Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad tycker ni om iPads batteritid?

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-04 14:14
Ursprungligen av lufra:

zinned: Precis, det är svårt att avgöra hur lång tid man egentligen använder till att bara läsa eller surfa. Hihi.

FreddeB: Så du menar att batteriet höll sig längre förr? Och du gör samma saker på iPaden, nu som då?

Jag utför nog samma aktiviteter nu som då, spelar knappt spel utan surfar/twittrar/facebookar med och bara genom att sitta och surfa på 4.x ser jag procenten ticka ned i 'rasande' fart jämfört med 3.x,

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-04-04 14:18

Jag har aldrig kört iPad med iOS 3.x utan endast 4.x så där har jag ingen erfarenhet om batteritiden.

  • Medlem
  • 2011-04-09 10:38

Batteritiden är helt okej, däremot tar den evigheter att ladda via datorn.

Ursprungligen av pingu:

Batteritiden är helt okej, däremot tar den evigheter att ladda via datorn.

Beror på att din usb-port bara klarar lämna Max 5W (säkert ännu lägre)
Använd laddaren du fick med ipaden, den klarar lämna 10W och
Kommer ladda din iPad på 5tim istället för 10 via datorns usb.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-05-10 08:34

Vet inte om det är batterimätaren som har hängt sig, men efter att ha uppgraderat iOS till 4.3.3 står den fortfarande på 100% efter ett helt dygn!!!

Ursprungligen av lensv:

Vet inte om det är batterimätaren som har hängt sig, men efter att ha uppgraderat iOS till 4.3.3 står den fortfarande på 100% efter ett helt dygn!!!

Har du inte använt den så har du förmodligen fortfarande 100%. Har hänt mig ett flertal gånger både på iPad 1 och 2.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-05-10 08:49
Ursprungligen av pmarriott:

Har du inte använt den så har du förmodligen fortfarande 100%. Har hänt mig ett flertal gånger både på iPad 1 och 2.

På min iPad (v.1) har batterimätaren alltid åkt ner några procent efter bara ett par timmar (ännu värre efter att 4.3 installerades), även om jag inte har använt den. Nu har den som sagt varit igång i ett dygn och jag har även använt den en del... Känns nästan för bra för att vara sant

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-10 23:12

Får en känsla av att min 2:à drar lite mer batteri än 1:an.

Min iPad2 wifi som jag köpte i maj är nere på prick 7 timmar. Enbart webbsurfning och skrivande. Apple skriver upp till 10 timmar. När jag ringde apple support och ville veta exakt hur jag skulle använda iPad för att komma upp i maximal batteritid fick jag inget klart besked. De upprepar istället om och om igen "det beror på hur du använder den". Det verkar omöjligt att avgöra om det är mitt handhavande eller ett felaktigt batteri som ger en 30 procent kortare drifttid än den utannonserade.

Ursprungligen av olaf johansson:

Min iPad2 wifi som jag köpte i maj är nere på prick 7 timmar. Enbart webbsurfning och skrivande. Apple skriver upp till 10 timmar. När jag ringde apple support och ville veta exakt hur jag skulle använda iPad för att komma upp i maximal batteritid fick jag inget klart besked. De upprepar istället om och om igen "det beror på hur du använder den". Det verkar omöjligt att avgöra om det är mitt handhavande eller ett felaktigt batteri som ger en 30 procent kortare drifttid än den utannonserade.

Som det diskuterades i din andra tråd och som Apple säger, det beror på hur du använder den.
För att du ska få ut maximal batteritid, återställ utan att lägga tillbaka backup, kör med så lite saker som möjligt installerat/aktiverat (enbart WiFi), lägsta läget på skärmen osv.

Oavsett så är det upp till 10 timmar, precis som Apple skriver. Från Apple nedan som citerades i den andra tråden angående deras test.
Apple - iPad - Teknisk information om iPad.

Citat:

Testerna utfördes av Apple i februari 2011 på iPad 2-enheter och med program som ännu inte var i produktion. Testerna bestod av att utföra följande aktiviteter tills batteriet var fullständigt urladdat: videouppspelning, ljuduppspelning och surfning på Internet med Wi-Fi eller 3G. Videomaterialet bestod av en 2 timmar och 23 minuter lång film inköpt från iTunes Store som upprepades. Ljudmaterialet var en spellista som innehöll 358 unika låtar, en blandning av låtar som importerats från CD-skivor med iTunes (128 Kbit/s AAC-kodning) och låtar som köpts från iTunes Store (256 Kbit/s AAC-kodning). Tester av Internet via Wi-Fi och 3G utfördes med dedikerade webb- och e-postservrar, surfning på 20 populära webbsidor och e-posthämtning en gång per timme. Alla inställningar var de förvalda utom följande: Wi-Fi var associerat med ett nätverk (förutom för internetsurfning via 3G) och Wi-Fi-funktionerna Fråga vid nätverksanslutning och Automatisk ljusstyrka var avaktiverade. Batteriets drifttid beror på enhetens inställningar, användning och många andra faktorer. Batteritesterna utförs med specifika iPad-enheter. De faktiska resultaten kan variera.

Men vad är frasen "upp till 10 timmar" värd om man inte kan ange exakt under vilka förhållanden man uppnår maximal batteritid? Till exempel kunde man ange en specifik app som körs under hela battericykeln - då kunde man med ledning av resultatet få reda på om det är fel på batteriet. Som det nu är får man gissa. Teoretiskt kan "Upp till 10 timmar" innebära 1 timmes drifttid. När jag pressade supporten tyckte han att det vid 5 timmars batteritid fanns anledning att misstänka batterifel. Det är hälften av den utannonserade tiden. Men min misstanke att batteriet kan vara felaktigt har också att göra med att jag sällan läser om andra missnöjda användare, de flesta verkar nöjda med batterikapaciteten. Det hade jag också varit om den gav 9-10 timmar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-26 15:52
Ursprungligen av olaf johansson:

Men vad är frasen "upp till 10 timmar" värd om man inte kan ange exakt under vilka förhållanden man uppnår maximal batteritid? Till exempel kunde man ange en specifik app som körs under hela battericykeln - då kunde man med ledning av resultatet få reda på om det är fel på batteriet. Som det nu är får man gissa.

Jag har både en iPad och en iPad 2, bägge kommer upp i 10 timmars användning vid läsning och med automatisk anpassning av ljusstyrkan på skärmen. Läser ofta på kvällen i mörker så ljusstyrkan är lite lägre då.

Ett uttalande med "upp till" är inte värt nånting, det tror jag de flesta vet. Det är så det fungerar med produkter som drivs av batterier, en tillverkare kan inte lova en batteritid just pga alla faktorer som påverkar batteritiden (användning/kyla/värme..).

Om du gjort allt du kan som att återställa utan att lägga tillbaka backup för att få en så ren enhet som möjligt osv som jag beskrev ovan och det fortfarande inte är bra och du inte får ut tillräckligt med batteritid så lämna in den.
Du kommer förmodligen få tillbaka den och få betala undersökningsavgift för att det inte är något fel på det.

5 timmar låter nog vettigt, då börjar det bli dåligt.

Läste en test på Engadget, de testar alla plattor på samma sätt ("running an MPEG4 video clip on loop, WiFi on, screen at roughly 65 percent brightness"). Sedan mäter de från 100% batteritid tills den slår av sig själv. Tiden för iPad 1 blev 9:33 och för iPad 2 10:26, och det kan man ju anta var på fabriksnya enheter. Ni kan ju köra motsvararande test själva och se var ni landar..

Och en telefontillverkare säger att lurens batteritid är upp till 400 timmar. Jo, under optimala förhållanden (labmiljö). Upp till är alltid upp till, inte minst. .

Ursprungligen av pmarriott:

Och en telefontillverkare säger att lurens batteritid är upp till 400 timmar. Jo, under optimala förhållanden (labmiljö). Upp till är alltid upp till, inte minst. .

Undrar vem som skulle kunna tolka det Apple säger som en batteritid på minst 10 timmar. Du själv kanske?

Ursprungligen av olaf johansson:

Undrar vem som skulle kunna tolka det Apple säger som en batteritid på minst 10 timmar. Du själv kanske?

Du har ju själv skrivit att Apple lovar 10 timmars batteritid. http://www.99.se/ipad/288195-batteritid.html

Ursprungligen av olaf johansson:

På hemsidan lovar Apple 10 timmars batteritid med wifi. På min ipad2 jag köpte i maj får jag ut 8 tim 6 minuter. Vad göra?

Som vi redan gjort klart så är det inte så och allt beror på hur man använder sin enhet samt många andra parametrar. Så enkelt är det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-07-26 15:31
Ursprungligen av keptang:

Du har ju själv skrivit att Apple lovar 10 timmars batteritid. http://www.99.se/ipad/288195-batteritid.html

Hehe...busted

Ursprungligen av olaf johansson:

Undrar vem som skulle kunna tolka det Apple säger som en batteritid på minst 10 timmar. Du själv kanske?

Jag förstår inte vad du menar.

Bevaka tråden