Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En vecka med Sigma DP1 - folk-Leican

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Nifo:

Så filmupplösningen stannar vid 320 pixlar?

/Fredrik

Ja med nuvarande firmware. Jag vet med säkerhet att de jobbar på att få ut lite mer. Med du ska veta att det är tre lager med totalt 14MP information som skall omarbetas och det är svettigt för den stackars kameran. Men jag hoppas starkt på en liten förbättring. Annars får jag njuta av de små klippen som trots allt ser helt ok ut när man skalar upp dem med bra programvara.

vill-ha-begäret är stort just nu! tack för bra information

Fråga: om man använder den externa sökaren, hur gör man då med fokuseringen?

Ursprungligen av ivo_michael:

Fråga: om man använder den externa sökaren, hur gör man då med fokuseringen?

Med den externa sökare så får du helt enkelt gissa vart mitten är (om det är mitten-fokuspunkten du valt. Det funkar förvånandsvärt bra mycket tack vare att den externa sökaren är så liten och inte kommer så högt upp jämfört med linsen. Så parallellfelen blir mindre tokiga..

Men visst ska du ha dig en DP1a! Den är brutal i bilderna och rolig att filma med även om nu det blir skitsmå filmer!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-08 20:39

Se lovande ut,, men är den lika plastig som den ser ut? får lite RicohGR vibes..
Själv är jag grymt nyfiken på vad Leica ha på gång, deras D-LUX 3 har ju några år på nacken och det borde vara dags för något nytt. Sedan kan jag hålla med om att skärpedjupen på dagens digitala är lite trista,, saknar skärpe släppet från en gammal pentax 67.

edit.
Ryttarfalk,, kan det möjligen vara så att du jobbar åt sigma?

Ursprungligen av Fredric:

Se lovande ut,, men är den lika plastig som den ser ut? får lite RicohGR vibes..
Själv är jag grymt nyfiken på vad Leica ha på gång, deras D-LUX 3 har ju några år på nacken och det borde vara dags för något nytt. Sedan kan jag hålla med om att skärpedjupen på dagens digitala är lite trista,, saknar skärpe släppet från en gammal pentax 67.

edit.
Ryttarfalk,, kan det möjligen vara så att du jobbar åt sigma?

haha, jag hade inte haft något emot att göra det. Helt ärligt. Sitta i Japan och komma med massa bra ideer om framtidens apparater. Men nej. Jag arbetar inte för Sigma. Men jag är stormförtjust i bra bild. PhaseOne, DP1 eller hederlig svartvit ISO3200 film. Bara det ser gött ut. Just nu har jag inte råd till PhaseOne och jag har inte tid till film - så Foveon får duga. Och som det ser ut nu så är det endast Sigma som för sensorn.

Jag har däremot använts av Sigma vid ett par tillfällen - mina bilder har varit med på Photokina, PMA och annat. Tura i Sverige ville ha mig med på Elmia mässan och jag kan bara inte tacka nej till en sån grej. Skitkul ju!

Inte köpt, men såld!

PS. Sigman är inte plastig. Den är gjord i Aluminium fram och bak. Plastdetaljer topp och knapp.

Hallå hallå..

Undrar om man skulle kunna få en helkropsbild med F/4 utomhus att titta på så man kan se skärpesläppet? Gärna en med "fri " bakgrund?

Och gärna ett porträtt på F/4 på max närgräns med skärpa på ögat...

Vore mycket uppskattat

Någon som har sett dom i lager än i Stockholmstrakten? Vill nog plocka upp en rätt snart...

/B

  • Medlem
  • 2008-04-09 14:02

Lägg ned det där med skärpesläpp nu. En 16 mm-optik på "crop sensor" med bländare 4 tecknar i princip allt från 3 m till oändligt skarpt. Det kan vare sig Foveon eller Sigma ändra på.

Självklart blir det lite suddigt i bakgrunden om man står 30 cm från huvudmotivet, men jag tycker inte att man kan prata om "skärpesläpp". För de flesta bilder kameran är till för är det dessutom snarast en fördel.

Vill du ta "fina porträtt" ska du ha en annan kamera.

Var och kände på kameran idag... Blandade känslor måste jag säga...

Nu hade jag inte med mig ett eget minneskort dumt nog... Men displayen är ju inte så kul om man jämför med tex g9:an.. Annars så kändes den lätt och smidig..

Jag gillar iofs känslan av att man inte använder displayen så mycket då det är lätt att stirra sig blind på på den utan bara för att komponera bilderna.. Men den hängde sig när man ställde skärpan, riktigt irriterande.. Är detta något som är fixat i nya firmware uppdateringen?

tack för svar. det får ta och bli en sådan där, ska bara sälja av systemkameran!

Kan jag få väcka den här tråden igen?

Jag ropade in en DP1 på Tradera till behagligt lågt pris, men efter en del testande (från en vanlig amatörfotografs synvinkel) är jag faktiskt riktigt besviken. Jag har gjort sida-vid-sida-tester med två andra kameror som den egentligen inte borde ha något problem med, Fuji F31fd och Ricoh R3. Fujin (6 MP) har bra mörkerprestanda för en kompaktkamera (delvis pga aggressiv brusreducering) och Ricohn (5 MP) är framför allt en kamera man köper för snabbt fokus och lång zoom. Inga höga upplösningar alltså (det kanske vore lite taskigt att jämföra med en ny fillion-megapixlare), utan bara tillräckliga, och dessa kameror är nog äldre än Sigman. Ricohn är äldst.

Jämförelsen är faktiskt inte skoj, inte för Sigman i alla fall.

Hela bilden, Fuji:

...Ricoh...

...och Sigma. Inga stora skillnader, och som ni ser har jag gjort mitt bästa för att ta exakt samma bild.

På helbilden förlorar Sigma klart för blåsticket i den oranga pluppen, långt från sanningen. Ricohn fick lite lila färg i himlen på vissa testbilder men var oftast bra. Fujins bilder var konsekvent bra.

Här kommer urklipp ur bilderna, i samma ordning, 100%:

Först Fuji...

...Ricoh...

...och Sigma.

På detaljnivån är förloraren Ricoh som har fula kanter och lite lägre detalj över lag, men jag kan inte se någon som helst fördel för Sigman över Fujin.

Detta är en mycket snäll situation för den ljussvaga Sigman, solsken! Jag provade också mörkerbilder, och där fick Sigman massor av stryk, det blir bara rent skräp. Det ljussvaga objektivet gör den värdelös i mörker, den kunde knappt konkurrera med Ricohn och var långt efter Fujin.

Två plus kammar kameran hem: Hyfsat manuellt fokus med en smidig ratt och hyfsad inzoomning för att bedöma skärpan (dock inte perfekt) samt snyggt byggd, känns välbyggd.

På minussidan har Sigman att den har ett klumpigt manuellt objektivlock (inte ens en snodd för att hålla reda på det), seg autofokus, ingen zoom (hade inte varit något problem om jag fått något för det), inget makro (närgränsen är lååångt borta), taskig batteritid (jag börjar tro att den drar en massa batteri när den är avstångd), och otydliga knappar som man knappast ser symbolerna på.

Så så här långt är den inte mycket att ha i mina ögon. Jag har inte försökt jobba med RAW-bilder, för jag är inte van vid det. Det kanske är där allt det skojiga händer?

Eller är detta redan en gammal relik som hör hemma på nostalgihyllan för udda kameror?

Bump! Är det ingen som kan tipsa om hur man använder en DP1 utan att tycka att den är sämre eller likvärdig med en vanlig billig kompaktkamera? Jag får väl sälja skiten till någon som uppskattar den.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Bump! Är det ingen som kan tipsa om hur man använder en DP1 utan att tycka att den är sämre eller likvärdig med en vanlig billig kompaktkamera? Jag får väl sälja skiten till någon som uppskattar den.

Efter att ha läst din tidigare post så verkar den riktigt kass i jämförelse med vad en vanlig kompaktkamera idag lyckas prestera.
Så ja, kan inte mer än att hålla med dig om "sälj skiten....".

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Bump! Är det ingen som kan tipsa om hur man använder en DP1 utan att tycka att den är sämre eller likvärdig med en vanlig billig kompaktkamera? Jag får väl sälja skiten till någon som uppskattar den.

du kan nog dra ganska rejält i skärpespaken innan sigma-bilden du visar blir likaöverskärpt som de andra exemplen.
annars är väl färgprecisionen med foveon-sensorerna ingen höjdare, ännu värre på högra ISO. kör du raw och sätter vitbalansen med lite omsorg blir det nog bättre.

klart man blir sugen på en sigmakamera när man ser carls bilder, men då får man komma ihåg att han är en strålande fotograf - speciellt med blixt, vilket passar bra med sensorns tekniska begränsningar.

Ursprungligen av gabriela:

du kan nog dra ganska rejält i skärpespaken innan sigma-bilden du visar blir likaöverskärpt som de andra exemplen.

Först tänkte jag protestera för att jag inte såg skillnaden, men sedan tittade jag en gång till, zoomat:

Sigma;

Ricoh:

Fuji:

och tamejkatten, där ser man att även Fujin fuskar fram en massa skärpa som den egentligen inte har, här ser man att det fattas en massa högfrekvenser som Sigman har! Uppskärpning i efterhand är ganska avslöjande, det ger en massa fula kanter och sånt, och den kan aldrig trolla fram information som inte finns.

Det är lustigt, jag såg inte den här skillnaden innan, men nu är den ju uppenbar! Så då får jag nog ändra mig, det finns verkligen mer information per pixel!

Köp en Gf-1:a eller en X100 om du har råd är mitt råd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-02 16:21

Hade en DP1 tidigare, den ger grymt fina bilder om motivet passar kameran

Men den är kass inomhus (iso:n), har begränsat skärpedjup och ingen zoom.

Sålde den efter något år och köpte en Canon G11, en mycket mångsidigare kamera som jag är mer nöjd med. Ångrar ibland att jag inte köpte en S95 dock... hade nog kunnat offra några rattar för att få ner storleken.

Bevaka tråden