Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone/iPad mail-inställningar

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla,

Är det någon som vet hur man kan ställa in iPhone/ipad till INTE markera hämtad IMAP-post som läst?

Problemet är att om jag läser mail i iPhone/iPad innan jag läst dem på min stationära mac så fungerar inte Apple Mails regler. Jag har ju satt upp ett stort antal mappar i Apple Mail där jag lagrar all e-post. Detta hanteras av regelhanteraren i Apple Mail. Men om jag först kollat e-post i iphone/ipad så sätts reglerna ur spel och allt hamnar i inkorgen.

Möjligen skall denna fråga ställa i mac-forumen. Men jag börjar här eftersom det är iphone/ipad som är grundorsaken till problemet!

• Medlem
  • Täby
  • 2010-09-27 09:44

Jag tror inte det är möjligt... är dock inte säker.
En lösning kan ju vara att alltid ha mail igång, då kör den ju reglerna innan du hinner läsa mailen i mobilen?

Som kainen säger så är det inte möjligt med IMAP. För att få det separat så som du vill och inte påverka mail.app så blir det nog att köra POP3 på din iPhone/iPad.

Att köra POP med flera enheter inblandade är rent idiotiskt.

Det kommer sluta med som det var förr, "det mailet, vänta, det har jag skickat från jobbdatorn. Du får vänta tills måndag...". Man får framför allt en sync på "skickat" med IMAP.

Du kan markera alla mail (cmd-A) och välja "tillämpa regler" på dem.

Ursprungligen av Goflorp:

Att köra POP med flera enheter inblandade är rent idiotiskt.

Det kommer sluta med som det var förr, "det mailet, vänta, det har jag skickat från jobbdatorn. Du får vänta tills måndag...". Man får framför allt en sync på "skickat" med IMAP.

Du kan markera alla mail (cmd-A) och välja "tillämpa regler" på dem.

Absolut, men IMAP har inte någon lösning som passar stockholmstar.

Är det att meddelanden blir markerade som lästa som är problemet? Jag brukar markera enskilda meddelanden som oläst efter att jag har kollat på den på iPhone/iPad. Det går att göra från iOS mail.

• Medlem
  • Täby
  • 2010-09-28 13:18
Ursprungligen av bjelkeman:

Är det att meddelanden blir markerade som lästa som är problemet? Jag brukar markera enskilda meddelanden som oläst efter att jag har kollat på den på iPhone/iPad. Det går att göra från iOS mail.

Hur gör du detta på iPhone? Kan inte hitta funktionen.

Ursprungligen av kainen:

Hur gör du detta på iPhone? Kan inte hitta funktionen.

Klicka på mer detaljer (tror jag det heter..) uppe i headern så kan du markera mailet som oläst.

• Medlem
  • Täby
  • 2010-09-29 07:57
Ursprungligen av keptang:

Klicka på mer detaljer (tror jag det heter..) uppe i headern så kan du markera mailet som oläst.

Skulle du kunna slänga upp en screenshot för jag hittar varken detta på iphonen eller iPaden?

Ursprungligen av kainen:

Skulle du kunna slänga upp en screenshot för jag hittar varken detta på iphonen eller iPaden?

Bredvid adressraden när du är inne i ett mail - har du inte en "knapp" längst upp till höger som heter "Detaljer"?
Alt "Göm" om detaljer redan är aktiverat.

Ursprungligen av kainen:

Självklart.

• Medlem
  • Täby
  • 2010-09-29 09:24
Ursprungligen av keptang:

Självklart.

Hahaha ibland är man bra blind!
Tack för hjälpen

• Medlem
  • Östersund
  • 2010-12-26 22:58

Hittar inte mina skickade mail från iPad, i Paddan.
Mailen fungerar både ut och in. (Bahnhof) POP och SMTP
Någon som har en idé?

Ursprungligen av bjowic:

Hittar inte mina skickade mail från iPad, i Paddan.
Mailen fungerar både ut och in. (Bahnhof) POP och SMTP
Någon som har en idé?

Beror säkert på att du kör POP3 från ca 1971 som mailstandard.
Byt till IMAP när du har flera enheter och du får intelligentare ynkning av grejerna.
T ex ser du skickade mail från iPad även i din Mac eller iPhone.

Om man gör reglerna på webbmejlen så funka det.

Vem har du mailen hos?

1
Bevaka tråden