Köpte för en vecka sedan en begagnad iPhone 3GS via en annons på Blocket. (Dumt? Tja, kanske. En chansning? Helt klart!)
När jag köpte telefonen var det på villkoret att den var upplåst. För att säkerställa detta provade jag att sätta i SIM-kort från såväl Telia som Telenor, och båda fungerade. Kollade också så att Cydia inte låg bland apparna, och eftersom det inte gjorde det och säljaren påstod att den inte var JB:ad litade jag på det. I efterhand insåg jag att den visst var upplåst med ultrasn0w och att Cydia bara var dolt (vilket jag inte visste var möjligt). Har emellertid inga kontaktuppgifter till säljaren och kan därför inte reklamera köpet.
Eftersom jag inte vill ha den JBad började jag med att återställa den för att sedan prova med mitt Telia SIM. Detta fungerade inte. Ringde därefter både Tre och Telenor för att kolla om IMEI-numret låg i deras databaser, men det gjorde det inte. Om man ska tro listor över operatörer och modellnummer lär telefonen vara såld i Sverige: MC131KS/A.
Hur kan det då komma sig att ingen av de svenska operatörer som sålt telefonen låst har den i sina databaser? Hade telefonens IMEI-nummer varit stöldanmält borde den över huvud taget inte gå att ringa ifrån, men har tillsvidare låst upp den med ultrasn0w och det fungerar helt felfritt. Har också provat att aktivera den med hjälp av Subscriber Artificial Module, utan framgång.
Funderar över om det kan vara så att den anmälts förstörd i försäkringsbedrägeri-syfte och att IMEI-numret därför bara raderats av den ursprungliga operatören, utan att en aktiv blockering lagts in. Vet någon om det fungerar så?
Frågan är nu vad jag ska göra: 1) Lämna in den till polisen för att kolla om den stulits trots att den inte verkar vara IMEI-blokerad. 2) Systematiskt höra av mig till världens samtliga operatörer för att verifiera om de sålt telefonen och kan tänka sig att låsa upp den 3) Försöka tjata till mig att Telia lägger in IMEI-numret i sin databas och aktiverar den åt mig (är det ens tekniskt möjligt?) 4) Ge upp och köra den JBa, trots att det medför svåra batteriproblem och icke-fungerande GPS och push.