Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt nya MacBook Air (2011)

Tråden skapades och har fått 198 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-08-25 12:21
Ursprungligen av Drakfot:

Hur ser det ut med datorer i butiker egentligen? Tänker lite på att det verkar som att MM/SIBA m.fl verkar ha en del inne medans lokala Macbutiken här i Borås verkar ha svårt med att få in några, om det nu inte är så att de har en lång lista med förhandsbokningar osv givetvis.
Visst kan jag åka till MM och köpa en, men eftersom Macbutiken i stan har fungerat så ypperligt bra (support, fått prata med tekniker mm innan man lämnar in dator osv) så vill jag fortsätta att stötta dem genom att köpa via dem.

Jag väntar fortfarande på min, som är beställd via janssondata i helsingborg. Imorgon har jag väntat i fyra(!) veckor.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-09-02 22:20
Ursprungligen av semborg:

Jag väntar fortfarande på min, som är beställd via janssondata i helsingborg. Imorgon har jag väntat i fyra(!) veckor.

Det kan väl inte vara att du fortfarande väntar, eller?

Det har gått en vecka sedan jag beställde så eftersom de sade 7-10 dagar.... tja, kan vänta till på on-to nästa vecka utan att flippa ut..

Men fick du din då?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-09-02 23:51

Väntar fortfarande med. Enl butiken hade Apple sagt att det lossnar snart. Gissar på att många av dem skickats till Kina inför releasen där (eller, byggts för det med tanke på tangentbord osv).

Ursprungligen av homesick:

Det kan väl inte vara att du fortfarande väntar, eller?

Det har gått en vecka sedan jag beställde så eftersom de sade 7-10 dagar.... tja, kan vänta till på on-to nästa vecka utan att flippa ut..

Men fick du din då?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-09-04 08:06
Ursprungligen av homesick:

Det kan väl inte vara att du fortfarande väntar, eller?

Det har gått en vecka sedan jag beställde så eftersom de sade 7-10 dagar.... tja, kan vänta till på on-to nästa vecka utan att flippa ut..

Men fick du din då?

Jag lade ner min beställning och tog en 11", som fanns i butik istället.
En butik i Stockholm jag hann gå förbi förra veckan hade samma problem att få fram
13" 128 GB.

Hoppas att du får din snart!

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-08-25 15:42

Jag flaggar för antingen Macbutiker eller musikaffärer som också kan beställa, inte så mycket för kedjor såsom MM eller SIBA...
Jag beställde min MBA 11 på Halmén musik i Hbg eftersom de har 2 väldans duktiga killar när det gäller Macar, och detta är min 4:e Applemaskin genom dem. Snabb & jordnära support om det behövs, finansiering helt OK osv. Visst får jag nu vänta ett tag men det är helt OK.

Har ingen erfarenhet av Macbutiken - Jansson data här men jag hade av någon anledning litat mer på dem och andra Macbutiker i landet, än på folk från MM, SIBA och dyl.
Folk anställda i en Macbutik kan mycket om Macar, säljare på SIBA och liknande måste kunna ganska mycket (eller lite) om en massa olika produkter som dessutom byts ut ganska ofta, utan en dedikerad avdelning för Appleprodukter osv... så nej, nothing for me.

Jag såg tidigare att MediaMArkt sålde äldre modeller av Macar, med Core2duo konfigurationen, när det redan fanns i3,i5 osv i Macbutiker. Deras pris var något lägre så visst, det kan vara ett kap för någon imho.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-08-25 16:38

Något står verkligen inte rätt till vad gäller att beställa via fysik butik.
Jag mailade apple och frågade:

Citat:

Den 29/7 beställde jag en macbook air 13" 128 GB i standardutförande via
janssondata i Helsingborg. Datorn har ännu inte anlänt till butik. Jag inser att
modellen är ny och att den i just mitt utförande är populär.

Vad jag läst mig till på internet verkar folk som beställer online få
sina datorer
väldigt mycket snabbare.

Är allt verkligen som det ska när jag snart har väntat fyra veckor på min dator?

Fick följande svar:

Citat:

Tack för ditt mail till Apple Store.
Tyvärr så kan jag inte svara för Janssonsdata och deras leveranstider, men jag håller med dig att fyra veckor är en väldigt lång tid.

Beställer du en MacBook Air 13 tum 128 GB standard ifrån Apple Store Online så är den redo att sändas iväg ifrån Apple lager inom 24 timmar.
Den beräknade leveranstiden är mellan 2-4 arbetsdagar från det att din beställning har sänts ifrån Apple lager

Samtidigt som janssondata säger att de får in datorer så fort de finns i apples lager.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-08-25 17:22
Ursprungligen av semborg:

Något står verkligen inte rätt till vad gäller att beställa via fysik butik.
Jag mailade apple och frågade:

Fick följande svar:

Samtidigt som janssondata säger att de får in datorer så fort de finns i apples lager.

Får man fråga varför du beställer från janssonsdata och inte från AppleStore?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-08-25 17:52
Ursprungligen av zappee:

Får man fråga varför du beställer från janssonsdata och inte från AppleStore?

Trodde att det bara skulle vara till fördel att ha en fysisk butik att gå till. Får väl tänka om :).

  • Medlem
  • International user
  • 2011-08-25 21:16
Ursprungligen av semborg:

Trodde att det bara skulle vara till fördel att ha en fysisk butik att gå till. Får väl tänka om :).

Hehe, fast även om du köper den Online så kan du ju gå till Apples återförsäljare i Sverige.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-09-05 23:10

Yepp, och så kom den idag, håller på med att hämta in alla program med Migration Assistant just nu...
För dem som inte orkar bläddra bakåt i tråden:
MBA 11", 4GB RAM, 1.8 Ghz, 256 GB HD
Allt-allt men, _doften_ av en ny Mac, oslagbart...

Innerst inne dock, hm, när man ser på hur mycket utrymme det ändå finns mellan skärmen och kanterna runt om, de kunde ha gjort den liiiite större åt båda hållen. Kommer inte att älska den mindre för det, bara säger..

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-09-06 12:54

Har beställt en 11" MBA, 1,8GHz i7 & 256GB HD

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-09-06 23:34

Är fånigt förälskad i den lille, måste erkänna, har kört nu i ett dygn, bara fint. Snabb som en vessla, knivskarp bild, bär den runt med två fingrar, känner inte tyngden i väskan, driver fint min gamla ACD 20"...
Ska självklart utvärdera vidare när det kommer till lite inspelningar i Logic, men denna är redan snabbare än MBP från 2009 så det lär inte bli några problem.
@Drakfot:
Good choice sir, good choice!

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-09-07 08:22

Thank you my good sir!
Now, if that pesky little time could please fast forward to the day of the great pick up!

Ursprungligen av homesick:

Är fånigt förälskad i den lille, måste erkänna, har kört nu i ett dygn, bara fint. Snabb som en vessla, knivskarp bild, bär den runt med två fingrar, känner inte tyngden i väskan, driver fint min gamla ACD 20"...
Ska självklart utvärdera vidare när det kommer till lite inspelningar i Logic, men denna är redan snabbare än MBP från 2009 så det lär inte bli några problem.
@Drakfot:
Good choice sir, good choice!

Nu har jag äntligen fått min mba 1.8GHz 256GB ssd och vilken maskin det är!
Den är än så länge snabbare i allt jämfört med min mbp late 2008 2.53GHz som
har varit min arbetsmaskin länge. Nu blir det mba istället

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-09-18 16:46

Grattis
Jag hoppas min dyker upp denna veckan med.

Ursprungligen av Kreativia:

Nu har jag äntligen fått min mba 1.8GHz 256GB ssd och vilken maskin det är!
Den är än så länge snabbare i allt jämfört med min mbp late 2008 2.53GHz som
har varit min arbetsmaskin länge. Nu blir det mba istället

Nyss beställt en 11,6/i7/256. Kunde inte låta bli att bocka för tillvalen, förmodligen totalt onödigt med iaf i7:an. Har sen jag gick över till Mac gått från MBP15, via MBP13, till nu denna som borde komma 5:e okt. Ska bli spännande att se om det blir en resa till optikern för första paret synglas när det vankas magisteruppsats på den lilla...

  • Medlem
  • 2011-09-23 12:07

Beställde precis en 13" i5 256GB! 4 oktober beräknas leveransen vara framme men jag hoppas på tidigare. Vad är erfarenheterna? Står att den ska skickas om 3 dagar så jag tycker att det inte borde ta så lång tid?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-09-23 15:58
Ursprungligen av coste:

Beställde precis en 13" i5 256GB! 4 oktober beräknas leveransen vara framme men jag hoppas på tidigare. Vad är erfarenheterna? Står att den ska skickas om 3 dagar så jag tycker att det inte borde ta så lång tid?

Den modellen kan man gå in i närmaste MediaMarkt-butik och köpa över disk. Och det *hela* 5kr billigare än Apple Store...

  • Medlem
  • 2011-09-23 20:50

frazze, bra tips! Däremot köpte jag den med studentrabatt och fick den således för 13495 så det kändes mer värt. Beräknat leveransdatum är ändrat till 27 september också så jag gillart.

  • Medlem
  • Avesta
  • 2011-09-28 11:12
Ursprungligen av coste:

frazze, bra tips! Däremot köpte jag den med studentrabatt och fick den således för 13495 så det kändes mer värt. Beräknat leveransdatum är ändrat till 27 september också så jag gillart.

Tjejen fick studentrabatt på Mediamarkt också, 5% på en iMac 21,5" vanilla. Rena turen att jag frågade, jag försökte nämligen övertyga henne om att köpa den på nätet istället, just för att spara den där dryga femhundringen.

Edit: MM Högsbo i Göteborg var det.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-09-28 10:36

Igår beställde jag en MBA 13" från Applestore, med processoruppgraderingen till 1,8GHz. Naturligtvis läste jag leveransförfarande efter att beställningen var gjord; de levererar ju bara arbetstid, mån-fre. Jag brukar vara hemma som bäst strax efter 18 vardagar... Skulle angivit min arbetsplats som leveransadress, men vill inte heller släpa på kartongen... Leveransdatum preliminärt 7 oktober, kan gärna bli 10 oktober för då är min sambo hemma o kan ta emot.

Senast redigerat 2011-09-28 11:03
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-09-28 11:16
Ursprungligen av ThomasW:

Igår beställde jag en MBA 13" från Applestore, med processoruppgraderingen till 1,8GHz. Naturligtvis läste jag leveransförfarande efter att beställningen var gjord; de levererar ju bara arbetstid, mån-fre. Jag brukar vara hemma som bäst strax efter 18 vardagar... Skulle angivit min arbetsplats som leveransadress, men vill inte heller släpa på kartongen... Leveransdatum preliminärt 7 oktober, kan gärna bli 10 oktober för då är min sambo hemma o kan ta emot.

Oftast brukar de komma någon dag innan datumet de meddelar....

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-09-28 10:37

Det är väl inte så mycket att släpa på, var glad att det inte var en iMac

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-09-28 11:06
Ursprungligen av zinned:

Det är väl inte så mycket att släpa på, var glad att det inte var en iMac

Eller en Mac Pro... Nä, den skall ju rymmas i ryggan, får väl packa upp den på jobbet.

Ursprungligen av kenjon:

Oftast brukar de komma någon dag innan datumet de meddelar....

Fick först preliminärt leveransdatum 5 okt. Igår dök den upp hos UPS i Nederländerna och ska visst komma 29 sept. Bra kapat om den dyker upp imorn.

Ursprungligen av Köörmit:

Fick först preliminärt leveransdatum 5 okt. Igår dök den upp hos UPS i Nederländerna och ska visst komma 29 sept. Bra kapat om den dyker upp imorn.

Jodå, 14:40 ringer en ung man från UPS och undrar om jag är hemma, 20 minuter senare har jag min nya dator. Så istället för 5 oktober som först utlovats fick jag den idag 29/9.

Spontant känns den skönare att skriva på samt att den inte upplevs lika ömtålig som mina tidigare MBP. Snabb känns den med. Vilken pryl, vi kommer nog trivas ihop!

  • Medlem
  • Borås
  • 2011-09-28 16:03

Jag har beställt 13"/i7/256GB från Machuset i Borås 3,5 veckor sen och fortfarande väntar på den. De säger att de hoppas den dyker snart och att Apple hade vissa problem med 256GB SSD diskar, därför man måste vänta så länge.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-09-28 16:19

Jag fick också vänta länge på 13", så jag var förbi butiken och kollade på hur stor 11"aren var och ändrade beställningen till en maxad sådan (i7/256GB) och är toknöjd med den. Det tog två veckor från att jag lade den beställningen tills att jag hade den i handen.
Det verkar som att 13"arna har varit väldigt populära då de generellt saknas i butikerna.

Ursprungligen av amar:

Jag har beställt 13"/i7/256GB från Machuset i Borås 3,5 veckor sen och fortfarande väntar på den. De säger att de hoppas den dyker snart och att Apple hade vissa problem med 256GB SSD diskar, därför man måste vänta så länge.

Senast redigerat 2011-09-29 12:22
  • Medlem
  • Borås
  • 2011-10-03 10:44
Ursprungligen av Drakfot:

Jag fick också vänta länge på 13", så jag var förbi butiken och kollade på hur stor 11"aren var och ändrade beställningen till en maxad sådan (i7/256GB) och är toknöjd med den. Det tog två veckor från att jag lade den beställningen tills att jag hade den i handen.
Det verkar som att 13"arna har varit väldigt populära då de generellt saknas i butikerna.

Fick min i Fredags. Grymt maskin

Har slutligen krypt till korset och beställt en 13"/i7. Tjejen ska få ta över min gamla MBA av första generationen. Är klart taggad!

Bevaka tråden