Jag var tvungen att köpa en MBP bums för ett par veckor sedan av produktionstekniska skäl - jag visste ju att en ny var runt hörnet och detta grämde mig en aning. Nu känner jag mig lugn - det blev ju ingen "ny" MBP. CPU- och grafikupgrades är ju alltid eftersökt, men eftersom jag köpte den grymmaste 15-tummaren så känner jag mig inte sååå omkörd.
I övrigt så har den uppgraderade MBP inget som jag behöver:
1. HD-kamera (720 antar jag) för videochat står inte högt på min lista. Visserligen iChattar jag en hel del, men Nätet fixar knappt att streama chattar i SD och för just ändamålet videochatkommunikation så är inte HD något jag efterlyser med fet ljuskägla. Kameran sitter ju där den sitter och kan inte användas till annat.
2. LightPeak är en naturlig och nödvändig utveckling, men för mig är det idag ointressant. Infrastrukturen för pro-video är fiber, SDI och FireWire. Jag vet inte ens om LP kommer att sitta på pro- semipro-videokameror någonsin. Vill man t.ex. koppla ihop en kamera med Macen och streama via Ustream - eller haka på en FireStore HD-diskinspelare - så är det FW som gäller. Och alla externa ljudkort av betydelse - FW.
Att skifta infrastrukturer tar tid och innan LP landat ordentligt inom min branch så har det gått många år och då är det dags att ändå köpa ny MBP.
Det är dock vackert alltsammans och MBP är ju fortfarande the state of the art. Vad jag fruktade var en ny design, lättare, tunnare - då skulle den MBP jag just köpte kännas gammal. Jo, det är ju sjukt - den jag nu har gör ju jobbet - men det är alltid kul att hoppa på nya tåg och det är ju inte varje dag man köper en MBP för 35 000 spänn - inte ens på jobbet. Man vill ju ligga rätt liksom. När jag var bums tvungen att köpa en PowerMac Quad strax innan Apple gick över till Intel var INTE kul. Nu är ju den dramatiska jämförelsen kanske inte rätt i detta sammanhang - Motorola till Intel var ju ett paradigmskifte. I slutet av Quadens liv så kunde jag inte ens hänga med i FCP- och OSX-uppdateringar. Allt blev bara för Intel-burkar. Men det var/är en bra maskin och prestandan står sig än idag i dom flesta sammanhang. Den rullar nu som videoserver 24/7.
Så - jag sover gott och när en NY MBP kommer 2012 så har den jag köpte ett år på nacken - då känns inte omkörningar lika vidriga liksom :-D.
Mina fem öre.