Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hamstring av USB-minnen

Tråden skapades och har fått 52 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Mija:

Och folk hamstrar 4GB USB-minnen för att spara 4 kronor. Dumheter.

Inte dumheter om det tas i akt att dessa 4 kronor kommer ur vidrigt felaktigt given beskattningsrätt.

Senast redigerat 2011-08-20 16:26
  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-08-20 17:19
Ursprungligen av pepparkaka:

Inte dumheter om det tas i akt att dessa 4 kronor kommer ur vidrigt felaktigt given beskattningsrätt.

Det är dumheter att hamstra 4GB USB-minne för att spara 4 kronor, jo. Dom kommer ändå vara 4 kronor billigare om någon månad eller två.

Det är ingen skatt, det är en avgift / ersättning.

Men bara för att jag tycker det är dumheter att hamstra USB-minnen för en avgift på 4 kronor så betyder det inte att jag gillar Copyswede, får jag bestämma så skulle dom inte ha nånting alls.

Ursprungligen av PeeMaN:

Det är skönt att hårddisktillverkare ofta har sin egen, längre, garanti. Inga problem att beställa från utlandet med andra ord.

Men Copyswede väntar sig faktiskt att alla utländska näthandlare som levererar till Sverige (ja, alla) ska lägga på avgiften. Lycka till med det, säger jag bara.

Smartphones verkar förresten bli nästa grej som maffiabeskattas: Copyswede vill hämta miljoner från mobilerna - IDG.se

Men talar vi inte om exklusive moms? Dvs de 80 kr kommer att läggas på och med moms blir det 100 kr
Visst, 4 kr blir en 5:a

Har de sänk copyswede.se?
Skulle kolla att jag kom ihåg rätt om momsen men kommer inte in och vill koll verkar den nere
http://copyswede.se Is Down -> Check if your website is up or down?

• Medlem
  • Umeå
  • 2011-08-20 16:44

Vad man måste komma ihåg i den här debatten är att pengarna inte stannar hos Copyswede utan delas ut till artister som en slags ersättning för piratkopiering.

Ursprungligen av gunek:

Vad man måste komma ihåg i den här debatten är att pengarna inte stannar hos Copyswede utan delas ut till artister som en slags ersättning för piratkopiering.

Privatkopiering.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-08-21 08:53
Ursprungligen av gunek:

Som vanligt antar jag att en del går åt till "administration" och alltså hamnar i deras egna fickor....

Ursprungligen av kenjon:

Som vanligt antar jag att en del går åt till "administration" och alltså hamnar i deras egna fickor....

Om man vill kan man gå igenom fördelningen. Jag gillar inte Copyswede men efter att ha läst lite så måste jag erkänna att jag är lite mer positivt inställd, men inte mycket http://www.copyswede.se/fileadmin/user_upload/pdf/2010_Copyswede_Fordelnbro_sve_WEB.pdf

• Medlem
  • 2011-08-21 09:17
Ursprungligen av kenjon:

35,5 % går till Copyswede!

De pengarna som går till rättighetshavarna utbetalas efter ca 1,5 år....

Samma källa som akerstroms inlägg ovan.

Ursprungligen av MP:

35,5 % går till Copyswede!

De pengarna som går till rättighetshavarna utbetalas efter ca 1,5 år....

Samma källa som akerstroms inlägg ovan.

Jag hittar inte vad som går till administration
De 35,5 % jag hittar är att av Ersättningen för utländska kanaler går 35,5 % till "upphovsmän/utövande konstnärer" via Copyswede
Har i och för sig läst dokumentet slarvigt men jag hittar inte administrationskostnader någonstans

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-08-21 09:25

De tar över en tredjedel! Det var mycket mer än jag trodde. Jag har för mej att WFP, som är en jättestor organisation, klarar sej på ca 7 %....
och varför vänta 1,5 år? Jag tycker ännu sämre om dem nu (om möjligt)!

Ursprungligen av kenjon:

De tar över en tredjedel! Det var mycket mer än jag trodde. Jag har för mej att WFP, som är en jättestor organisation, klarar sej på ca 7 %....
och varför vänta 1,5 år? Jag tycker ännu sämre om dem nu (om möjligt)!

Instämmer! Den svagt ökade förståelse jag kände för dem i morse förbyttes i vrede och aversion!

Idioti.

Ursprungligen av Copyswede:

För 2009 inkasserades totalt 109 392 tkr i privatkopieringsersättning.
Efter avdrag för kostnader återstod 104 210 tkr till fördelning.

Inga 35,5% där inte.

5,13% för privatkopieringen enligt deras årsredovisning för 2010 (s11)

http://www.copyswede.se/fileadmin/user_upload/pdf/2010_Copyswede_ARV_sve_WEB.pdf

• Medlem
  • 2011-08-21 16:24

Det är möjligt att det endast är utlandsbetalningarna där de tar ut 35%. Jag läste lite snabbt.

Ursprungligen av MP:

Det är möjligt att det endast är utlandsbetalningarna där de tar ut 35%. Jag läste lite snabbt.

Nej, de 35% går till copyswede som sen vidarebefordrar de medlen till upphovsrättsinnehavarna(minus 10% av den pajbiten för kostnader). Dessutom avser de 35% inte privatkopiering utan kabelersättning. Så du har inte läst snabbt, du har inte läst alls.

Senast redigerat 2011-08-21 17:16
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-08-21 19:09

Privatkopieringsersättning, haha läste först piratkopieringsersättning

• Medlem
  • Hillared
  • 2011-09-01 11:48
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-09-01 11:52

Clever...

Är det ett nytt paket? Anpassat till den rådande situtionen, aka en spark i baken?

• Medlem
  • Hillared
  • 2011-09-01 13:55

Gissningsvis är det så ja. Bra initiativ tycker jag.

Ursprungligen av macwitty:

Är det ett nytt paket? Anpassat till den rådande situtionen, aka en spark i baken?

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-09-01 18:44

Kjell & Company bjuder på avgifthöjningen på hårddiskar och uSB-minnwn till den 4:de september.

Bevaka tråden