Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt nya MacBook Air (2011)

Tråden skapades och har fått 198 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-27 22:35
Ursprungligen av Airbase:

Nu håller vi bara tummarna att man får en Samsung-disk. Annars överväger jag att returnera.

Ok, bara av nyfikenhet. Visst förstår jag att det är trist och kan kännas taskigt att andra får snabbare disk men du får ju ändå en grym dator som är råsnabb och kraftfull. Blir det inte jobbigt att returnera och sen chansa på att du får en ny med snabbare disk?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-07-28 07:34
Ursprungligen av stile:

Ok, bara av nyfikenhet. Visst förstår jag att det är trist och kan kännas taskigt att andra får snabbare disk men du får ju ändå en grym dator som är råsnabb och kraftfull. Blir det inte jobbigt att returnera och sen chansa på att du får en ny med snabbare disk?

Att köpa Apple är fortfarande att köpa premium. Att produkterna varierar såpass är för mig redan näst intill oförsvarbart. Råsnabb och kraftfull i all ära, jag vill inte ersätta min snart tre år gamla Macbook med en ny dator där SSD:n är märkbart långsammare än det jag har idag.

Det finns mycket saker i världen som är jobbigt, att returnera en produkt som inte håller måttet är inte en av dem. Inte för mig i alla fall.

Senast redigerat 2011-07-28 09:20
Ursprungligen av Airbase:

Att köpa Apple är fortfarande att köpa premium. Att produkterna varierar såpass är för mig redan näst intill oförsvarbart. Råsnabb och kraftfull i all ära, jag vill inte ersätta min snart tre år gamla Macbook med en ny dator där SSD:n är märkbart långsammare än det jag har idag.

Det finns mycket saker i världen som är jobbigt, att returnera en produkt som inte håller måttet är inte en av dem. Inte för mig i alla fall.

Men är den märkbart långsammare? Enligt 9to5mac som uppmärksammade detta, borde hastighetsskillnaden inte märkas i daglig användning.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-07-28 10:41
Ursprungligen av Capeman:

Men är den märkbart långsammare? Enligt 9to5mac som uppmärksammade detta, borde hastighetsskillnaden inte märkas i daglig användning.

Precis. En storm i ett vattenglas, APPLE resonerar nog att SSD korten är jämbördiga.

Vem orkar hålla på att returnera datorerna pågrund av små bagateller när man tidigare har haft defekta skärmar på iMAC osv.. då finns det anledning för att byta.

Men var och en får väl göra hur man vill, frågan är hur APPLE resonerar, man har väl knappast förbundit sig att garanterat leverera sina nya MBA med Samsung diskar, särkskilt inte nu när man i stort sett säger upp allt framtida samarbete med Samsung efter diverse tvistar.

Är nog så att APPLE gör sig av med dom samsung diskar man har på lager, och i framtiden väljer andra tillverkare.

Denna fakta gällde ju även första revsionen MBA 2011. Har aldrig upplevt min toshiba disk i min MBA 2011 - 11 TUM som långsam på något sätt. TVÄRTOM jag håller hårt i mössan när den startar upp

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-07-28 11:45

Daglig användning är ju ganska generell term, min dagliga användning har med både film, foto och video att göra och då är all prestanda välbehövlig. Visst kan man skaffa en Macbook Pro eller stationär för den sortens sysslor, men då missar vi lite hela grejen med att vi MBA-köpare riskerar att få en dator med specifikationer som inte är konsekventa. Jag må vara Apple fanboy, men denna sortens beteende kan jag acceptera på billiga PC-datorer, inte på premiumprodukter som Apples.

Usch, jag har varit frånvarande från 99.se bra länge nu och känner mig lite som en återvändande surgubbe, det är inte alls meningen. Jag tycker bara inte man skall behöva acceptera "det gör inte så stor skillnad ändå".

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-07-28 11:54
Ursprungligen av Airbase:

vi MBA-köpare riskerar att få en dator med specifikationer som inte är konsekventa

Apple har aldrig specificerat mer än att MBA har en SSD med en viss storlek och upp till 2.5 gånger snabbare än en konventionell hårddisk.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-07-27 22:17

Jag har sett rapporter som fått Samsungdiskar även i 13.

Nja 11" är inte garanterad Samsung heller.. Gäller både 13" och 11". Tyvärr. Kan få vad som i vilken som

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-07-27 22:37

Det spelar ingen större roll vilken man får. Dom är båda snabba, men på olika saker. Samsung är snabbast på sekventiell läsning. Toshiba är snabbast på slumpmässig läsning av 4K sektorer.

Jag tar nog helst Toshiba och det var det jag fick i min MBA 13 i5 128

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-07-27 22:48
Ursprungligen av Mija:

Det spelar ingen större roll vilken man får. Dom är båda snabba, men på olika saker. Samsung är snabbast på sekventiell läsning. Toshiba är snabbast på slumpmässig läsning av 4K sektorer.

Jag tar nog helst Toshiba och det var det jag fick i min MBA 13 i5 128

Äsch det säger du bara för att det råkade sitta en toshiba i din

Allvarligt talat spelar det nog mindre roll med disken. Snabb dator i alla fall.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-07-27 23:42

Aja, har beställt mig en 13" nu i alla fall

zappee, det gör du fan rätt i! Min macbook pro känns som en seg tegelsten i jämförelse med min air. Så grymt soft att sitta med 1,35kg bad ass air i knäet.

Om jag fick skulle jag välja snabb slumpmässig framför snabb sekventiell läsning. Bättre sekventiell prestanda kan ge en viss skillnad när man kopierar stora filer och blocken råkar ligga efter varandra, men små slumpmässiga läsningar är det som man gör hela tiden och som får allt att kännas snabbare.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-07-28 11:56

Nej det vet jag om, men ni tycker inte det känns fel att en och samma datormodell levereras med ospecificerade diskar med prestandaskillnader på upp emot 100mb/sec?

Ursprungligen av Airbase:

Nej det vet jag om, men ni tycker inte det känns fel att en och samma datormodell levereras med ospecificerade diskar med prestandaskillnader på upp emot 100mb/sec?

Jag har beställt en 13" MBA 2011 och får min idag. Jag har stora 256 GB hårddisken och en i7 CPU.

Jag håller med så till vida att jag tycker att det är olyckligt att det är på detta viset med Samsung och Toshiba.

Det är förståeligt att Apple inte erbjuder olika konfigurationer för olika hårddisktillverkare. I Apples ögon vet >70% av kunderna förmodligen inte skillnaden mellan vanlig HD och SSD... men... det här gränsar nog faktiskt mot märkbar prestandaskillnad.

Tittar man på Bare Feats test, så är Samsungen snabbare på allt (256 vs 256). Det är framförallt vid inläsningen av stora filer där Samsung ligger på 270 MB/s mot Toshibans 213 MB/s (27%) och skrivning SM 252 MB/s mot TS 191 MB/s (32%)

Jag kan tänka mig att vid t ex fotojobb med RAW-filer på 25-30MB, så kan man här märka en skillnad.

Som Mija skriver ovan så är Toshiban på 128 GB något snabbare än Samsungs 256 GB när det gäller slumpvis läs och skriv med små filer (mellan 5.6-2%), men jag tycker man får jämföra motsvarande storlekar.

Det jag skulle önska mig är kanske framförallt att Apple var konsekventa och började med Samsung i de dyraste datorerna och sen fyllde på neråt så långt det gick. Man kan väl påpeka att jag är part i målet, men jag tror nog att de flesta hade kunnat förlika sig med det. Då vet man i alla fall vad man får. Det måste ju också anses rimligt att de som betalar mest för sin dator har 1:a tjing på de snabba SSD:erna?

Om det nu är så att hårddiskarna slumpas ut... ja, då är det så. Då får vi glädjas med dem som får extra snabba diskar, och alla andra skall vara supernöjda med sin nya, fina dator som den är.

Får jag en Toshiba kommer jag vara besviken i 48 timmar, sen kommer det vara som bortblåst.

Ser verkligen fram emot att konfigurera min dator under det kommande nattskiftet!

Senast redigerat 2011-07-28 13:53
  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-07-28 13:31
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Som Mija skriver ovan så är Toshiban på 128 MB något snabbare än Samsungs 256 MB när det gäller slumpvis läs och skriv med små filer (mellan 5.6-2%), men jag tycker man får jämföra motsvarande storlekar.

Det finns jämförande tester mellan Samsung och Toshiba i samma storlek, 128GB, som jag tittat på eftersom det är det jag är intresserad av. Där är det närmare 20% skillnad, till Toshibas fördel, på slumpvis läsning, den siffran som jag tycker är viktig för min upplevelse av att det rör på sig.

Har jag riktigt bråttom så använder jag min MBP istället.

Ursprungligen av Mija:

Det finns jämförande tester mellan Samsung och Toshiba i samma storlek, 128GB, som jag tittat på eftersom det är det jag är intresserad av. Där är det närmare 20% skillnad, till Toshibas fördel, på slumpvis läsning, den siffran som jag tycker är viktig för min upplevelse av att det rör på sig.

Det var intressant!

Kommer du ihåg var det var du läste testerna? Inte av misstro, nu... utan mest för att jag gärna läser in mig lite när det kommer nya grejor!

Men då kommer det i ett annat ljus. I varje fall när det gäller 128 GB. För det är ju helt klart så att snabba läs-och skrivprestanda av små filer kommer till sin rätt i daglig användning.

Mitt eventuella missnöje baserades på att småfilsprestandan var snarlik, men att det var en stor skillnad vid stora filer.

Jag fick just min nya 11", i7 och 256GB, på den var det Samsungdisk. Noterar omedelbart hur mycket raskare än Toshiban den är.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-07-28 14:50

Ni som redan fått kan väl hjälpa till och fylla i här:

2011 Mba Owners, share your ssd model and display model here - MacRumors Forums

Uppskattas av alla gissar jag.

Måste bara få nämna att jag öppnade 6 st .CR2-filer (RAW format) samtidigt, på totalt 147,3 MB (utan uppstartat photoshop) på ca 7 sekunder. Då var jag nog lite långsam med att stoppa tidtagaren också. Det är, i min värld, rätt snabbt!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-07-28 18:51

Nu har datorn äntligen landat, och idag gick leveransen bra. Ska helt klart skriva om TNT:s service i enkäten om Apple ger mig möjlighet. Nu ska jag utforska Lion

Fick min och den hade Samsungdisk. Har dock läst några real life tester där det är mycket svårt-tänk omöjligt-att märka skillnad.

Men jag är såklart nöjd att jag fick den som jag ville ha ändå!

Men det har gått lite troll i det. Det snackas även om skärmarna (Samsung vs LG), men det verkar mest vara obefogad ryktesspridning...

Nu är de flesta av mina program inne, så nu skall det bli kul att gosa lite med den...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-07-29 01:14
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Fick min och den hade Samsungdisk. Har dock läst några real life tester där det är mycket svårt-tänk omöjligt-att märka skillnad.

Men jag är såklart nöjd att jag fick den som jag ville ha ändå!

Men det har gått lite troll i det. Det snackas även om skärmarna (Samsung vs LG), men det verkar mest vara obefogad ryktesspridning...

Nu är de flesta av mina program inne, så nu skall det bli kul att gosa lite med den...

Grattis till den snabbare samsung disken. verkar som USA har större utdelning gällande detta, typiskt storebrors tilldelning

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Fick min och den hade Samsungdisk. Har dock läst några real life tester där det är mycket svårt-tänk omöjligt-att märka skillnad.

Men jag är såklart nöjd att jag fick den som jag ville ha ändå!

Men det har gått lite troll i det. Det snackas även om skärmarna (Samsung vs LG), men det verkar mest vara obefogad ryktesspridning...

Nu är de flesta av mina program inne, så nu skall det bli kul att gosa lite med den...

Har du hunnit testa den lite? Funderar på om den har värmeproblem/högt fläktljud.

Ursprungligen av drcosmos:

Har du hunnit testa den lite? Funderar på om den har värmeproblem/högt fläktljud.

Har gjort en massa installeringar för att få in mina program. När man gör en längre installation, så tvingas ju datorn att jobba på, och när fläktarna går igång låter den rätt mycket mer än min gamla MacBook Pro 15" mid 2009.

Men för det mesta är den knäpptyst.

Har inte riktigt kunnat sitta ner och jobba med något program eller så, men vid all typ av "vanlig" användning hörs den inte alls. Skulle man slänga in lite foto och börja jobba vet jag inte. Men för det mesta så tvingas ju inte datorn ligga på 100% CPU om man inte komprimerar, extraherar eller konverterar. Det var ju det jag gjorde när jag installerade program hela tiden.

Som exempel kan jag säga att när jag kör Inception i 720p, i TV2 format, så ligger CPU:n på 7.5-8%. Så det är ju inga problem...

Det riktiga dopet blir min 3 veckors semester i Sverige nu. Då blir det väl både lite fotosnitteri och videoklipp. Återkommer med upplevelsen sen.

Men nya MacBook Air känns som en superdator, som helhet sett.

Jag beställde mba 11,6 128GB 4gb i onsdags, beräknad komma fram den 2 aug.

Hoppas att någon svarar på min fråga, om man harar beställd den Via Apple.se kommer den med svensk tangentbord eller???

Tacksam på förhand

Ursprungligen av mactopen:

Jag beställde mba 11,6 128GB 4gb i onsdags, beräknad komma fram den 2 aug.

Hoppas att någon svarar på min fråga, om man harar beställd den Via Apple.se kommer den med svensk tangentbord eller???

Tacksam på förhand

Ja, det gör den.

Ursprungligen av akerstrom:
Ursprungligen av mactopen:

Jag beställde mba 11,6 128GB 4gb i onsdags, beräknad komma fram den 2 aug.

Hoppas att någon svarar på min fråga, om man harar beställd den Via Apple.se kommer den med svensk tangentbord eller???

Tacksam på förhand

Ja, det gör den.

Tack så jättttttttttte ,fan va du ängel ,det känns jätte bra nu,:rolleyes:;)

Shit,jag kollade nyss på TNT hemsida och min mba finns redan i stockholm o jag bor i Uppsala ,fan va snabb det gick,:rolleyes::rolleyes::confused::rolleyes:

Jag ville bara tilläga att jag beställde min mba i onsdags 27/07

Bevaka tråden