Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Siri, Apples Watson?

Tråden skapades och har fått 93 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Siri, Apples Watson?

Just nu känns Siri inte som någon revolution även om det verkar coolt. Frågan är hur Siri kommer att utvecklas. Kommer Siri på allvar kunna konkurera med t.ex. Google-sök?

IBM:s Jeopardyutmanare datorn Watson lärde sig att svara på frågor även om frågorna var för en dator ologiskt ställda. Tänk då vi är där med Siri.

Du: Öhh du Siri vad kör de för lunchkäk på Lottas fik idag?
Siri: Torsk med hummersås och potatis samt dagens sallad Waldorf.

Apple är ju såklart långt ifrån där just nu, men om jag fattar iden med Siri, så är den att gå mot IBM:s Watson och det jag beskriver ovan. Fråga din telefon saker istället för att Googla.
Och telefon föresten, när flyttar Siri in i OS X?

Vad tror ni?

Att du har rätt, även om Watson är lika stor som åtta fullstora kylskåp och en iPhone 4S lite mindre.

Vad jag förstår så använder både Siri och Watson Google-sök :-D. Bl.a.

Jag tror att om 5-10 år så kommer allmogen att prata lika mycket med sina datorer som dom använder händer och fingrar. Om 20 år är det totalt dominerande i vissa miljörer (man VILL inte prata på alla plateser). Historiker kommer att anse att det var Apples släpp av Siri på iPhone som startade detta genomslag för tekniken - som initierade paradigmskiftet. Liksom det vad Apples släpp av iPhone 1 som initierade paradigmskiftet till fingerstyrning av datorer. Och släpper av Mac när det gäller allmogens möte med grafiskt gränssnitt. iTunes när det gäller köp av underhållning på Nätet.

Ursprungligen av Chaosstar:

Siri, Apples Watson?

Kommer Siri på allvar kunna konkurera med t.ex. Google-sök?

Ursprungligen av Zimmerman:

Vad jag förstår så använder både Siri och Watson Google-sök :-D. Bl.a.

Tänkte väll mer på företeelsen att skriva in text i en sökmotor eller på en sida som t.ex. IMDM eller Wikipedia.

Watson klarar en Jeopardy tävling, men det gör inte Siri!

Men å andra sidan är det kanske möjligt att Siri om ca 5 år med hjälp av internet klarar att göra det Watson idag kan (utan internet), men kanske inte fullt så snabbt.

PS. Undrar om Watson klarar Turing-testet? Det tvivlar jag på.

Nej Watson är inte ansluten till Internet!

Det är bara att se om dokumentären om Watson på SVT

Ursprungligen av illerG:

Nej Watson är inte ansluten till Internet!

Det är bara att se om dokumentären om Watson på SVT

...där de berättar att de laddade ner miljontals dokument från Internet och lagrade dessa i Watson. Visst, ingen direktkoppling till Internet, men Internet-kunskap utan tvekan.

Den har laddat ner Internet i förväg och har det i sin egen mage.

Ursprungligen av illerG:

Nej Watson är inte ansluten till Internet!

Det är bara att se om dokumentären om Watson på SVT

Fast det kan kvitta.
Det kluriga är ju att få en dator att förstå frågor som i vanliga fall är helt ologiska för en dator.

Sherlock var Apples Watson.

Ursprungligen av Johan Nilsson:

Sherlock var Apples Watson.

*Fniss*

Apple är ju duktiga på att sammanföra saker på ett elegant sätt, men jag kunde inte se någonting som var nytt på ett principiellt plan. Röststyrning har ju funnits i evigheter, det har både min Nokia och min 5 år gamla Ericsson, och de läser upp mina sms sedan många år tillbaka.

Naturligtvis gör Apple det ofantligt mycket snyggare (dock inte på svenska)

Sen vad gäller de mer "intelligenta" delarna av demon så bygger den på Wolphram Alpha, som är en söktjänst, mao, det Apple tillför verkar inte vara mer än text-to-speech och inmatat i en sökmotor.

Wolfram|Alpha: Computational Knowledge Engine

Även så är det ju snyggt, men SÅÅ jävla märkvärdigt är det ju inte.

Något mera måste det vara. WA fixar väl bara enskilda ord? Skriv t.ex. in "moses books" och se resultatet i WF. WF hittar ju inga restauranger eller avhandlingar heller :-D. WF verkar vara en databas för vetenskapliga ting. Siri måste nog vara mycket, mycket mera än detta. WF är nog bara en modul i sammanhanget - en modul som kan svara på specifika frågor - en källa av många.

Men att Siri själv och den lilla CPU'n i en nalle inte kan komputera allt förstår man ju - bara skickandet av info, mottagandet av info och presentationen av denna info tar nog all kraft Siri har.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Apple är ju duktiga på att sammanföra saker på ett elegant sätt, men jag kunde inte se någonting som var nytt på ett principiellt plan. Röststyrning har ju funnits i evigheter, det har både min Nokia och min 5 år gamla Ericsson, och de läser upp mina sms sedan många år tillbaka.

Naturligtvis gör Apple det ofantligt mycket snyggare (dock inte på svenska)

Sen vad gäller de mer "intelligenta" delarna av demon så bygger den på Wolphram Alpha, som är en söktjänst, mao, det Apple tillför verkar inte vara mer än text-to-speech och inmatat i en sökmotor.

Wolfram|Alpha: Computational Knowledge Engine

Även så är det ju snyggt, men SÅÅ jävla märkvärdigt är det ju inte.

Ursprungligen av Zimmerman:

Något mera måste det vara. WA fixar väl bara enskilda ord? Skriv t.ex. in "moses books" och se resultatet i WF.

Vad jag kommer ihåg från introduktionen av WA var just möjligheten att ställa 'naturliga' frågor en paradfunktion.
I själva verket fungerade det väl kanske inte så värst bra, och med statistik/data från begränsade områden. kanske har det blivit bättre med tiden?

Det huvudsakliga problemet med dessa 'smarta' sökassistenter är att det är så svårt för användaren att veta vad assistenten klarar av och vilken nivå man kan lägga.
Om det ska vara användbart i praktiken måste användaren snabbt kunna bygga en hanterbar mental modell för principen bakom sökalgoritmen. För att hårdra resonemanget är det bättre med en 'dum' sökmetod med förutsägbara resultat från indata (som användaren iterativt kan modifiera) än en 'smart' som användaren ändå inte klarar av utnyttja.

Jag har ingen större lust att prata med min mac, men det vore intressant om spotlight kunde bli lite mer flexibel i avseende 'naturliga' frågeställningar. exempelvis kan man kanske söka på "mailet från X igår" istället för "kind:mail from:X date:yesterday" (jag kommer aldrig ihåg varken nyckelord eller typer som stöds) eller "nerladdade filer äldre än 1 år", "bilder av X från april eller maj" och liknande.

Ursprungligen av Zimmerman:

Något mera måste det vara. WA fixar väl bara enskilda ord? Skriv t.ex. in "moses books" och se resultatet i WF. WF hittar ju inga restauranger eller avhandlingar heller :-D. WF verkar vara en databas för vetenskapliga ting. Siri måste nog vara mycket, mycket mera än detta. WF är nog bara en modul i sammanhanget - en modul som kan svara på specifika frågor - en källa av många.

Men att Siri själv och den lilla CPU'n i en nalle inte kan komputera allt förstår man ju - bara skickandet av info, mottagandet av info och presentationen av denna info tar nog all kraft Siri har.

Nej, faktiskt inte, det är ganska likt. Prova t.ex. att skriva "Will it rain in Stockholm". Det är precis samma typ av logik som används, som bygger på maskininlärning bl.a. Observera att du i Apples demo kan se att de använder just WF. Självklart har de lagt på ett lager av användarvänlighet, vilket är snyggt, men det är ingalunda något Apple hittat på (vilket det ju inte heller behöver vara för att vara bra)

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-08 08:04
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Nej, faktiskt inte, det är ganska likt. Prova t.ex. att skriva "Will it rain in Stockholm". Det är precis samma typ av logik som används, som bygger på maskininlärning bl.a. Observera att du i Apples demo kan se att de använder just WF. Självklart har de lagt på ett lager av användarvänlighet, vilket är snyggt, men det är ingalunda något Apple hittat på (vilket det ju inte heller behöver vara för att vara bra)

Du har missat hela kontextbiten, det faktum att Siri har tillgång till din position, dina planer, din telefonbok och din historik på ett sätt som varken Wolfram Alpha eller Google har.

Om jag ber Siri föreslå en italiensk restaurang för middag på fredag så är det nåt även WolframAlpha kan göra, eller Yelp, eller Bing, givet att de får min position. Men om jag säger "kolla lördag istället" så noterar Siri i kalendern var jag är på lördagen innan den gör en ny sökning. Jag kanske har ett möte i San Francisco på lördageftermiddagen, och en hemresa söndag morgon. Då är det ju där jag vill äta middag. Visst kan du kalla det logik, men det finns inte en chans att WolframAlpha kan göra samma sak, den har inte samma kringinformation.

Sen finns en massa socker ovanpå, så att du kan förfina frågan på vanligt språk och inte behöver tänka boolsk algebra eller SQL. "Show me upscale places, with a table available for five at 8.30" går in i flera olika databaser och kombinerar urvalet åt dig. Det blir ett himla roddande att få det ur Wolfram/Bing/Google/Yelp själv... Plus att Siri nu verkar ha blivit proaktiv, se videon med möten som krockar. Att jämföra det med det gamla vanliga, att bara kunna rösttolka kommandot "New email, subject: The meeting on Friday..." blir inte rättvist.

Det verkar som de flesta som gissar om Siri, gör det utan att ha kört den tidigare mjukvaran. Redan när Siri blev uppköpta var det en otrolig lösning, jag tappade hakan när jag såg videon och sen laddade ned och testade själv. Nästan så man trodde det var en reverse-Turing-test...

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Apple är ju duktiga på att sammanföra saker på ett elegant sätt, men jag kunde inte se någonting som var nytt på ett principiellt plan. Röststyrning har ju funnits i evigheter, det har både min Nokia och min 5 år gamla Ericsson, och de läser upp mina sms sedan många år tillbaka.

Naturligtvis gör Apple det ofantligt mycket snyggare (dock inte på svenska)

Sen vad gäller de mer "intelligenta" delarna av demon så bygger den på Wolphram Alpha, som är en söktjänst, mao, det Apple tillför verkar inte vara mer än text-to-speech och inmatat i en sökmotor.

Wolfram|Alpha: Computational Knowledge Engine

Även så är det ju snyggt, men SÅÅ jävla märkvärdigt är det ju inte.

Jo, det är det. Det är milsvid skillnad från röststyrning som vi är bekanta med.
Du ger inte Siri en massa bestämda kommandon, som du måste med röststyrda saker. Siri förstår vad du menar, även om du formulerar dig på ditt eget sätt. T.ex. kan du fråga "Will I need an umbrella today", eller "what's the weather like" och få reda på vädret.

Utöver det så är den kopplad till funktioner i telefonen. Om du t.ex. ber den (även här, i dina egna ord) lägga in ett lunchmöte på fredag, så kommer Siri att svara att du redan har bokat en grej på lunchen på fredag. Lägg till frasen "move it to two o'clock then" och Siri flyttar det till sagd tid.

Att förstå unika formuleringar i språket, samt lära sig t.ex. vem din fru är, var du jobbar, samtidigt som den följer en konversation och minns vad du sagt tidigare, är verkligen revolutionerande tycker jag. Och jag kan bara föreställa mig vilka fantastiska grejer tredjepartsutvecklare kan hitta på när Apple släpper API:er för detta.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Även så är det ju snyggt, men SÅÅ jävla märkvärdigt är det ju inte.

Mmm. Men om det är något som Apple som företag är bra på så är det att ta komponenter som inte i sig är så himla märkvärdiga och sätta ihop dem på ett sätt som gör helheten större än delarna. Jag hoppas att detta är en sådan sak som faktiskt kommer lyckas. Om det visar sig vara faktiskt användbart på riktigt så vore det onekligen ett fint komplement till touchgränssnitt.

Jag menar, röstigenkänningssystem har ju sålts som snake oil i snart två decennier på olika plattformar. Vore skoj om det äntligen blev något sånär användbart av det. Och just i mobila sammanhang är allt som kan reducera behovet av direkt inmatning extra välkommet.

Ursprungligen av GustafMA:

Mmm. Men om det är något som Apple som företag är bra på så är det att ta komponenter som inte i sig är så himla märkvärdiga och sätta ihop dem på ett sätt som gör helheten större än delarna. Jag hoppas att detta är en sådan sak som faktiskt kommer lyckas. Om det visar sig vara faktiskt användbart på riktigt så vore det onekligen ett fint komplement till touchgränssnitt.

Jag menar, röstigenkänningssystem har ju sålts som snake oil i snart två decennier på olika plattformar. Vore skoj om det äntligen blev något sånär användbart av det. Och just i mobila sammanhang är allt som kan reducera behovet av direkt inmatning extra välkommet.

Bortsett från de program för röststyrning som synskadade använder så har ju röststyrning bara marginell användning, t.ex. på marginalen i t.ex. mobiler (själv använder jag det relativt ofta, trots att det är primitivt) Men visst är Apple värda en applåd för att de försöker göra något bättre av det, så användandet kanske kommer igång, men jag tror, som alltid, direkt efter en keynote, att det är lätt att överdriva, minns t.ex. "FaceTime", som enligt Apple skulle vara nära frälsningen, men som jag ännu väntar på att få se någon använda, eller för den delen bry sig om.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Bortsett från de program för röststyrning som synskadade använder så har ju röststyrning bara marginell användning, t.ex. på marginalen i t.ex. mobiler (själv använder jag det relativt ofta, trots att det är primitivt) Men visst är Apple värda en applåd för att de försöker göra något bättre av det, så användandet kanske kommer igång, men jag tror, som alltid, direkt efter en keynote, att det är lätt att överdriva, minns t.ex. "FaceTime", som enligt Apple skulle vara nära frälsningen, men som jag ännu väntar på att få se någon använda, eller för den delen bry sig om.

Jaha... Ja, jag känner mig mer och mer malplacé... Jag använder både röststyrning och FaceTime, ganska ofta faktiskt. Vi kör det som videokonferens och jag pratar med mina barn den vägen. På så vis kan jag visa hundar, katter och andra saker de frågar efter ganska enkelt. Att sedan Apple har något som heter FaceTime och något som heter iChat är för mig en gåta. Nu kommer dessutom meddlanden via Internet i iOS 5...
Det är ju inte meningen att komma ut ur garderoben så här på ett offentligt forum, hoppas ingen tar illa upp, men jag kände att det var dags.

Ursprungligen av Fitinghoff:

Jaha... Ja, jag känner mig mer och mer malplacé... Jag använder både röststyrning och FaceTime, ganska ofta faktiskt. Vi kör det som videokonferens och jag pratar med mina barn den vägen. På så vis kan jag visa hundar, katter och andra saker de frågar efter ganska enkelt. Att sedan Apple har något som heter FaceTime och något som heter iChat är för mig en gåta. Nu kommer dessutom meddlanden via Internet i iOS 5...
Det är ju inte meningen att komma ut ur garderoben så här på ett offentligt forum, hoppas ingen tar illa upp, men jag kände att det var dags.

Vilket är jättebra, men något paradigmskifte av det slag som Apple målade upp blev det inte för den breda allmänheten – tvärtom – det var i princip dead on arrival.

Men, även problem på marginalen förtjänar att lösas. Mao är det väl superbra om Siri funkar väl för att ringa upp, svara + ngn grej mer – det måste ju inte vara revolutionärt eller ens ofta använt för att vara bra.

  • Medlem
  • Lund
  • 2011-10-06 00:28
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Apple är ju duktiga på att sammanföra saker på ett elegant sätt, men jag kunde inte se någonting som var nytt på ett principiellt plan. Röststyrning har ju funnits i evigheter, det har både min Nokia och min 5 år gamla Ericsson, och de läser upp mina sms sedan många år tillbaka.

Naturligtvis gör Apple det ofantligt mycket snyggare (dock inte på svenska)

Sen vad gäller de mer "intelligenta" delarna av demon så bygger den på Wolphram Alpha, som är en söktjänst, mao, det Apple tillför verkar inte vara mer än text-to-speech och inmatat i en sökmotor.

Wolfram|Alpha: Computational Knowledge Engine

Även så är det ju snyggt, men SÅÅ jävla märkvärdigt är det ju inte.

Alla som intresserar sig för teknologin bakom Siri rekommenderas se Tom Grubers keynote: KEYNOTE: The Game Changer: Siri, a Virtual Personal Assistant on Vimeo

Av den lär vi att
1) Röst-till-text och vice versa är inte en komplicerad komponent i sammanhanget
2) Siri handlar istället om en strategi för att möjliggöra för en artificiell assistent att förstå sin uppdragsgivare
3) Denna strategi bygger på kontext. "Context is king" som Gruber säger.
4) Information om kontexten som Siri kan dra nytta av för att förstå vad som sägs till henne är bl a a) att du pratar med din iPhone b) var du befinner dig c) tidpunkten d) vad du frågat Siri om nyligen e) vilka kontakter du har, hur ofta du ringer dem, vilka möten du har, liksom all annan information som går att hämta ur iPhonen
5) Det är när förmågan att förstå arbetsgivaren möter förmågan att kunna utföra uppgifter som Siri blir kraftfullt.
6) Listan på uppgifter Siri kommer kunna utföra - flytta möten, söka på Wikipedia, boka bord på resturang, köpa flygbiljetter etc - kommer växa. Tack vare iPhonens internetuppkoppling kommer Siri i teorin kunna dra nytta av samtliga tjänster med öppna APIer som finns att tillgå via nätet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-06 12:56
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Sen vad gäller de mer "intelligenta" delarna av demon så bygger den på Wolphram Alpha, som är en söktjänst, mao, det Apple tillför verkar inte vara mer än text-to-speech och inmatat i en sökmotor.

Tror det är betydligt mer än så. Siri Inc. var en kommersiell avknoppning från SRI's (Stanford Research Institute) DARPA finansierde forskningsprojekt för intelligenta personliga assistenter. Apple köpte upp Siri Inc 2010.

CALO - Wikipedia, the free encyclopedia

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Sen vad gäller de mer "intelligenta" delarna av demon så bygger den på Wolphram Alpha, som är en söktjänst, mao, det Apple tillför verkar inte vara mer än text-to-speech och inmatat i en sökmotor.

Jag tror du har missuppfattat Siri. Det var långt med är bara Wolfram-grejerna som var "intelligenta". I alla typer av frågor - inte bara de som slår upp fakta i WA - handlade det om att Siri analyserade frågan och försökte få fram vad man egentligen ville veta. Allt från att "förstå" att en fråga om paraply är kopplat till väder till att komma ihåg vilken kontakt som är frun. Jag sätter skriver intelligenta och förstå inom situationstecken för det är ju trots allt inte samma sak som när vi människor förstår något. Men det är långt mer än att vara ta emot kommandon och utföra dom rakt av, det handlar om en analys.

Att jämföra det med röststyrning - som givetvis har funnits längre, även på iPhone - är att jämföra äpplen och päron.

Om något finns men inte används/inte är användbart är det inte märkvärdigt.
Om något finns och används så blir det det.
Finns hur många historiska bevis som helst på att sakers användbarhet styr deras "märkvärdighet".
Jag tänjer visserligen på begreppet, men bara för att göra en poäng av att saker kan vara hur märkvärdiga som helst men om ingen använder dem är de värdelösa.

Jag tror inte alls att vi ska se Siri som i första hand nån form av röststyrning av telefonen. Siri är framtagen som en konkurent till internets olika söktjänster. Så ser jag framtiden för Siri i alla fall.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-10-05 16:42

Ska bli kul att se hur SIRI utvecklas i framtiden till att kunna styra saker över WiFi. "Siri, koka kaffe åt mig!", "Siri, starta dator och iTunes". Några av kommandona som man säger när man nyss vaknat och vill komma upp ur sängen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-05 16:59

Jag har i säkert flera trådar nu uttryckt min stora irritation över att Siri endast släpps på tre språk och att det även, i mitt tycke helt vansinnigt, släpps som beta. Men men, jag tycker trots detta att det verkar vara en ruggigt fin och bra lösning som så men man kan fråga sig en sak så här i början - hur kommer den att kunna hantera som exempel svenska namn? Jag tror det bara kommer balla ur, tyvärr. Då menar jag t ex om man vill be Siri skicka ett SMS till Göran Sjöström, hur fasen ska Siri kunna hantera det? Hon, för jag räknar det som en "hon", kommer ju bara o säga "Errrhm, who?"

Vad tror ni?

Ursprungligen av zinned:

Jag har i säkert flera trådar nu uttryckt min stora irritation över att Siri endast släpps på tre språk och att det även, i mitt tycke helt vansinnigt, släpps som beta. Men men, jag tycker trots detta att det verkar vara en ruggigt fin och bra lösning som så men man kan fråga sig en sak så här i början - hur kommer den att kunna hantera som exempel svenska namn? Jag tror det bara kommer balla ur, tyvärr. Då menar jag t ex om man vill be Siri skicka ett SMS till Göran Sjöström, hur fasen ska Siri kunna hantera det? Hon, för jag räknar det som en "hon", kommer ju bara o säga "Errrhm, who?"

Vad tror ni?

Man för döpa om kontakterna, Goran Seaburst (eller Seastream) kanske funkar.

Nä, men det kommer att bli intressant att se, förmodligen är det gjort så att om Siri inte vet, så får man visa henne vem det är en gång.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-05 17:24
Ursprungligen av keptang:

Man för döpa om kontakterna, Goran Seaburst (eller Seastream) kanske funkar.

Nä, men det kommer att bli intressant att se, förmodligen är det gjort så att om Siri inte vet, så får man visa henne vem det är en gång.

Ja, vi får väl se...

- Siiiiiiri, aj vant to kåååll Patrik Seeeeamountain! *på bredaste göteborska*
- Calling Patrik Sjöberg, Siri answers.

Bevaka tråden