Tja, bara en minivarning för fläkten...ändå.
Nu har jag haft min MBA 11 1.8GHz i7 256GB SSD 4GB RAM i någon månad och när jag kopplar min Apple Cinema Display 20" (2006) så susar fläkten ganska mycket med ca 6500 rpm vid 76 grader C , trots att jag bara har t.ex. Safari (7 flikar, ingen Flash på någon av sajterna vad jag vet) och Evernote öppna.
Sätter jag igång fler program så händer det lätt att temperaturen stiger till 90 C, fast att processorn visar 5-20%, all statistik genom iStats Menus3 (licens) och fläkten är på ca 6500 rpm. Intressant, det sägs att fläkten inte kan ha mer än 6500 rpm men min visar 6510 ibland...)
Detta gäller bara när MBAn väcks från vila. Cold start med även då skärmen kopplad --> no issues. Locket på MBAn är stängt i båda fallen, och enligt många källor avlastar detta grafikkretsen.
Det finns en massa inlägg i div. forum om den högljuda fläkten och skillnaden mellan Snow Leopard och Lion i detta avseende, men vad jag kunde förstå, ingen belyser skillnaden mellan att datorn var i vila och väcktes vs. avstängd + igång och så är allt OK med fläkten.
Jag har tillämpat ett tips om att hålla ner Ctrl+Shift+Option+Power Key, släppa samtidigt och sedan starta datorn, men det hjälpte inte.
Alltså:
- Bara MBA med en massa program öppna, vila eller cold start, inga problem med fläkten
- med extern skärm från vila --> fläkten bara kör plus att tempen stiger, verkar som om Lion inte styr detta på något sätt.
- med extern skärm från cold start --> inga problem.
Jag har inte försökt med iStats Fan Control eller installerat något annat program.
Tack tack.