Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad ska jag tro om min begagnade iPhone 3GS

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2011-10-20 02:47

Köpte för en vecka sedan en begagnad iPhone 3GS via en annons på Blocket. (Dumt? Tja, kanske. En chansning? Helt klart!)

När jag köpte telefonen var det på villkoret att den var upplåst. För att säkerställa detta provade jag att sätta i SIM-kort från såväl Telia som Telenor, och båda fungerade. Kollade också så att Cydia inte låg bland apparna, och eftersom det inte gjorde det och säljaren påstod att den inte var JB:ad litade jag på det. I efterhand insåg jag att den visst var upplåst med ultrasn0w och att Cydia bara var dolt (vilket jag inte visste var möjligt). Har emellertid inga kontaktuppgifter till säljaren och kan därför inte reklamera köpet.

Eftersom jag inte vill ha den JBad började jag med att återställa den för att sedan prova med mitt Telia SIM. Detta fungerade inte. Ringde därefter både Tre och Telenor för att kolla om IMEI-numret låg i deras databaser, men det gjorde det inte. Om man ska tro listor över operatörer och modellnummer lär telefonen vara såld i Sverige: MC131KS/A.

Hur kan det då komma sig att ingen av de svenska operatörer som sålt telefonen låst har den i sina databaser? Hade telefonens IMEI-nummer varit stöldanmält borde den över huvud taget inte gå att ringa ifrån, men har tillsvidare låst upp den med ultrasn0w och det fungerar helt felfritt. Har också provat att aktivera den med hjälp av Subscriber Artificial Module, utan framgång.

Funderar över om det kan vara så att den anmälts förstörd i försäkringsbedrägeri-syfte och att IMEI-numret därför bara raderats av den ursprungliga operatören, utan att en aktiv blockering lagts in. Vet någon om det fungerar så?

Frågan är nu vad jag ska göra: 1) Lämna in den till polisen för att kolla om den stulits trots att den inte verkar vara IMEI-blokerad. 2) Systematiskt höra av mig till världens samtliga operatörer för att verifiera om de sålt telefonen och kan tänka sig att låsa upp den 3) Försöka tjata till mig att Telia lägger in IMEI-numret i sin databas och aktiverar den åt mig (är det ens tekniskt möjligt?) 4) Ge upp och köra den JBa, trots att det medför svåra batteriproblem och icke-fungerande GPS och push.

Senast redigerat 2011-10-20 03:30
  • Medlem
  • 2011-10-20 07:23
Ursprungligen av Jånte:

Köpte för en vecka sedan en begagnad iPhone 3GS via en annons på Blocket. (Dumt? Tja, kanske. En chansning? Helt klart!)

När jag köpte telefonen var det på villkoret att den var upplåst. För att säkerställa detta provade jag att sätta i SIM-kort från såväl Telia som Telenor, och båda fungerade. Kollade också så att Cydia inte låg bland apparna, och eftersom det inte gjorde det och säljaren påstod att den inte var JB:ad litade jag på det. I efterhand insåg jag att den visst var upplåst med ultrasn0w och att Cydia bara var dolt (vilket jag inte visste var möjligt). Har emellertid inga kontaktuppgifter till säljaren och kan därför inte reklamera köpet.

Eftersom jag inte vill ha den JBad började jag med att återställa den för att sedan prova med mitt Telia SIM. Detta fungerade inte. Ringde därefter både Tre och Telenor för att kolla om IMEI-numret låg i deras databaser, men det gjorde det inte. Om man ska tro listor över operatörer och modellnummer lär telefonen vara såld i Sverige: MC131KS/A.

Hur kan det då komma sig att ingen av de svenska operatörer som sålt telefonen låst har den i sina databaser? Hade telefonens IMEI-nummer varit stöldanmält borde den över huvud taget inte gå att ringa ifrån, men har tillsvidare låst upp den med ultrasn0w och det fungerar helt felfritt. Har också provat att aktivera den med hjälp av Subscriber Artificial Module, utan framgång.

Funderar över om det kan vara så att den anmälts förstörd i försäkringsbedrägeri-syfte och att IMEI-numret därför bara raderats av den ursprungliga operatören, utan att en aktiv blockering lagts in. Vet någon om det fungerar så?

Frågan är nu vad jag ska göra: 1) Lämna in den till polisen för att kolla om den stulits trots att den inte verkar vara IMEI-blokerad. 2) Systematiskt höra av mig till världens samtliga operatörer för att verifiera om de sålt telefonen och kan tänka sig att låsa upp den 3) Försöka tjata till mig att Telia lägger in IMEI-numret i sin databas och aktiverar den åt mig (är det ens tekniskt möjligt?) 4) Ge upp och köra den JBa, trots att det medför svåra batteriproblem och icke-fungerande GPS och push.

Lagen om god tro gäller inte längre som förr. Vill du riskera att du misstänks för häleri, så skall du absolut lämna in den till polisen. I övrigt förstår jag inte vad du är ute efter?! Fungerar inte telefonen att ringa med som det är nu? OM den funkar som den skall, så förstår jag inte att du orkar lägga tid och kraft på dina diverse IMEI-utredningar etc...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-20 07:51
Ursprungligen av Jånte:

2) Systematiskt höra av mig till världens samtliga operatörer.

alltså... det låter lite väl extremt i mina ögon. men visst, hör du av dig till världens samtliga operatörer.

de butiker som låser upp telefoner, är det med JB eller gör de på ngt annat sätt? annars kanske det kan vara en lösning för dig.
alternativt stå ditt kast och köpa en mobil med, åtminstone, kvitto n shit.

Vadå svåra batteriproblem och icke fungerande GPS och push? Jag har kört JB förr och aldrig haft några problem. Om du inte uppenbart kan se att den är stulen, jailbreaka den, lås upp och tuta och kör.

• Medlem
  • Lund
  • 2011-10-20 12:25
Ursprungligen av pmarriott:

Vadå svåra batteriproblem och icke fungerande GPS och push? Jag har kört JB förr och aldrig haft några problem. Om du inte uppenbart kan se att den är stulen, jailbreaka den, lås upp och tuta och kör.

Har också kört JB förr, utan problem. Den nuvarande JB-situationen är emellertid inte vad den varit. Inga nya baseband går öht att låsa upp, och för äldre telefoner som min gäller att köra med baseband till iPad(!) för att kunna låsa upp med ultrasn0w. Detta medför att GPSen haltar betänkligt: den kan tillfälligt lokalisera telefonen hyfsat, men mycket snart upphör all telefontäckning - GSM såväl som 3G och wifi. Vad gäller batteriet så måste telefonen konstant kolla efter push-meddelanden p g a att hacktivation inte har samma tillgång till Apples push-server, vilket är extremt batterikrävande: ungefär 1 procentenhet ryker varannan minut och telefonen är således i princip stationär. För mig fungerar likväl inte push, och det program som tidigare använts för detta - PushDoctor - har slutat fungera.

Antar att mitt bästa hopp då ligger till att vänta och hoppas på att JB-scenen löser dessa problem (vilket de har sagt är "på gång" i många månader). I vilket fall tycker jag det är mycket märkligt att inte Apple genom iTunes kan säga VILKEN operatör som krävs, istället för att bara meddela att det inte är den man försöker med.

• Medlem
  • Lund
  • 2011-10-21 00:38

Efter mycket trixande lyckades jag i alla fall aktivera telefonen genom att låta SAM fejka ett SIM-kort från 3. Förstår inte varför deras kundtjänst vägrade kännas vid telefonens IMEI-nummer när den tydligen är registrerad som en 3-telefon på Apples server...

Detta löste till stor del batteriproblematiken, liksom Push-funktionaliteten. Återstår bara att inte nätet ska krascha varje gång den använder lokaliseringstjänsterna. Det tycks som att detta problem kan komma att lösas av Dev Team inom inte allt för lång tid, med tanke på att den senaste betan 0.9.9b6 av redsn0w utger sig för att fixa problemet, trots att den inte gör det.

Likväl skulle jag föredra att ha telefonen operatörsupplåst. När jag pratade med 3 för att höra om IMEI-nummret förklarade killen i kundtjänst hur en upplåsning skulle fungera i praktiken via dem, nämligen genom att ett inbetalningskort skickas ut till den person som från början köpte telefonen. Frågan är då vad man gör om man inte känner personen ifråga, och därför inte har någon förhoppning om att vederbörande ska betala in ett sådant inbetalningskort. Killen jag pratade med menade bestämt att det INTE gick att betala de 350 pixen i kassan.

Tror ni det finns något hopp om att övertala dem till att göra ett undantag? När jag hade motsvarande samtal med Telenor frågade de bara efter min adress och sa att de skulle skicka inbetalningskortet till mig ifall de skulle hitta telefonen i sin databas (vilket de alltså inte gjorde). Verkar mycket märkligt av 3, men de kanske har sina skäl. Några idéer på hur jag eventuellt ska kunna övertyga 3 om att låsa upp den i alla fall?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-21 08:45

Jånte, promenera in i en TRE-butik, lägg fram telefonen, läs upp IMEI-numret och betala.

Nu kände jag tidigare ägare av den 3GS telefon jag köpte.
Men jag gick bara in på närmaste Tre-butik. Sa jag köpt den beg. och betalade 350kr.
Inga frågor alls om tidigare ägare.

Någon dag senare var den upplåst.

Detta gjorde jag för bara 2-3 månader sedan.

Jag håller med FreddeB. Det var så jag gjorde när jag låste upp den iPhone 3G jag nu använder, ärvd från min svärmor. De frågade inte någonting, dom var helt chill med att "OK, den är låst till Telia men du vill låsa upp den. Då gör vi det."
Prova!

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-10-21 09:51
Ursprungligen av Manglobe:

Jag håller med FreddeB. Det var så jag gjorde när jag låste upp den iPhone 3G jag nu använder, ärvd från min svärmor. De frågade inte någonting, dom var helt chill med att "OK, den är låst till Telia men du vill låsa upp den. Då gör vi det."
Prova!

Det där var nytt! De låste alltså upp en telefon som var låst till en annan operatör???

Ursprungligen av kenjon:

Det där var nytt! De låste alltså upp en telefon som var låst till en annan operatör???

Ja, varför inte? De tjänar 350 kr på att slå in en kod (förmodligen IMEI-nummer och/eller serienummer) i en dator. Ganska lättförtjänta pengar.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, varför inte? De tjänar 350 kr på att slå in en kod (förmodligen IMEI-nummer och/eller serienummer) i en dator. Ganska lättförtjänta pengar.

Jag trodde att Apple bara accepterade begäran om upplåsning från den operatör som telefonen var låst till.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-10-21 11:42

Precis, så trodde jag också att det var. Men som Jesper säger, de ser kanske sin chans att tjäna lite. Och Apple borde ju strunta i vilket....

1
Bevaka tråden