Det samma gäller iPhone. Den är bra inte för att Jobs presenterade den eller för att det var Apple som tillverkade den utan helt enkelt för att den är outstanding bland telefoner och synkar så bra med min mac. Naturligtvis förstår också jag Jobs stora betydelse för utvecklingen inom Apple, men jag tror att Apple kommer fortsätta att göra bra produkter som jag trivs med och Steve Jobs är ingen jesusgestalt för mig.
Där är långtifrån Jobs ensamma förtjänst att Apples produkter är bra, väldesignade och lätta att använda eller för den delen att Apple är duktiga på logistik och butiksförsäljning osv. Han är omgiven av duktiga medarbetare som Cook och Ive (och antagligen massor som aldrig fått sina namn kända).
Men Apple hade inte varit någonting idag om det inte varit för vad Jobs gjorde för Apple när han kom tillbaka. Apple var ett döende företag inte långt från en hägrande konkurs. Idag är det ett av världens högst värderade företag som fungerar oerhört bra och genererar vinster när konkurrenterna knappt har svarta siffror.
Så vitt jag läst och hört var vändningen och uppgången verkligen Jobs förtjänst, från att direkt döda flera av företagets älsklingar och att få ut den första iMacen, som var början på räddningen, till att lansera iPad. Jobs har vågat stå för väldigt långsiktiga visioner, vågat säga nej mer än ja och våga hålla ut tills en produkt är riktigt bra.
Betänk att många av Apples produkter initialt sågats vid fotknölarna av press och förståsigpåare (kolla bara reaktionerna på allt från iPod till iPhone på det här forumet), men som sedan visat sig vara riktigt bra produkter som kunderna gillar. Det är uppenbarligen inte många företag som vågar det (Nintendo vågade med Wii). Jag skulle nog påstå att iPhone är precis så bra just tack vare Jobs, mobilmarknaden såg helt annorlunda ut innan den kom ut (inte bara utseendemässigt, utan även mjukvarumässigt).
Apple är i sig Jobs viktigaste skapelse enligt många (och jag håller med) och att Apple kommer att fortsätta göra bra produkter beror på att han byggt upp det på det sättet, och genom att knyta rätt personer till sig.
Apple står inte (längre) och faller med Jobs, men Apple står tack vare Jobs.
(Att börja blanda in referenser till Jesus, frälsning och liknande känns däremot väldigt krystat och rent av nedvärderande mot de som helt enkelt ser upp till Jobs för att han lyckats väldigt väl i det han tagit för sig och för att man uppskattar de produkter han tagit fram genom Apple.))