Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt nya MacBook Air (2011)

Tråden skapades och har fått 198 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av augustekman:

Har slutligen krypt till korset och beställt en 13"/i7. Tjejen ska få ta över min gamla MBA av första generationen. Är klart taggad!

Och där var den på plats!

De flesta intryck så långt är väldigt bra. Har fortfarande inte kommit helt överens med Lion på alla sätt (kör fortfarande 10.6 överallt annars), men det kommer väl, antar jag.

Mycket mycket piggare än min gamla och bra känsla i skärm och tangentbord.

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2011-10-11 00:03

Idag kom så min 11.6"/i7/256 och jag kan inte annat säga än att jag är fruktansvärt imponerad av denna lilla maskin. Ett perfekt kompliment till monstret som står på skrivbordet (maxad 27" imac mid-2011). Känns väldigt rapp i det mesta jag behagar pyssla med från soffan Satt visst en Samsung-SSD i den också.

  • Medlem
  • Kilafors
  • 2011-10-12 19:29

Sådär! Har nu lagt en order på en 11'' MBA i7:a med 128 GB ssd.

Säljer min 13'' MBP (senaste modellen) och tänkte nu att jag ska klara mig på airen då jag inte håller på med speciellt tunga grejer.
Tror det kan bli riktigt bra och blev styrkt av vad alla har skrivit här.

Nu är det bara den här jäkla väntan som man så många gånger har fått genomlida!

  • Medlem
  • Kilafors
  • 2011-10-13 12:08

Tror ni att jag kommer bli nöjd? Känner mig en smula orolig inför skärmstorleken...

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-10-13 13:26

Det gjorde jag också i början, men det tog inte lång stund (minuter) innan man tyckte att alla andra datorer var stora och klumpiga

En smart sak är att om man vill läsa något på en sida så "dubbeltappar" man på touchpaden, precis som på iPad/iPhone mm, så zoomar den in på textstycket.

Ursprungligen av tompash:

Tror ni att jag kommer bli nöjd? Känner mig en smula orolig inför skärmstorleken...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-10-13 16:15
Ursprungligen av Drakfot:

Det gjorde jag också i början, men det tog inte lång stund (minuter) innan man tyckte att alla andra datorer var stora och klumpiga

Håller fullständigt med, smidig, lätt, snabb och widescreen gör att jag får precis vad jag behöver i (för mig) viktiga program såsom Omni Focus, iCal, Gmail, iWeb... i stort sett alla program där man vill ha "Inspectors" vid sidan av arbetsytan och mecka därifrån.

Kan verkligen inte tänka mig att ha en större laptop igen, ska bara hitta något stativ eller liknande för att ha den upprätt vid min ACD 20" som jag kopplar in hemma.

Har ni några tips? Behöver ingen docking station och det finns dessutom inga vad jag kunde hitta, så något enkelt stativ vill jag gärna ha.

  • Medlem
  • Kilafors
  • 2011-10-13 16:53

Har någon varit med om ett sådant här meddelande?
"Denna sändning hålls i lager i väntan på frisläppning av förtullningsagenten. "

  • Medlem
  • Kilafors
  • 2011-10-13 16:52

Jo, jag tycker ju att det fungerar ganska bra att surfa på en iPhone i de flesta fall, just med inzoomningsfunktionen du nämner.
Och om man jämför åt det hållet så är ju 11'' gigantiskt.

Datorn är nu framme i köln! Verkar gå rasande fort med tanke på att beräknad leverans var satt till 24:e oktober till en början.
Känns väl optimistiskt att tro att man ska hinna få den imorgon, men på måndag är kanske inte allt för otroligt...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-10-15 16:29

Fick min 13" MBA i måndags, och är helnöjd. Tangenterna är suveräna, väldigt mycket lättare att skriva på än på mitt väldigt kompakta lilla USB tangentbord till Mac minin. Att de sedan är bakgrundsbelysta gör inte saken sämre.

Touchplattan tar lite tid o lära sig när man som mig är van vid datormus, men ju mer man lär sig desto fortare kan man jobba med den också.

13 tum känns lite plottrigt kombinerat med den relativt höga upplösningen på skärmen, man kan ju välja lägre men får då kanske hålla på o skrolla fram o tillbaka mer...

tompash: Om din dator var i Köln i torsdags, borde du med nästan 100% sannolikhet ha den hos dig på måndag.

  • Medlem
  • Kilafors
  • 2011-10-21 00:39

Fick min lilla 11-tummare idag! Kan ju inte direkt klaga på nånting. Fantastiskt lätt och tyst. Två egenskaper som gör att man knappt tror att det är en riktig dator. Men sen är den ju fantastiskt snabb också!

Har ingenting att klaga på såhär långt. Helnöjd!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-22 23:36

Då var det dags igen. Var inne på Kullander idag och beställde en 13" med i7 CPU. De har en laddning påväg (skickades igår) så den dyker väl upp i veckan som kommer. Det blir min första MacBook Air och det känns kul att snart ha en laptop igen, sålde min 15" MBP för snart ett år sedan för att testa livet med en iPad som komplement till iMac. Behåller min iPad ändå, reser mycket och känner faktiskt behovet av både en MBA och iPad - de har olika användningsområden tycker jag. Däremot ska jag försöka låta min jobbdator förbli i dockstationen på kontoret och använda min nya MBA som primär dator. Blir mycket fjärrstyrning och dropbox tror jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-28 21:20
Ursprungligen av andy.c:

Då var det dags igen. Var inne på Kullander idag och beställde en 13" med i7 CPU. De har en laddning påväg (skickades igår) så den dyker väl upp i veckan som kommer. Det blir min första MacBook Air och det känns kul att snart ha en laptop igen, sålde min 15" MBP för snart ett år sedan för att testa livet med en iPad som komplement till iMac. Behåller min iPad ändå, reser mycket och känner faktiskt behovet av både en MBA och iPad - de har olika användningsområden tycker jag. Däremot ska jag försöka låta min jobbdator förbli i dockstationen på kontoret och använda min nya MBA som primär dator. Blir mycket fjärrstyrning och dropbox tror jag.

Wow, vilken maskin! Hämtade min nya MBA igår och är grymt imponerad så här långt. Så snygg och så mycket krut i ett detta lilla, smidiga och sexiga format.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-23 13:44

Nu har även jag skaffat en MBA. 11" i7 med 256GB SSD Grymt nöjd, min MBP 15" känns som ett stort monster när jag ställde dem bredvid varandra.

Hur bra fungerar Macbook Air med 4GB internminne? Är det begränsade i enklare sammanhang som att använda Safari, enklare bildredigering i Adobe-produkter och redigering av bilder i Aperture?

Jag står mellan att köpa antingen en Macbook Pro 15" eller en Macbook Air 13". Det enda som oroar mig är internminnet, som tyvärr inte går att få med mer än 4GB.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Hur bra fungerar Macbook Air med 4GB internminne? Är det begränsade i enklare sammanhang som att använda Safari, enklare bildredigering i Adobe-produkter och redigering av bilder i Aperture?

Jag står mellan att köpa antingen en Macbook Pro 15" eller en Macbook Air 13". Det enda som oroar mig är internminnet, som tyvärr inte går att få med mer än 4GB.

Det funkar bra, till och med enklare jobb i CS-paketet, många program igång o dyl. Jag antar att SSD inte blir lika begränsande som en vanlig hårddisk när det virtuella minnet kniper in.

Det funkar snuskigt bra även med förra modellen (C2D) och 2 GB minne! Det är väl mest när man vevat igång Photoshop, InDesign m.fl. program samtidigt som det börjar märkas att minnet är i snålaste laget. Men under surfning, nej där märker man inget.

Aperture har jag inte använt, så där kanske det finns en flaskhals. Lär vara krävande på alla fronter - CPU, GPU och RAM...

Men skall du bära på datorn mycket är det en enorm skillnad att släpa på en 15" MBP eller en 13" MBA. Vi har båda i hushållet, så jag vet av egen erfarenhet.

  • Medlem
  • Harestad
  • 2011-11-22 14:11

Jag har en 11" i7 och den går snabbt som tusan nästan jämt. Jag har stött på patrull i Photoshop och Aperture när det gäller att efterarbete på foton. Oftast batchar jag alla bilder och sparar ut små lågupplösta varianter i Photoshop. Men då äts RAMet upp direkt.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-12-10 13:56

Tja, bara en minivarning för fläkten...ändå.

Nu har jag haft min MBA 11 1.8GHz i7 256GB SSD 4GB RAM i någon månad och när jag kopplar min Apple Cinema Display 20" (2006) så susar fläkten ganska mycket med ca 6500 rpm vid 76 grader C , trots att jag bara har t.ex. Safari (7 flikar, ingen Flash på någon av sajterna vad jag vet) och Evernote öppna.
Sätter jag igång fler program så händer det lätt att temperaturen stiger till 90 C, fast att processorn visar 5-20%, all statistik genom iStats Menus3 (licens) och fläkten är på ca 6500 rpm. Intressant, det sägs att fläkten inte kan ha mer än 6500 rpm men min visar 6510 ibland...)

Detta gäller bara när MBAn väcks från vila. Cold start med även då skärmen kopplad --> no issues. Locket på MBAn är stängt i båda fallen, och enligt många källor avlastar detta grafikkretsen.

Det finns en massa inlägg i div. forum om den högljuda fläkten och skillnaden mellan Snow Leopard och Lion i detta avseende, men vad jag kunde förstå, ingen belyser skillnaden mellan att datorn var i vila och väcktes vs. avstängd + igång och så är allt OK med fläkten.

Jag har tillämpat ett tips om att hålla ner Ctrl+Shift+Option+Power Key, släppa samtidigt och sedan starta datorn, men det hjälpte inte.
Alltså:
- Bara MBA med en massa program öppna, vila eller cold start, inga problem med fläkten
- med extern skärm från vila --> fläkten bara kör plus att tempen stiger, verkar som om Lion inte styr detta på något sätt.
- med extern skärm från cold start --> inga problem.

Jag har inte försökt med iStats Fan Control eller installerat något annat program.

Tack tack.

  • Avstängd
  • 2011-12-10 18:28

Beställde och har fått hem en MBA 13" till dotera som jag suttit och iordningställt enl. order och måste nog säga att jag tror jag behåller den...
Vilken trevlig lite pryttel och OS... helt underbar...
Bara några mindre saker som jag undrat över och inte lyckats lösa än, men det kommer väl!

Nu blir väl sonet avis som bara fick en iMac förra året... så det blir väl att köpa 2 till... stackars fattiga mig

Bevaka tråden