Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Half-way digital?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-09-20 12:27

Just nu stramar det som tusan i analog-tarmen. Förlorade mig flera timmar i framkallningstabeller igår, så det är allvarligt ställt med mig.

Kan man kalla analogt fotograferande med film + scanner för "digitalfoto"?

Spelar kanske ingen roll, men eftersom jag varit avskuren från all fotodiskussion de senaste tio åren vet jag inte hur folk kör nuförtiden. Kör de flesta so skjuter analogt, analogt hela vägen eller?

En bidragande anledning är att jag genom åren samlat på mig ett antal rätt ovanliga och värdefulla objektiv av den ljusstarkare sorten. Av ebay-priser att döma har de blivit lite av samlarobjekt. Lite trist att ha dem vilande på hyllan bara.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2011-09-20 13:00

Jag började för ganska precis en månad sedan med analogfoto efter ett decennielångt avbrott. Det är verkligen kul att framkalla film tagna med gamla kameror från farfars tid och långsamt se hur min teknik och känsla för utrustningen förbättras (med några bakslag) rulle efter rulle.

Tips: Köp kemin på bildverkstan.com. Mycket billigare än Photax på film (39 kr för tri-x eller t-max), och jämbördiga när det gäller kemin. Men frakten är betydligt billigare så man behöver inte göra bautabeställningar och karln som har butiken på Västerlånggatan i Stockholm är trevlig och värd affärerna.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2011-09-20 13:18

Men för att svara på din fråga. Ja, jag vill nog ändå kalla det för analogt foto, även om negativen skannas i en filmskanner, i mitt fall en begagnad Plustek Opticfilm 7500i. Det viktigaste momentet, själva kameraarbetet - komposition, bländare, slutare, fokus etc. är fortfarande begränsat eller ska man kanske säga förstärkt tack vare att du har analog film i kameran. Eftersom att det inte går att smälla av 30 bilder på fem sekunder (av bekvämlighets- och kostnadsskäl) så man får vara lite noggrannare. Du kan inte heller dubbelkolla på en skärm sekunden efter om exponeringen och kompositionen blivit rätt. Om det ska bli bra, så måste det sitta från början. Det låter kanske bökigt men rätt ofta blir tekniska olyckor ändå kreativt lyckade bilder. För mig är detta skillnaden mellan digital- och analogfoto. Jag älskar detta lotteri och det faktum att man faktiskt med lite eftertanke kan pressa sig att öka chanserna till bra bilder/vinstlotter.

Sedan hur jag visar upp mina alster är en annan femma. Förstoringsapparater och meckande med mycket kemi kan jag inte riktigt motivera i min lilla lägenhet och min förhållandevis ringa bildproduktion. För framkallningen räcker det med ett mörkt rum och en diskbänk.

Jag kan leva med digital visning, även om det kanske skulle vara roligt att prova en diaprojektor någon gång framöver.

Missta inte objektiven för samlarobjekt. Med alla adapters, inte minst till micro43-systemen (gf1/2, olympus pen osv) har dom ju fått lite av en renässans och är riktigt attraktiva verktyg.

• Medlem
  • Halmstad
  • 2011-09-20 16:01
Ursprungligen av eskimo:

Missta inte objektiven för samlarobjekt. Med alla adapters, inte minst till micro43-systemen (gf1/2, olympus pen osv) har dom ju fått lite av en renässans och är riktigt attraktiva verktyg.

Det vore helt fantastiskt!

Ursprungligen av jahve:

Tips: Köp kemin på bildverkstan.com. Mycket billigare än Photax på film (39 kr för tri-x eller t-max), och jämbördiga när det gäller kemin. Men frakten är betydligt billigare så man behöver inte göra bautabeställningar och karln som har butiken på Västerlånggatan i Stockholm är trevlig och värd affärerna.

Tack!

• Medlem
  • Halmstad
  • 2011-09-20 16:18

Vad jag förstår blir förlängningsfaktorn ungefär 2. Dessutom måste man (även med automatiska objektiv) blända ned manuellt samt ställa skärpan efter skärmen.

En fullformat sensor + mätsökare + exp-automatik - då kan man verkligen börja snacka även om det ovan är riktigt bra början också. Kanske kommer jag skaffa en 4/3 kamera nästa gång och använda mitt 50/1.4 vid lämpliga tillfällen.

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-09-21 10:34

Mm, slutsteget med att skanna in negativ är ju en form av "digitalisering". Men man fotograferar fortfarande analogt och bearbetar filmen som förr, dvs framkallning med kemi.

Adapter för olika kamerahus för att kunna använda andra fabrikat av objektiv har fått ett uppsving på senaste året.

Tidigare använde jag gamla Nikkor AI-S objektiv på en Nikon D700. Objektiven levererade EXIF-data och när man fokuserade manuellt, så indikerade kameran när fokus var uppnådd t ex vid användning av manuell fokuspunkt. Inte dumt alls.

• Medlem
  • Halmstad
  • 2011-09-21 11:28
Ursprungligen av Reisan:

Tidigare använde jag gamla Nikkor AI-S objektiv på en Nikon D700. Objektiven levererade EXIF-data och när man fokuserade manuellt, så indikerade kameran när fokus var uppnådd t ex vid användning av manuell fokuspunkt. Inte dumt alls.

Nikon- och naturfotografen Bjørn Rørslett lät t o m bygga om sina gamla Nikon objektiv med chip för användning på digitalhusen. Menar du at AI-S objektiven redan för 25-30 år sedan hade teknologi inbyggt för att ge sådana data du talar om?

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-09-21 15:49
Ursprungligen av planB:

Nikon- och naturfotografen Bjørn Rørslett lät t o m bygga om sina gamla Nikon objektiv med chip för användning på digitalhusen. Menar du at AI-S objektiven redan för 25-30 år sedan hade teknologi inbyggt för att ge sådana data du talar om?

Nja, delvis... AI-S objektiven klarar att spara viss EXIF-data. T ex slutartid och ISO-tal. Se exempel på EXIF-data i en bild tagen med D700 + ett AI-S objektiv. Att använda fokuspunkt och fokusindikering i moderna systemkameror funkar utmärkt med AI-S.

1
Bevaka tråden