Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pages för tryckproduktion?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Skulle det vara möjligt att använda Apples Pages för enklare tryckproduktion? Har själv inte tillgång till Pages så jag kan inte testa. Jag antar att Pages bara hanterar RGB och inte CMYK och kan tänka mig att det inte är så lätt att exportera till högupplöst pdf. Men som sagt jag har inte kollat. Nån som har?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-13 11:46

Pages hanterar nog de format du kan öppna i bl.a. Preview vilket jag tror innefattar RGB och CMYK PSD, TIFF och PDF. Sedan vad som händer med eventuella färgprofiler är en annan femma.

Pages kan sedan köra en PDF-export så teoretisk sätt borde det inte vara ett jätteproblem. Man får kanske avsäga sig lite kontroll över saker som färgprofiler ex.

Jag har producerat en medlemstidning med Pages, och det funkade finfint. Men det var ju långt ifrån färgkritiskt.

Allting som kan skapa en PDF kan användas för att skapa trycksaker. Det man förlorar är kontroll, och beroende på, kvalitet, men funkar det gör det.

• Medlem
  • Halmstad
  • 2011-10-13 12:41

Frågan är väl också vad byrån / tryckeriet vill befatta sig med.

Jag gör mina enklare saker med Pages, VectorDesigner och egen färglaser.

• Medlem
  • International user
  • 2011-10-13 13:06
Ursprungligen av planB:

Frågan är väl också vad byrån / tryckeriet vill befatta sig med.

Skickar man en PDF frågar de inte så mycket annat än "vill du verkligen, på allvar, att det ska se ut såhär?"

• Medlem
  • International user
  • 2011-10-13 13:05

Visst funkar det. Har tryckt lite sponsor- och eventbroschyrer samt enklare affischer som gjorts i Pages och PDF-exporten funkar riktigt bra. Färgprofiler och sånt, nja, där är det kanske inte lika vasst (läs: jag har ingen aning om det ens finns däri) men för de ändamålen jag behövt det till har det funkat bra och jag kommer forstätta använda det. Till mer kritiska saker (skivomslag, affischer för större saker osv.) och saker där vi inte är i personlig kontakt med tryckeriet använder vi InDesign för att ha full koll på allt.

1
Bevaka tråden