Anledningen till att man inte vill ha rich black i brödtext är att om tryckpressarna är det minsta feljusterade så kommer texten att bli helt psykedelisk med massa gult, cyan och magenta som "blöder" utanför bokstäverna.
Om problemet:
Det gick att ändra med konvertera färger om jag markerade text och valde "Convert grey to CMYK-black" tyvärr så fick jag det inte att fungera hela tiden. Det går även att göra med "Touchup text" under Tools men det blev för manuellt och man riskerade att markera text som inte skulle konverteras av misstag.
Det som ska fungera är Enfocus Pitstop Pro som är en plugin till Acrobat pro. Men deras hemsida sa hela tiden åt mig att jag måste välja att accepterar cockies trots att jag inte hade några restriktion på och testade med två webläsare. Så jag fick inte igång det heller.
Nu väntar jag på att de som gjort layouten ska komma hem och sedan får de göra om och göra rätt. Och sedan är det bara att hoppas att tryckeriet i Estland får klart grejerna i tid så att den kommer till distributören på tisdag för distribuering.
Lärdomen är att i framtiden får vi se till att de som gör layouten även tankar upp orginalfilerna åt oss så att vi kan fixa sådana här nybörjarfel.
Tack för all hjälp mitt i eländet!