- jahve
- Medlem ●
- Uppsala
Jag tycker moderatorerna brukar hugga som kobror så snart en diskussion infinner sig någon millimeter utanför topic men här lyser de med sin frånvaro. Jag vill inte vara den som är den men vi kan väl iaf försöka styra in MOT topic igen även om vi inte behöver klippa er diskussion rakt av? Kom igen
Fast jag tror många med mig börjat se en film och glömt att slå på textning eller att textningen saknats på grund av fel på TV-sändningen eller dylikt. För att komma på det först efter halva filmen. Textningen är inte jätte viktigt för alla. Det är ändå ett visuellt medium så beroende på film så är textningen inte alltid av vikt.
Wikipedia är ju som det är. Men åtminstone en utgångspunkt.
Film preservation - Wikipedia, the free encyclopedia
Motion picture film scanner - Wikipedia, the free encyclopedia
Sedan hittade jag lite information på hemsidan till Trollkarlen från Oz. Man kan väl säga att allt pekar mot att Zimmermann hade rätt. Det är fortfarande rätt mycket manuellt arbete om man ska ha lite snits på resultatet.
Jag har sett att det finns filmer med svensk (och övriga språk) text i iTunes Store. Bl.a. Black Swan och Tron. Har det funnits från början av lanseringen i Sverige eller har de börjat slussa in filmer med svensk text? Någon som vet?
Jag har sett att det finns filmer med svensk (och övriga språk) text i iTunes Store. Bl.a. Black Swan och Tron. Har det funnits från början av lanseringen i Sverige eller har de börjat slussa in filmer med svensk text? Någon som vet?
Det fanns där, iaf på dessa 2 filmer.
Fanns det verkligen svensk text på Tron från start? Tyckte mig minnas att det inte fanns förut, men minnet är väldigt svagt.
Men jag tror absolut att Apple kommer att slussa ut fler och fler filmer med text. Jag tyckte hela lanseringen var rätt ofärdig, dom ville nog bara få ut tjänsten så fort dom kunde.
Såg någon jävla HD-rulle som man kunde hyra för 49:- när jag slappsurfa på ATV idag... Hej å hå, vem betalar det liksom?
Jag gör det! För mig är det värt det i och med att jag inte kan ta mig in till Hemmakväll m.fl. och hyra filmer på kvällarna. (ofta då jag kommer på att jag vill se en film) Då är det värt varenda krona att ändå få se en film i bra kvalité.
Kom just på att jag hemskt gärna vill se tv-shower från Discovery (Mythbusters) o BBC (Top Gear) dyka upp i den svenska butiken. Undrar hur länge det dröjer
Kom just på att jag hemskt gärna vill se tv-shower från Discovery (Mythbusters) o BBC (Top Gear) dyka upp i den svenska butiken. Undrar hur länge det dröjer
Top Gear kan man se i BBCs iPlayer app. Dock för 60 kronor/månaden och bara på iPad.
Top Gear kan man se i BBCs iPlayer app. Dock för 60 kronor/månaden och bara på iPad.
Och har man en AppleTV (2?) så sätter man på iPaddens skärmdubblering så kan man se programmen i fullskärm på TVn, ungefär samma kvalité som SVTPlay.
Tillbaka till ämnet, tack!
Upplösningsdiskussionen kan ni ta någon annanstans.
/Mod
Det är faktiskt helt värdelöst att inte alla filmer går att hyra. Såg att Xmen first class hade dykt upp i butiken, men går bara att köpa för 139 kronor. Då blir det väl att gå iväg till Ica istället och hoppas att de har den inne.
Harry Potter and the deathly hollows pt1 finns bara att köpa nu, var säker på att den gick att hyra förra veckan. Så samtliga Harry Potter utom två går att hyra.
Det är faktiskt helt värdelöst att inte alla filmer går att hyra. Såg att Xmen first class hade dykt upp i butiken, men går bara att köpa för 139 kronor. Då blir det väl att gå iväg till Ica istället och hoppas att de har den inne.
Harry Potter and the deathly hollows pt1 finns bara att köpa nu, var säker på att den gick att hyra förra veckan. Så samtliga Harry Potter utom två går att hyra.
säger samma sak. Kände för att hyra en film att sitta o mysa till under en lång söndagsfrukost. Tänkte tecknat o funderade på Tangled(Disney) eller Rattatouie(Pixar) men ingen av dem gick att hyra
Japp, den (Harry Potter) hyrde jag förra veckan.
Jag har en känsla av att det inte blir några svenskt-textade filmer. Antagligen för mycket ansträngning att ordna det.
Det finns svensktextade filmer redan. Men många är det nog inte, bl.a. Black Swan.
Jag har en känsla av att det inte blir några svenskt-textade filmer. Antagligen för mycket ansträngning att ordna det.
Varenda film blir ju översatt för Bio och Dvd. Headweb har svensk text. Om det är för ansträngande att fixa så är det ens en halvhjärtad satsning. Det här borde Bjers och de andra på svenska Apple jobba hårt på. Det och svenskt tal på barnfilmer.
Finns det något sådant? Finns det nog med arbetsuppgifter för en person?
97 anställda.
95...
Men hur får Headweb svenska texter i sina filmer? Om dom kan så kan väl Apple?