Kan jag få väcka den här tråden igen?
Jag ropade in en DP1 på Tradera till behagligt lågt pris, men efter en del testande (från en vanlig amatörfotografs synvinkel) är jag faktiskt riktigt besviken. Jag har gjort sida-vid-sida-tester med två andra kameror som den egentligen inte borde ha något problem med, Fuji F31fd och Ricoh R3. Fujin (6 MP) har bra mörkerprestanda för en kompaktkamera (delvis pga aggressiv brusreducering) och Ricohn (5 MP) är framför allt en kamera man köper för snabbt fokus och lång zoom. Inga höga upplösningar alltså (det kanske vore lite taskigt att jämföra med en ny fillion-megapixlare), utan bara tillräckliga, och dessa kameror är nog äldre än Sigman. Ricohn är äldst.
Jämförelsen är faktiskt inte skoj, inte för Sigman i alla fall.
Hela bilden, Fuji:
...Ricoh...
...och Sigma. Inga stora skillnader, och som ni ser har jag gjort mitt bästa för att ta exakt samma bild.
På helbilden förlorar Sigma klart för blåsticket i den oranga pluppen, långt från sanningen. Ricohn fick lite lila färg i himlen på vissa testbilder men var oftast bra. Fujins bilder var konsekvent bra.
Här kommer urklipp ur bilderna, i samma ordning, 100%:
Först Fuji...
...Ricoh...
...och Sigma.
På detaljnivån är förloraren Ricoh som har fula kanter och lite lägre detalj över lag, men jag kan inte se någon som helst fördel för Sigman över Fujin.
Detta är en mycket snäll situation för den ljussvaga Sigman, solsken! Jag provade också mörkerbilder, och där fick Sigman massor av stryk, det blir bara rent skräp. Det ljussvaga objektivet gör den värdelös i mörker, den kunde knappt konkurrera med Ricohn och var långt efter Fujin.
Två plus kammar kameran hem: Hyfsat manuellt fokus med en smidig ratt och hyfsad inzoomning för att bedöma skärpan (dock inte perfekt) samt snyggt byggd, känns välbyggd.
På minussidan har Sigman att den har ett klumpigt manuellt objektivlock (inte ens en snodd för att hålla reda på det), seg autofokus, ingen zoom (hade inte varit något problem om jag fått något för det), inget makro (närgränsen är lååångt borta), taskig batteritid (jag börjar tro att den drar en massa batteri när den är avstångd), och otydliga knappar som man knappast ser symbolerna på.
Så så här långt är den inte mycket att ha i mina ögon. Jag har inte försökt jobba med RAW-bilder, för jag är inte van vid det. Det kanske är där allt det skojiga händer?
Eller är detta redan en gammal relik som hör hemma på nostalgihyllan för udda kameror?