Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om iOS 5 på iPhone

Tråden skapades och har fått 250 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Och så lägger vi ner tjafsandet, och försöker vara lite vänliga mot dem som försöker hjälpa till.

Några inlägg raderade.

/Mod

  • Medlem
  • 2011-10-17 09:46

Har ni märkt att röststyrningen bytt röst? Innan var den manlig och nu är den kvinnlig. Helt naturligt med tanke på Siri, men den låter mycket mer som en datorröst! Tråkigt!

Har problem Synkningen efter IOS5 uppdateringen!
Iphone4 säger att jag har 28 problem som inte gick att synka och att mer info finns i iTunes!
Men hittar ingen info om dom alls i iTunes 10.5!
Har ngn idé var man skall börja leta?

Ursprungligen av Starship:

Har problem Synkningen efter IOS5 uppdateringen!
Iphone4 säger att jag har 28 problem som inte gick att synka och att mer info finns i iTunes!
Men hittar ingen info om dom alls i iTunes 10.5!
Har ngn idé var man skall börja leta?

Har drabbats av liknande under betaperioden och aldrig hittat den extra informationen:)

En intressant sak om iOS 5 på iPhone är att detta med påminnelser inte verkar fungera, baserat på GPS. Det var ju en av de fina sakerna som Apple kastade upp när de första gången visade iOS 5 publikt.

Ursprungligen av jac:

Såg att det fanns en iOS 5 på iPad-tråd. Då jag saknar en iPad, men har en iPhone startar jag en iPhone-tråd.

Elakt att ta min idé! Jag ska stämma dig på klassisk Apple-väg för att du verkar kopierar min idé utan tillåtelse! (vilket förhoppningsvis leder till att ditt användarkonto tillfälligt stängs av )

Ursprungligen av Tobias Schelin:

En intressant sak om iOS 5 på iPhone är att detta med påminnelser inte verkar fungera, baserat på GPS. Det var ju en av de fina sakerna som Apple kastade upp när de första gången visade iOS 5 publikt.

Jag har inte testat funktionen så vet inte om den funkar, men läste här på forumet nånstans att man måste ha en 4/4S, inte 3GS.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

En intressant sak om iOS 5 på iPhone är att detta med påminnelser inte verkar fungera, baserat på GPS. Det var ju en av de fina sakerna som Apple kastade upp när de första gången visade iOS 5 publikt.

De fungerar bra på en 4:a

Ursprungligen av BlackSmp:

De fungerar bra på en 4:a

Så otrevligt. Men det fungerar alltså inte alls på iPad 2?

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Så otrevligt. Men det fungerar alltså inte alls på iPad 2?

Nej, de fungerar inte på Ipad eller Ipad2. Jag läste det någonstans men lade inte källan på minnet

Jag tycker även att de är jäkligt snåla som inte låter oss iPhone4 användare få tillgång till Siri, som ju faktiskt är en mjukvara och inte har något med hårdvaran att göra. Om de nu släpper en iPhone 4S, där de knappt kommer med något nytt (ok då, bättre hårdvara då), så känns det bara jäkligt sniket av dem att de låser funktioner för oss befintliga kunder.. Det är iof ingen nyhet att Apple gör så mycket de kan för att suga ur så mycket pengar de kan ur oss användare.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-17 19:00
Ursprungligen av Fangorn:

Jag tycker även att de är jäkligt snåla som inte låter oss iPhone4 användare få tillgång till Siri, som ju faktiskt är en mjukvara och inte har något med hårdvaran att göra..

Vad jag har läst så kräver Siri en del så det är troligen därför det inte kommer på 4an

Ursprungligen av Fangorn:

Om de nu släpper en iPhone 4S, där de knappt kommer med något nytt (ok då, bättre hårdvara då), så känns det bara jäkligt sniket av dem att de låser funktioner för oss befintliga kunder.. Det är iof ingen nyhet att Apple gör så mycket de kan för att suga ur så mycket pengar de kan ur oss användare

Knappt något nytt?
4S är en STOR uppdatering.

Ursprungligen av Fangorn:

Jag tycker även att de är jäkligt snåla som inte låter oss iPhone4 användare få tillgång till Siri, som ju faktiskt är en mjukvara och inte har något med hårdvaran att göra. Om de nu släpper en iPhone 4S, där de knappt kommer med något nytt (ok då, bättre hårdvara då), så känns det bara jäkligt sniket av dem att de låser funktioner för oss befintliga kunder.. Det är iof ingen nyhet att Apple gör så mycket de kan för att suga ur så mycket pengar de kan ur oss användare.

Vad hade du förväntat dig mer än bättre hårdvara?

Nåja, man får väl leva med att vara lite efter när man kör en iPhone 3Gs och iPad då. Tack!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-17 13:30

En fråga kring ljuden för olika händelser.

Jag har, som bilden nedan visar, ställt in signalen för Twitter-meddelanden till att vara "Tweet". Men, när jag mottar ett DM över twitter så plingar det till som det ska men fel signal (!). När jag får ett twitter-meddelande så är det "Tri-tone" som spelas upp och inte "Tweet".

Hur är det för er andra? Vad gör jag fel egentligen?

Ursprungligen av zinned:

En fråga kring ljuden för olika händelser.

Jag har, som bilden nedan visar, ställt in signalen för Twitter-meddelanden till att vara "Tweet". Men, när jag mottar ett DM över twitter så plingar det till som det ska men fel signal (!). När jag får ett twitter-meddelande så är det "Tri-tone" som spelas upp och inte "Tweet".

Hur är det för er andra? Vad gör jag fel egentligen?

Den där inställningen tror jag är för när du twittrar inne från iOS.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-17 14:55
Ursprungligen av theplague:

Den där inställningen tror jag är för när du twittrar inne från iOS.

Hmm, hur menar du då? Det spelas väl inga ljud om jag skulle skicka iväg ett tweet inifrån iOS utan bara när jag tar emot meddelanden...väl?

Edit : Du har nog rätt. Jag testade att skicka ett tweet och då gick den signalen igång. Dock tycker man att samma signal borde spelas upp om man mottar ett meddelande på Twitter.

Ursprungligen av zinned:

Hmm, hur menar du då? Det spelas väl inga ljud om jag skulle skicka iväg ett tweet inifrån iOS utan bara när jag tar emot meddelanden...väl?

Edit : Du har nog rätt. Jag testade att skicka ett tweet och då gick den signalen igång. Dock tycker man att samma signal borde spelas upp om man mottar ett meddelande på Twitter.

Vilket ljud som spelas upp när du mottar en tweet eller ett DM styrs väl av den twitterapp du använder? Så är det för mig i alla fall, kör Tweetbot.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-17 16:27
Ursprungligen av Capeman:

Vilket ljud som spelas upp när du mottar en tweet eller ett DM styrs väl av den twitterapp du använder? Så är det för mig i alla fall, kör Tweetbot.

Men nu är ju Twitter helt integrerat med iOS så alla ljudinställningar för de olika apparna styrs ju i Inställningar->Ljud.

Hur menar du att du i Tweetbot kan ställa in ljudsignal? I standard-appen, den som heter just "Twitter", har jag iaf inga sådana möjligheter. Alla signaler från telefonen ställs in under ljudinställningar. Om du ska sätta en speciell ringsignal att ljuda när det ringer så går du väl knappast in i telefondelen och ställer in det? Det gör du ju också via ljudinställningar.

Ursprungligen av zinned:

Men nu är ju Twitter helt integrerat med iOS så alla ljudinställningar för de olika apparna styrs ju i Inställningar->Ljud.

Hur menar du att du i Tweetbot kan ställa in ljudsignal? I standard-appen, den som heter just "Twitter", har jag iaf inga sådana möjligheter. Alla signaler från telefonen ställs in under ljudinställningar. Om du ska sätta en speciell ringsignal att ljuda när det ringer så går du väl knappast in i telefondelen och ställer in det? Det gör du ju också via ljudinställningar.

Kanske dåligt formulerat av mig, men standardljudet för en push notification är väl Tri-tone. Detta kan dock ändras av utvecklaren om denne vill. T ex i WhatsApp kan du själv välja vilket ljud som meddelandena du tar emot ska få. I just Tweetbot kan man inte det, så det var ett dåligt exempel. Har du inte de inställningsmöjligheterna i din Twitterapp så kan du inte ändra det ljudet.

För övrigt är ju inte Twitter alls helt integrerat i iOS, bara möjligheten att skicka tweets. Att läsa dem gör du ju via en Twitterapp.

inställningar - ljud - twitter...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-17 13:40

Glömde givetvis bifoga bilden i mitt inlägg ovan, här kommer den :

  • Medlem
  • 2011-10-17 17:33
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Elakt att ta min idé! Jag ska stämma dig på klassisk Apple-väg för att du verkar kopierar min idé utan tillåtelse! (vilket förhoppningsvis leder till att ditt användarkonto tillfälligt stängs av )

Har du tagit patent?

Gällande twitter-signalen, så blev jag faktiskt besviken! Jag vill ju ha tweetljudet när jag får en tweet! Jag trodde också som zinned att det skulle vara så...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-10-17 21:52

@Fangorn: Och det är väl självklart att mjukvaran är beroende av hårdvaran.... Siri har ju testats av hackare, och är väldigt seg på en iPhone4a.

  • Medlem
  • Mariefred
  • 2011-10-17 22:34

Två frågor:

Äger ingen iPhone 4 själv men jag har hört att man under tidigare programversioner varit låst till ett visst antal ring- och meddelandesignaler. Dock har jag förstått att man i iOS 5 har möjligheten att själv valfritt välja vad som skall ljuda ut ur enheten vid olika inkommande aktiviteter? Valfri ringsignal som exempel, stämmer detta?

Fråga numero zwei.

Jag äger idag en iPad 2 och kan således inte nyttja appen "Påminnelser" fullt ut. Jag kan bland annat inte bli påmind vid en ankomst till eller avfärd från en plats. Tidigare har jag läst PR-fraser där man bland annat nyttjade sig av meningen "bli påmind om att posta brevet när du passerar brevlådan". Detta vore ju kanon om man i Maps (Kartor) eller liknande kan placera ut en knappnål för att bli påmind när man exempelvis passerar platsen. Min vän har dock förklarat för mig att detta inte riktigt stämmer utan de enda platser man kan bli "påmind på" är de adresser som man sedan tidigare har fört in i telefonboken. Återigen, stämmer detta? Med detta som ett faktum kan man alltså inte alls bli påmind vid passering av en brevlåda om man nu inte på förhand har lagt in adressen till brevlådan i telefonboken? Tycker detta låter som en märklig begränsning, men samtidigt också väldigt likt Apple. Så vad är det som gäller gott folk :)?

Det stämmer. Bara adresser i adressboken går att använda

  • Medlem
  • Mariefred
  • 2011-10-17 22:50
Ursprungligen av BlackSmp:

Det stämmer. Bara adresser i adressboken går att använda

Check på den. Blir väl en uppdatering till valfri adress i och med iOS 6 samtidigt som Scott Forstall får stående ovationer av publiken ;). Trist ändå, då blir i alla fall Påminnelser-appen alldeles för undermålig för min del, tyckte detta med avfärd och ankomst var en strålande idé. Dock inte när man som nu är begränsad till endast inlagda adresser.

  • Medlem
  • Mariefred
  • 2011-10-17 23:57

Jag har en sista, kanske lite korkad nybörjarfråga innan jag går och lägger mig.

Har "Kartor" uppdaterats i och med iOS 5? I Google Maps till Android använder jag flitigt kartorna för att navigera mig runt på den plats jag för tillfället befinner mig på. Det jag gillar framförallt är just möjligheten att kunna få en 3D-vy över det man tittar på, samt kunna rotera kartan hur jag vill genom att använda mig utav två fingrar. Är detta något som integrerats för Kartor i iPhone eller sitter Google hårt på sina egna funktioner?

Sov gott mina herrar!

MORR!!! Jag borde ha låtit bli.... nu sitter jag här och svär mitt i natten.

Har en 32 GB iPhone 4 som jag köpte i somras, förde över allt från min 3Gs och det har fungerat klanderfritt... tills nu då.

Allt verkade gå kanon, och apparna trillade in en efter en när jag uppdaterade från säkerhetskopian från datorn (iTunes). När den är klar med att föra över appar, musik och videos och vad det nu är den gör, så går jag in och kollar lite.

• Alla appar verkar vara där, men kan inte öppna någon app (blinkar bara till men händer inget - även efter en omstart av telefonen). FAIL
• Alla låtar i Musik är borta. Trots att de är förbockade att synka vissa album/artister (inte alla). FAIL
• Alla bilder jag lagt in utom telefonens egna bilder är borta. FAIL
• Adressbok och anteckningar är dock intakta.

När jag kollar i iTunes sen om något inte är förbockat (som musik och bilder) så ser jag att stapeln under som talar om hur mycket utrymme det finns på telefonen ändrats. Från att innan ha 4.7 GB ledigt så hade jag över 6 GB ÖVER kapacitet, och allt i det gula fältet under "Övrigt". Vad sjutton innehåller det???? Säger ju NOLL om vad det är för saker och varför den plötsligt tagit massor med plats.

Ska tilläggas att jag INTE valt att använda iCloud - så vitt jag kan se (alla säkerhetskopiering görs via datorn), jag använder heller inte mailen på telefonen, så det kan heller inte vara det, såvida den gjort någon smygaktivering jag inte kan se.

Vad sjutton gör jag?!!

Förutom att jag nu återställer från säkerhetskopia IGEN.... *suck*

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-10-18 01:45
Ursprungligen av CyberPet:

• Alla appar verkar vara där, men kan inte öppna någon app (blinkar bara till men händer inget - även efter en omstart av telefonen). FAIL
• Alla låtar i Musik är borta. Trots att de är förbockade att synka vissa album/artister (inte alla). FAIL
• Alla bilder jag lagt in utom telefonens egna bilder är borta. FAIL

Appar: Installera uppdateringar från App Store. Det hjälpte för mig.
Musik: Synka en gång mot iTunes. Det hjälpte för mig.
Bilder vet jag inte... kanske också funkar med en synkning.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-18 07:29
Ursprungligen av CyberPet:

MORR!!! Jag borde ha låtit bli.... nu sitter jag här och svär mitt i natten.

Har en 32 GB iPhone 4 som jag köpte i somras, förde över allt från min 3Gs och det har fungerat klanderfritt... tills nu då.

Allt verkade gå kanon, och apparna trillade in en efter en när jag uppdaterade från säkerhetskopian från datorn (iTunes). När den är klar med att föra över appar, musik och videos och vad det nu är den gör, så går jag in och kollar lite.

• Alla appar verkar vara där, men kan inte öppna någon app (blinkar bara till men händer inget - även efter en omstart av telefonen). FAIL
• Alla låtar i Musik är borta. Trots att de är förbockade att synka vissa album/artister (inte alla). FAIL
• Alla bilder jag lagt in utom telefonens egna bilder är borta. FAIL
• Adressbok och anteckningar är dock intakta.

När jag kollar i iTunes sen om något inte är förbockat (som musik och bilder) så ser jag att stapeln under som talar om hur mycket utrymme det finns på telefonen ändrats. Från att innan ha 4.7 GB ledigt så hade jag över 6 GB ÖVER kapacitet, och allt i det gula fältet under "Övrigt". Vad sjutton innehåller det???? Säger ju NOLL om vad det är för saker och varför den plötsligt tagit massor med plats.

Ska tilläggas att jag INTE valt att använda iCloud - så vitt jag kan se (alla säkerhetskopiering görs via datorn), jag använder heller inte mailen på telefonen, så det kan heller inte vara det, såvida den gjort någon smygaktivering jag inte kan se.

Vad sjutton gör jag?!!

Förutom att jag nu återställer från säkerhetskopia IGEN.... *suck*

Det känns som du var för snabb. Hade du låtit uppdateringen gå helt klart hade du inte fått problemen.
Undertiden den lägger in alla appar så kan det se ut som att alla kraschar när du försöker starta dem o.s.v.

Bevaka tråden