på vanligt sätt med iDisk och det större lagringsutrymmet.

Känns inte bra att Apple överger hi end segmentet och går helt mot leksaksaffär för vuxna. Först lägger man ner Xserve, sedan gör man om operativet att likna mongo mobilens OS, tar man bort flash i Lion
Kommer det att komma nya modeller av Mac Pro eller blir det en Mac Pro emulering som app till iPad till hösten ?
Jag säger fifaen.

Ursprungligen av Firechild:

Känns inte bra att Apple överger hi end segmentet och går helt mot leksaksaffär för vuxna. Först lägger man ner Xserve, sedan gör man om operativet att likna mongo mobilens OS, tar man bort flash i Lion
Kommer det att komma nya modeller av Mac Pro eller blir det en Mac Pro emulering som app till iPad till hösten ?
Jag säger fifaen.

"mongo mobilens OS" ? Är det iPhone då eller? Det var iaf ett jävla äckligt sätt att uttrycka sig på.
Varför skulle man hålla liv i Xserve? Ingen köpte ju skiten.
Flash kommer väl finnas kvar, men du får uppdatera det från Adobe.
Klart det kommer fler MacPro, ännu tuffare än senaste modellerna.

Ursprungligen av Goflorp:

Varför skulle man hålla liv i Xserve? Ingen köpte ju skiten.

Ännu bättre, inte ens Apple använde det. De har själva till stor del kört på Solaris, AIX och Linux. Bilderna mot slutet inifrån datacentret i North Carolina var intressanta att se, fick pausa och fröjdas ett tag.

Ursprungligen av Firechild:

Känns inte bra att Apple överger hi end segmentet och går helt mot leksaksaffär för vuxna. Först lägger man ner Xserve, sedan gör man om operativet att likna mongo mobilens OS, tar man bort flash i Lion
Kommer det att komma nya modeller av Mac Pro eller blir det en Mac Pro emulering som app till iPad till hösten ?
Jag säger fifaen.

Detta är mer ett sorgligt exempel på att du inte har en aning om vad du pratar om.

Xserve hade mest troligt så pass låga försäljningssiffror att den inte var lönsam att hålla vid liv. Dessutom var den omotiverat dyr.

Mac Pro kommer att fortsätta att utvecklas av Apple. Den används bland annat inom nöjesindustrin där man kör Final Cut. Sedan tror jag också att man faktiskt lyckas sälja den till ett antal hemanvändare som har lite tyngre behov än vad en iMac klarar av.

För övrigt trevligt att man tar bort flash. Det är en viktig markering gentemot Adobe. Dessutom så är det inte direkt så att framtiden ligger hos Adobe när HTML5 kommer att utvecklas allt mer och ta allt fler marknadsandelar.

+1 till Apple - bortsett från deras konstiga och nya sätt att hantera multitouch i Lion. Dock är det en vanesak även det.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-06-07 15:07
Ursprungligen av Tobias Schelin:

+1 till Apple - bortsett från deras konstiga och nya sätt att hantera multitouch i Lion. Dock är det en vanesak även det.

Jag undrar hur lång tid det kommer ta - om någonsin - att få "vanligt folk" att använda de där gesterna med ryggmärgen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-06-07 15:15
Ursprungligen av planB:

Jag undrar hur lång tid det kommer ta - om någonsin - att få "vanligt folk" att använda de där gesterna med ryggmärgen.

Upp till tre fingrar är det nog inga problem. De gester som visades upp på keynoten kändes väldigt naturliga.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-06-07 19:14
Ursprungligen av Adzam 1:

Upp till tre fingrar är det nog inga problem. De gester som visades upp på keynoten kändes väldigt naturliga.

"Folk" är inte vana vid att arbeta på detta sätt i sitt gui. De sitter där med sin mus och klickar på samma sätt som de gjort sedan windows 3.1. De vill inte - tror jag - sitta där och göra en massa trix med fingrarna på en platta. Det är naturligare med musen eller kanske något tangentkombination.

Har man ett visst relativt komplext arbetsflöde kan de säkert vara väldigt effektivt, men för den vanlige dödlige finns inte incitamentet till alla de där finesserna.

Själv växlar jag mellan fönster med +< (samma prog) och +TAB mellan program. Alltid. Använder aldrig exposé.

Ursprungligen av planB:

"Folk" är inte vana vid att arbeta på detta sätt i sitt gui. De sitter där med sin mus och klickar på samma sätt som de gjort sedan windows 3.1. De vill inte - tror jag - sitta där och göra en massa trix med fingrarna på en platta. Det är naturligare med musen eller kanske något tangentkombination.

Har man ett visst relativt komplext arbetsflöde kan de säkert vara väldigt effektivt, men för den vanlige dödlige finns inte incitamentet till alla de där finesserna.

Själv växlar jag mellan fönster med +< (samma prog) och +TAB mellan program. Alltid. Använder aldrig exposé.

Jag kör också det. Använder dock Exposé om jag har igång femtioelva program samtidigt, då är det skönt att se alla fönster.
Däremot känns det _inte_ bra att de ändrat gesturen för att få fram exposé i Lion. Four-finger används nu för att komma åt något annat, minns inte vad, men jag tyckte inte om det och det gick inte att ändra!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-06-07 20:59
Ursprungligen av planB:

"Folk" är inte vana vid att arbeta på detta sätt i sitt gui. De sitter där med sin mus och klickar på samma sätt som de gjort sedan windows 3.1. De vill inte - tror jag - sitta där och göra en massa trix med fingrarna på en platta. Det är naturligare med musen eller kanske något tangentkombination.

Har man ett visst relativt komplext arbetsflöde kan de säkert vara väldigt effektivt, men för den vanlige dödlige finns inte incitamentet till alla de där finesserna.

Själv växlar jag mellan fönster med +< (samma prog) och +TAB mellan program. Alltid. Använder aldrig exposé.

Ja jag utgår bara från min mamma, som efter typ ett halvår med en Mighty Mouse har lärt sig en hel del. För även den musen erbjuder alla de där gesterna. Därmed inte sagt att hon använder alla, men för att vara en som genuint inte bryr sig alls om datorer är jag ändå lite impad.

Men ja, det kanske inte alls är så gemene man tacklar det hela.

Ursprungligen av planB:

"Folk" är inte vana vid att arbeta på detta sätt i sitt gui. De sitter där med sin mus och klickar på samma sätt som de gjort sedan windows 3.1. De vill inte - tror jag - sitta där och göra en massa trix med fingrarna på en platta. Det är naturligare med musen eller kanske något tangentkombination.

Har man ett visst relativt komplext arbetsflöde kan de säkert vara väldigt effektivt, men för den vanlige dödlige finns inte incitamentet till alla de där finesserna.

Själv växlar jag mellan fönster med +< (samma prog) och +TAB mellan program. Alltid. Använder aldrig exposé.

Vana har absolut mycket att göra med saken, men kanske inte det enda: Apple argumenterade ju i decennier för att folk bara klarade av en musknapp. Även om jag tycke de hade fel i just det så var själva grundtanken nog god, att undvika det som var komplicerat. Av någon outgrundlig anledning tycks de helt ha tappat bort det perspektivet när det gäller multitouch, som ju är så komplicerat att bara de mest hängivna orkar lära sig det.

Och när det gäller multitouch, vissa av gesterna fastnar riktigt bra, riktigt snabbt och jag försöker hela tiden att använda dem på min gamla MBP som inte har stöd för dem:)

Andra fastnar inte alls - men jag ser det som alla keyboard shortcuts - du lär dig vissa som du använder och struntar i de övriga och ingen ifrågasätter keyboard shortcuts även om ingen kan alla

Ursprungligen av BlackSmp:

Och när det gäller multitouch, vissa av gesterna fastnar riktigt bra, riktigt snabbt och jag försöker hela tiden att använda dem på min gamla MBP som inte har stöd för dem:)

Andra fastnar inte alls - men jag ser det som alla keyboard shortcuts - du lär dig vissa som du använder och struntar i de övriga och ingen ifrågasätter keyboard shortcuts även om ingen kan alla

Så sant, men problemet med multitouch är att ganska många kommer åt dem oavsiktligt, dvs. de gör datorn mer svåranvänd, inte mer lättanvänd.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-06-08 09:44
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Så sant, men problemet med multitouch är att ganska många kommer åt dem oavsiktligt, dvs. de gör datorn mer svåranvänd, inte mer lättanvänd.

Detta håller jag inte med om alls... jag använder mig av de flesta multitouch gester och har lagt till flera custom med hjälp av andra program än Apples orginal.
Jag kommer aldrig åt en gest av misstag.

Ursprungligen av kainen:

Detta håller jag inte med om alls... jag använder mig av de flesta multitouch gester och har lagt till flera custom med hjälp av andra program än Apples orginal.
Jag kommer aldrig åt en gest av misstag.

Men du är knappast en typisk användare. Tvärtom tillhör du då den grupp som tar dig extra tid för att lära dig just multitouch. Jag kommer inte ihåg på vilken keynote/presentation där någon från Apple skulle visa de fantastiska multitouch-gesterna och man såg hur han gjorde fel hela tiden, gång på gång så det var rent pinsamt att se på.

  • Medlem
  • 2011-06-08 10:00
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Men du är knappast en typisk användare. Tvärtom tillhör du då den grupp som tar dig extra tid för att lära dig just multitouch. Jag kommer inte ihåg på vilken keynote/presentation där någon från Apple skulle visa de fantastiska multitouch-gesterna och man såg hur han gjorde fel hela tiden, gång på gång så det var rent pinsamt att se på.

Jag vet vilken du menar men i det fallet va det på en Magic Mouse om jag inte minns fel.. Å där blir det ju lite knivigare. Stackarn va ju svettig som en liten gris;)

Bevaka tråden