Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ipad utan dator

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Östersund
  • 2011-06-17 11:40

Min far som är 68år vill skaffa sig en ipad2, till det en skrivare och en router. Han vill skriva lite protokoll från PRO och kunna titta lite på SVTplay och vara med i den digitala världen då alla tv program hänvisar till hemsidor. Dessutom bor vi 50 mil från varandra och det skulle vara roligt om han och morsan kunde prata och kika med barnbarnen via kamera då det ibland blir långt mellan träffarna.
Problemet är följande som jag undrar om någon har erfarenhet av: Han har ingen dator i övrigt. Är det att rekommendera att han skaffa en ipad2 utan att ha en dator. (jag kan ta med min macbook pro för reg. och backup någon gång då och då. Men det kommer inte finnas någon i hans närhet. Han (och jag) vill åt enkelheten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-17 11:42

Absolut

Tycker jag verkligen! Kul sätt att hålla kontakten på ett smidigt vis! Go for It!

Kör på!

Absolut, och i och med iOS 5 i höst så kommer ingen dator att behövas alls längre.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2011-06-17 12:22

försäljaren på applestore rekommenderade macbook air istället men det klart. Den är dyrare och lättare att få såld nu när det verkar ganska svårt att få tag i en ipad 2 överhuvudtaget. Macoteket hade ingen, inlife (digital in) hade 1, elgiganten ingen. Så det blir att beställa i så fall.
Vet ni om det fungerar med en airport express? kan man ställa in den via webbgränssnitt eller finns det en app? eller är en enkel trådlös netgear eller liknande ett bättre alternativ?

Ursprungligen av Samor:

försäljaren på applestore rekommenderade macbook air istället men det klart. Den är dyrare och lättare att få såld nu när det verkar ganska svårt att få tag i en ipad 2 överhuvudtaget. Macoteket hade ingen, inlife (digital in) hade 1, elgiganten ingen. Så det blir att beställa i så fall.
Vet ni om det fungerar med en airport express? kan man ställa in den via webbgränssnitt eller finns det en app? eller är en enkel trådlös netgear eller liknande ett bättre alternativ?

En AirPort Express fungerar bra, men måste i nuläget ställas in via en PC eller Mac. Med risk för att låta tjatig kommer det funktioner för att styra AirPort-routrar i iOS 5.

Du får konfigga den från din dator när du aktiverar iPad:en så ska allt rulla sen.

Men en Netgear/D-Link går ju att konfigga via webben så det kanske är smidigare om några ändringar skulle behöva göras när du inte är där.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-06-17 12:57

Köp ALDRIG produkter från D-link, aka "Dead Link".

  • Medlem
  • Östersund
  • 2011-06-17 13:04

nej den erfarenheten har jag också. Netgear blir det om inte airport express.
Lite kluven om det krävs programvara för inställning. Om det det skulle bli ex strömavbrott, något fel eller att det av någon anledning slutar fungera så kan inte farsan (med telefonsupport från Östersund / mig) ställa om enheten om han har en express, kanske lämpligare med en vanlig router ändå. Om det kommer i ios 5 så spelar det ingen roll.
Å andra sidan har jag aldrig "behövt" ställa om min router.

Ursprungligen av Samor:

nej den erfarenheten har jag också. Netgear blir det om inte airport express.
Lite kluven om det krävs programvara för inställning. Om det det skulle bli ex strömavbrott, något fel eller att det av någon anledning slutar fungera så kan inte farsan (med telefonsupport från Östersund / mig) ställa om enheten om han har en express, kanske lämpligare med en vanlig router ändå. Om det kommer i ios 5 så spelar det ingen roll.
Å andra sidan har jag aldrig "behövt" ställa om min router.

Om inte din far behöver en massa inställningar gjorda i AirPorten så ser jag inget problem. Skulle den strula så brukar det oftast hjälpa att bara dra ur den ur väggen och sätta i den igen. Och som sagt, i iOS 5 kan du sedan styra den (inte andra routers alltså, om du trodde det).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-06-17 13:10

Varför inte skaffa en Airport Extreme? Direkt till den kan han via USB koppla in sin skrivare han också skulle köpa.

Ursprungligen av zinned:

Varför inte skaffa en Airport Extreme? Direkt till den kan han via USB koppla in sin skrivare han också skulle köpa.

Ja, fast just den funktionen finns ju även med AirPort Express. Men köper han rätt HP-skrivare från början så kan han förstås använda AirPrint...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-06-17 14:25
Ursprungligen av Capeman:

Ja, fast just den funktionen finns ju även med AirPort Express.

Fasen, det glömde jag ju helt...och jag har ändå en Express också

Det var väl för att just det där med skrivare, det känns så 1974 för mig. Jag har nog inte skrivit ut en sida på löjligt länge...

  • Medlem
  • Östersund
  • 2011-06-17 13:51

Jo det blir "rätt" HP för där uttaget för bredbandet är skulle inte jag vilja ha en skrivare stå. (i vardagsrummet) Så en airprint HP all in one är planerad.
Angående ichat så verkar det fungera bra med videokonf. med användare som har googlekonto eller är AOL att rekommendera? Nu lär väl även den funktionen fungera med icloud så småningom men det kan ju ta flera år innan vi i Sverige får ta del av det.

Ursprungligen av Samor:

Jo det blir "rätt" HP för där uttaget för bredbandet är skulle inte jag vilja ha en skrivare stå. (i vardagsrummet) Så en airprint HP all in one är planerad.
Angående ichat så verkar det fungera bra med videokonf. med användare som har googlekonto eller är AOL att rekommendera? Nu lär väl även den funktionen fungera med icloud så småningom men det kan ju ta flera år innan vi i Sverige får ta del av det.

På en iPad2 kan du nog bara köra videosamtal via FaceTime eller Skype. Eller har jag missat något?

  • Medlem
  • Östersund
  • 2011-06-17 14:00

jo men om jag har en macbook pro (inte helt ny) mot en ipad2 wifi. Då är det väl ichat som är aktuellt?

snackar facetime med ichat?

Vad jag vet kan du inte köra iChat alls på en iOS-enhet. Du får ladda ner FaceTime till din MBP.

Ursprungligen av pmarriott:

Vad jag vet kan du inte köra iChat alls på en iOS-enhet. Du får ladda ner FaceTime till din MBP.

Alla appar som stöder AIM ska funka. Jag rekommenderar IM+, den funkar med det mesta inkl. Skype.
IM+ Pro for iPhone, iPod touch, and iPad on the iTunes App Store

Dock inte video då..

  • Medlem
  • Östersund
  • 2011-06-17 14:18

ja men då var det enklare än jag trodde. Jag köper 10.6 (vilket jag inte har än) laddar ner facetime. Beställer grejorna till föräldrarna. De skaffar såklart ett applekonto och mailadress och så kan vi använda facetime. Har jag missat något?

Så inköpslistan ser ut som följer:

ipad 16 wifi
camera connection
HP Photosmart Wireless allt-i-ett-skrivare
airport express
(stadsnät och bahnhofkonto)

Jag får köpa in 10.6 och facetime.

Ursprungligen av Samor:

ja men då var det enklare än jag trodde. Jag köper 10.6 (vilket jag inte har än) laddar ner facetime. Beställer grejorna till föräldrarna. De skaffar såklart ett applekonto och mailadress och så kan vi använda facetime. Har jag missat något?

Så inköpslistan ser ut som följer:

ipad 16 wifi
camera connection
HP Photosmart Wireless allt-i-ett-skrivare
airport express
(stadsnät och bahnhofkonto)

Jag får köpa in 10.6 och facetime.

Ser bra ut!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-06-17 15:08
Ursprungligen av Samor:

Så inköpslistan ser ut som följer:

camera connection

Vad är det?

Ursprungligen av frazze:

Vad är det?

Troligen Apple iPad Camera Connection Kit - Apple Store (Sverige) ?

Jag skulle dock köpt en tredjepartsprodukt som har SD och USB i samma för nästan en sjättedel av priset.

edit: Betalade 50kr på eBay för min.

Min feedback är att en MBA 11,4 är lite mer ergonomisk att sitta vid under en längre period än paddan. Framför allt om ni ska använda Facetime mycket, då iPaden inte kan står tillräckligt upprätt av sig själv. MBA har ju dessutom lite fler möjligheter om han vill kunna göra andra saker (jag älskar hastigheten i den burken). Men om man inte har något problem med ovanstående fungerar det ju utmärkt.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2011-06-17 15:31

min pappa kommer inte sitta långa stunder. Det är snarare paddans mycket enkla handhavande som min far blev förbluffad över då han för första gången pekade på en ipad och insåg att han skulle kunna "förstå" hur en "dator" funkar.
Han skall skriva lite mötesprotokoll, skriva ut några, ta emot och skicka epost, kanske se lite svtplay och kanske prata lite med barnbarnen.
Han har haft äldre imacar tidigare men min far är INTE teknisk och en Pc är därför helt utesluten. Kan inte begära att han skall ladda ner servicepack, uppdatera virusskydd mm. Han hittar inte i datorn och skulle aldrig förstå hur den fungerar och är inte intresserad hur den funkar heller.
Han har tyvärr inte möjlighet till att få hjälp med sådan i sin närhet heller.

camera connection: Jo det är för att enkelt kunna synka bilderna från kameran.

angående ergonomin så är han medveten om detta och att han ev kommer köpa ett tangentbord senare om han tycker han behöver. Eftersom han skriver med pekfingret så tror jag inte att det har så vansinnigt stor betydelse.

Han kommer garanterat vara den modernaste senioren i huset där de bor. Bara em sån sak kan vara "viktigt" för en man som varit pensionär under många år.

Nu är det inköpt. Nu hoppas jag allt finns levererat till jag snurrar förbi Norrtälje nästa gång så jag kan hjälpa till att få igång allt. det är viktigt att det funkar, trassel skall det inte vara.

I så fall tror jag att det är en perfekt lösning. Jag använder faktiskt min iPad2 som enda dator när jag reser - med dropbox, pages och keynotes är den ju mer eller mindre en komplett arbetsdator.

Måste bara säga att jag blir så glad när jag läser detta ämne. Tummen upp för dig TS, med det stora hjärtat

All den oro du känner att man "måste ha en dator" till den kommer ju lösa sig inom två månader eller så när iOS5 kommer.

Ett av målen de haft framför ögonen när de skrev iOS5 var just, att iPad skulle kunna leva ett liv helt fristående från en "moderdator".

hade jag haft råd hade mina päron haft en för länge sen.

Senast redigerat 2011-06-18 13:42

Klart far din ska ha iPad! Men SVT play funkar inte än... tänkte jag skriva och insåg att det gör det ju visst Jag tror en iOS apparat är betydligt enklare att först sig på än en Mac.

Bra initiativ!
Ser verkligen fram emot att höra vad dina föräldrar tycker när dom har "kört in sig" på iPaden.
Är nämligen väldigt sugen på att förse mina egna föräldrar med en snarlik kombination, då en "vanlig" dator nog inte är att tänka på.

Bevaka tråden