Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har du installerat Mac OSX 10.7 Lion?

Tråden skapades och har fått 167 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hade en del problem i början med SMSDaemon som jag raderade och jag upplever också att backupen till TimeMachine tar längre tid än vanligt.
Det är nog de två saker som jag kommer på just nu.

Ursprungligen av heiko:

Hade en del problem i början med SMSDaemon som jag raderade och jag upplever också att backupen till TimeMachine tar längre tid än vanligt.
Det är nog de två saker som jag kommer på just nu.

Första dagarna efter installationen av Lion tog TimeMachine helt klart längre tid på sig - och oftare. Men nu ät det helt normalt igen. Finns väl en logik i det - efter en stor "uppdatering".

Angående funderingarna om långsamt TimeMachine.

Jag kom hem från semestern igår och körde den första backupen sen uppgraderingen till Lion. Den började med en kontroll (bilden) som jag inte känner igen från SL. Den gick sakta igenom hela min TimeMachine som jag tolkade det. Därefter körde den en komplett backup på 16 GB som också tog tid.

Så en grundlig kontroll vid första körningen samt en full backup kan nog få det att kännas långsamt.

Ja, det verkar som att TimeMachine fungerar som den ska nu.

Måste fråga, finns det någon öht som använder det fjantiga iOS app intefacet???

Jag håller mej till Snow Leopard ett bra tag framöver då jag inte kommit på någonting som Lion har som gör att prestanda nedsättningen skulle vara värt det. Jag har kört en del benchtests och är inte speciellt imponerad.

Ursprungligen av LCR:

Måste fråga, finns det någon öht som använder det fjantiga iOS app intefacet???

Jag håller mej till Snow Leopard ett bra tag framöver då jag inte kommit på någonting som Lion har som gör att prestanda nedsättningen skulle vara värt det. Jag har kört en del benchtests och är inte speciellt imponerad.

Launchpad är bara ett tillägg för att hitta program snabbare än att grotta i Finder/Applications. Den funktionen lär det fylla.

Själv använder jag Spotlight för att hitta saker snabbt..

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-08-02 11:37
Ursprungligen av keptang:

Launchpad är bara ett tillägg för att hitta program snabbare än att grotta i Finder/Applications. Den funktionen lär det fylla.

Själv använder jag Spotlight för att hitta saker snabbt..

Jag använder mig av det mesta nya... allt förutom just launchpad som jag inte ser någon som helst mening med.

Ursprungligen av LCR:

Måste fråga, finns det någon öht som använder det fjantiga iOS app intefacet???

Jag håller mej till Snow Leopard ett bra tag framöver då jag inte kommit på någonting som Lion har som gör att prestanda nedsättningen skulle vara värt det. Jag har kört en del benchtests och är inte speciellt imponerad.

Jag har inte riktigt förstått vitsen med det. Tycker det är lite rörigt. Jag har de vanligaste programmen i dockan och resten öppnar jag via Spotlight.

Jag har inte "behövt" något sedan Leopard - för mig har egentligen inget hänt sedan Leopard. Uppdaterar endast för att det sker bra grejer under huven och att apps och extern/intern hårdvara senare kräver nyaste OS.
För mig - som geggat med datorer sedan slutet av 80 - så har ingen revolution skett sedan första Macen. Allt sedan dess är fantastiska prestationssprång och grafiska finputsningar. Att man idag kan starta en app på 30 olika sätt imponerar tyvärr inte på mig :-D. Jag uppskattar dock all denna rörliga och "organiska" grafiska skönhet - användarkänslan - upplevelsen. Men det är ingen revolution i min värld. Det är bara underbart lullull. Snygg motivlackning kan man säga.

iPaden är en revolution. Men det är en annan tråd. Denna är ju om Lion.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag har inte "behövt" något sedan Leopard - för mig har egentligen inget hänt sedan Leopard. Uppdaterar endast för att det sker bra grejer under huven och att apps och extern/intern hårdvara senare kräver nyaste OS.

Håller med. Jag tycker att Leopard har fullgjort en massa saker som saknades i andra versioner och för att "förbättra" så blir det mer att ändra sånt som redan är bra, eller lägga till saker som egentligen inte tillför något.

Kanske man kommer att kunna köra OS X med "klassiskt" utseende i framtiden så som man kan i Windows när man går tillbaka till Win NT/2000 utseendet.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-08-02 13:19

Eftersom jag är nykomling i OS X, så hann jag aldrig vänja mig vid att starta program (som inte finns i dockan) via Finder eller Spotlight innan Lion kom. Så att leta upp program via Launchpad tycker jag är ganska smidigt. Det gäller bara att sortera dem lite för att få bra flyt.

Har man haft Programmappen i Dock i hundra år så är ju Launchpad ingen sensation direkt. Launchpad visar dock även program som är gömda inne i en mapp i Programmappen - det är ju gött. Men men...
Jag har också svårt att haja detta att grejer ska ta över hela min skärm. Jag jobbar inte så. Precis som att jag inte vill ha EN enda sak som täcker hela mitt fysiska skrivbord så vill jag helst inte ha det på mitt digitala skrivbord heller. Jag flyttar omkring på saker - med händerna - både i verkliga världen och på en datorskärm (dragdrop). Just DragDrop är en milstolpe i GUI-historien - varför man svettas fett för att komma ifrån detta hajar jag inte. DragDrop är själva essencen av GUI enligt mig. Det är intuitivt och mänskligt- det passar primater som vi är.

Ursprungligen av AndyK:

Eftersom jag är nykomling i OS X, så hann jag aldrig vänja mig vid att starta program (som inte finns i dockan) via Finder eller Spotlight innan Lion kom. Så att leta upp program via Launchpad tycker jag är ganska smidigt. Det gäller bara att sortera dem lite för att få bra flyt.

Jag tror att det är dags att skrota skrivbordet. Skrivbordets uppgift var från början att köra diverse småprogram som miniräknare och alarmklockor parallellt med det program som för närvarande kördes. Eftersom det inte fanns någon multikörning var de implementerade som drivrutiner som råkade ha ett fönster och som kördes direkt i operativsystemet. I princip blev skrivbordet omodernt redan år 1991 då System 7 fick bättre stöd för processer och begränsad multikörning. Sedan dess har dess enda uppgift varit att finnas till som temporär (permanent?) lagringsyta. I kommande versioner kommer man därför inte att mötas av skrivbordet när man loggar in, man möts av Launchpad. Launchpad är skrivbordet.

Ursprungligen av Marcus K:

Jag tror att det är dags att skrota skrivbordet. Skrivbordets uppgift var från början att köra diverse småprogram som miniräknare och alarmklockor parallellt med det program som för närvarande kördes. Eftersom det inte fanns någon multikörning var de implementerade som drivrutiner som råkade ha ett fönster och som kördes direkt i operativsystemet. I princip blev skrivbordet omodernt redan år 1991 då System 7 fick bättre stöd för processer och begränsad multikörning. Sedan dess har dess enda uppgift varit att finnas till som temporär (permanent?) lagringsyta. I kommande versioner kommer man därför inte att mötas av skrivbordet när man loggar in, man möts av Launchpad. Launchpad är skrivbordet.

Att man skulle mötas av Launchpad vid uppstart kan du nog glömma (hoppas jag).

Vilket stökigt skrivbord :-D. Nej, man har inte allt framme på ett skrivbord - ett skrivbord har man just för att det är en yta som man kan använda för temporär sortering, förvaring och för statisk utplacering av saker man använder ofta. Så ser alla skrivbord ut och så har dom sett ut sedan klassisk tid eller ännu längre tillbaka (kineserna).
För bordens tid satt man på huk och placerade ut sina grejer på marken framför sig. Det gör chimpanserna också. Det är naturligt. Sådana är vi. Skrivbordmetaforen när första Macen kom (eller var det Lisa) är så klockrent det kan bli och att det blev så är just därför att det är det naturliga. Man kan kalla det vad man vill - skrivbord är ju bara ett ord - men principen är en del av Homo Sapiens beteende - ett resultat av vår hjärnbark. Inte förvinner sådant bara för att man KAN göra på annat sätt :-D.

Ursprungligen av Marcus K:

man möts av Launchpad. Launchpad är skrivbordet.

Är det bara jag eller känns Lion o Safari 5.1 (på 10.6) mer craptacular än vanligt. Av allt jag läst av problem känns det som att de skulle ha väntat ett tag med att släppa Lion för att lösa vissa möjliga problem. Som det är nu är det inte lockande för fem öre att uppgradera bara för några flashiga om än användbara funktioner (autosave). Frågan är om en 10.7.2 räcker för att lösa dem alla...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-03 14:35
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Är det bara jag eller känns Lion o Safari 5.1 (på 10.6) mer craptacular än vanligt. Av allt jag läst av problem känns det som att de skulle ha väntat ett tag med att släppa Lion för att lösa vissa möjliga problem. Som det är nu är det inte lockande för fem öre att uppgradera bara för några flashiga om än användbara funktioner (autosave). Frågan är om en 10.7.2 räcker för att lösa dem alla...

För mig har Lion och Safari funkat bra, uppdaterad från SL på min MBP.

Överhuvudtaget är jag mycket nöjd med Lion och har inte haft några direkta problem, tycker Lion känns lika stabil som SL. Jag använder datorn mest till att surfa med Safari, mail, iCal, iTunes, Things, Excel, Word, NewsFire, Textredigeraren, VLC och Adobe CS5 ibland.

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Är det bara jag eller känns Lion o Safari 5.1 (på 10.6) mer craptacular än vanligt. Av allt jag läst av problem känns det som att de skulle ha väntat ett tag med att släppa Lion för att lösa vissa möjliga problem. Som det är nu är det inte lockande för fem öre att uppgradera bara för några flashiga om än användbara funktioner (autosave). Frågan är om en 10.7.2 räcker för att lösa dem alla...

Tycker det låter ungefär likadant som när 10.5 och 10.6 släpptes, d v s de som har problem hörs och syns. För mig fungerar allting perfekt.

Jag har inte installerat Lion och kommer förmodligen avvakta ganska länge. Frånvaron av Rosetta och en del rapporterade problem med AFP (mot Novell) gör att jag försöker motstå frestelsen.

Funderar på att spara en partition eller extern disk med Snow Leopard för de dagar jag behöver jobba med gamla ppc-program. Synd att man inte kan/får virtualisera Snow Leopard. Eller kan man det?

Ursprungligen av M. Sundbom:

Jag har inte installerat Lion och kommer förmodligen avvakta ganska länge. Frånvaron av Rosetta och en del rapporterade problem med AFP (mot Novell) gör att jag försöker motstå frestelsen.

Funderar på att spara en partition eller extern disk med Snow Leopard för de dagar jag behöver jobba med gamla ppc-program. Synd att man inte kan/får virtualisera Snow Leopard. Eller kan man det?

Svarar mig själv här. I nysläppta VMWare fusion 4.1 ska man tydligen kunna köra klientversioner av Leopard och Snow Leopard. Oklart om Apple kommer följa licensavtalen för dessa OS till punkt och pricka och tvinga VMWare att backa, eller se mellan fingrarna med detta.

http://www.macworld.com/article/163755/2011/11/vmware_fusion_update_lets_users_virtualize_leopard_snow_leopard.html

Jag har inte installerat Lejonet, behöver helt enkelt inte än, tycker SL funkar aldeles utmärkt och när jag väl uppdaterar är det förhoppningsvis en version som har "mognat"
Verkar iofs funka bra för de flesta nu med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-05 20:40

Mitt råd till folk jag jobber med är att kan du vänta så vänta. Tycker att alla vanliga användare ska vänta till Mac OS X 10.x.1, alltid. Då har man hittat och fixat alla de värsta (och ibland farliga) felen. Kan man vänta till Mac OS X 10.x.2 så slipper man en massa småstrul.

Installerade i måndags, bästa uppdateringen hittills (min första mac hade 10.2 och har installerat 10.x.0 så fort de kommit sen dess), inga småbuggar och störande moment som det brukar vara. Känns finslipat och rappt.

Launchpad och Mission Control använder jag flitigt efter att jag lärt mig gesterna på tryckplattan, hatar när jag får en lång docka, nu har jag inga program där om de inte är öppna utan håller mina vanligast använda program till förstasidan i launchpad. Smidigt! (tycker jag som också pillat med datorer sen 88...)

Spaces har jag äntligen börjat använda tack vare de naturliga gesterna.

I början kändes Lion väldigt lockande med alla sina nya finesser men nu tänker jag inte längre på att uppgradera. Jag fortsätter med Snow Leopard till den dagen Lion kan uppvisa samma stabilitet.

  • Medlem
  • 2011-09-19 00:53
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

I början kändes Lion väldigt lockande med alla sina nya finesser men nu tänker jag inte längre på att uppgradera. Jag fortsätter med Snow Leopard till den dagen Lion kan uppvisa samma stabilitet.

Vad är det för instabilitet du tänker på? Jag har inte haft ett enda problem, på två datorer...

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-09-19 09:11

Har inte heller haft några problem med Lion. Det enda som är lite störande är att externa program inte har hunnit med och fått alla nya funktioner, t.ex. versions och gester, men det är ju inte Lion's fel. Badbollen kanske dyker upp lite oftare, men det är inte många sekunder den visar sig (men som gammal Windowsanvändare är det inget konstigt att systemet blir upptaget, så det är inget jag har lagt ner någon större energi på).

Jag har haft ett par hängningar med Lion, men tycker fördelarna uppväger nackdelarna.

Men om man inte ser någon som helst fördel med gester och vill fortsätta använda en dator som man gjort i ganska många år för att det faktiskt fungerar ganska bra, kommer dessa funktioner att finnas kvar?

Kan tänka mej att det måste finnas en hel del reumatiker som inte är så roade av gester...

Väntar bara på att Goflorp ska attackera eftersom jag inte följer med i tiden och då ska det bli intressant och se vilket nytt sätt han utvecklat hur man ska cykla, eftersom man cyklat på samma sätt i alldeles för många år nu...

Jag fick badbollen ganska ofta efter Lion installation.

Min lösning var en omgång idefrag nu ser jag knappt badbollen.

Nej, det skall inte behövas och en ren installation hade säkert löst det.
Men uppgradera till Lion och sedan bara några timmars idefrag så flyter det på.
Efter snart 3 år med Leopard, Snow Leopard och nu Lion så har jag insett att defragmentering behöver göras någon gång då ock då men vanligtvis sköter det sig med operativsystemet (Dock inte tillräckligt bra efter runt 2 och halvt år).

  • Medlem
  • 2011-09-19 14:04
Ursprungligen av illerG:

Jag fick badbollen ganska ofta efter Lion installation.

Min lösning var en omgång idefrag nu ser jag knappt badbollen.

Nej, det skall inte behövas och en ren installation hade säkert löst det.
Men uppgradera till Lion och sedan bara några timmars idefrag så flyter det på.
Efter snart 3 år med Leopard, Snow Leopard och nu Lion så har jag insett att defragmentering behöver göras någon gång då ock då men vanligtvis sköter det sig med operativsystemet (Dock inte tillräckligt bra efter runt 2 och halvt år).

Är det där iDefragprogrammet något som går att använda även om man har SSD? Eller kan det förstöra något med "disken"?

Bevaka tråden