Från att ha garvat åt folk som använder efterbehandling har jag - efter att ha sett hur fantastiskt folk på nätet kan lyfta bilder - så smått börjat experimentera med lite efterbehandling själv. En applikation som förefaller självklar för någon som sitter med utskjutningsoptik och liten sensor är skärpa... så nu undrar jag hur ni som kan det här gör.
Originalbild:
Först använde jag en faslig massa oskarp mask för att skärpa upp bilden ordentligt. Det blev som det brukar bli - en bild med massiva skärpeartifakter:
Sedan fixade jag en kantbild av originalbilden med kantidentifierieringsfiltret:
Detta andvände jag i sin tur som mask mellan originalbilden och den den överskärpta bilden och fick följande resultat:
Inte överdrivet, jämfört med ursprungsbilden, och ändå med lite mer visuell punch än det fanns där från början... inte så pjåkigt.
Men. Det finns två steg i processen där jag mer eller mindre bara drar i sliders på måfå till dess jag får något som "ser bra ut" - dels i parametervalet för oskarp mask, dels i parametervalet för kantskärpa. Finns det något smartare, systematiskt sätt att lista ut vad som är "bra"?
Och dels undrar jag om det finns någon helt annan arbetsgång som levererar liknande eller bättre resultat med mindre jobb. Programmet är f.ö. photoshop.