Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om iOS 5 på iPhone

Tråden skapades och har fått 250 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av zappee:

Det känns som du var för snabb. Hade du låtit uppdateringen gå helt klart hade du inte fått problemen.
Undertiden den lägger in alla appar så kan det se ut som att alla kraschar när du försöker starta dem o.s.v.

Njae, så var det inte riktigt. Appar trillade in, men efter de var inladdade så gick de inte att öppna.

Ah, jag hittade lite tips på Apple support och andra ställen.

Dels gjorde jag om kopieringen från backupen, detta fick igång apparna.

Sedan fixade denna länk överkapaciteten (det behövdes inga större grejer, "bara" fippla på lite rutor och sedan synka om - starta om itunes osv). Jag följde nästan alla råd här: https://discussions.apple.com/message/16334067

Och här fick jag lösningen på problemet med att inte mina bilder hängde med: FAQ: How To Fix iOS 5 Photo Sync Issues | LEi Mobile

Hoppas detta kan vara till hjälp för andra. Men nu tror jag allt fungerar som det ska.

Men surt att det ska bli så jäkla struligt när man uppgraderar. Man får lita på att någon annan hittar lösningarna typ. Jaja, nu har jag gjort några nya erfarenheter också och delar med mig av hur det löste sig för mig.

  • Medlem
  • 2011-10-18 14:29

Har ni märkt att inkorgslänken för gmail i mailappen inte fungerar? Den fungerar jättebra för andra konton, men inte för gmail, då kommer man till samma ställe som när man trycker på gmail under konton, men med den skillnaden att man inte kan komma till inkorgen. Finns det någon lösning?

Ursprungligen av jac:

Har ni märkt att inkorgslänken för gmail i mailappen inte fungerar? Den fungerar jättebra för andra konton, men inte för gmail, då kommer man till samma ställe som när man trycker på gmail under konton, men med den skillnaden att man inte kan komma till inkorgen. Finns det någon lösning?

Någon lösning finns det eftersom den fungerar för mig...

  • Medlem
  • karlstad
  • 2011-10-18 15:59

Min i4 har fått spunk. Förut kunde jag nå kameran direkt via den nya funktionen bredvid 'lås upp'. Men nu är den "genvägen" helt borta. Har testat att starta om den samt gjort en soft reset men den finns inte! har kollat inställningar om jag lyckats stänga av någon funktion, men hittar inget om detta. Någon som har samma problem? Någon som vet hur man åtgärdar detta?

Ursprungligen av dagotto:

Min i4 har fått spunk. Förut kunde jag nå kameran direkt via den nya funktionen bredvid 'lås upp'. Men nu är den "genvägen" helt borta. Har testat att starta om den samt gjort en soft reset men den finns inte! har kollat inställningar om jag lyckats stänga av någon funktion, men hittar inget om detta. Någon som har samma problem? Någon som vet hur man åtgärdar detta?

Du menar att det inte händer något alls när du dubbelklickar på hemknappen? Får du upp musikkontrollerna?

  • Medlem
  • karlstad
  • 2011-10-18 16:07

Facepalmar åt mig själv! Självklart var det så. Fick för mig att kameraknappen kom fram när man tryckte en gång.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-10-18 19:34

Jo det var nog så. Den laddade ner ikonerna först, då såg du dem. Sedan laddade den ner själva apparna, och efter en längre stund så funkar de.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-18 19:36

Eftersom jag hade EXAKT samma "problem" så instämmer jag med kenjon

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-18 20:09

Min iPhone 4 gör en soft reset ut till lås skärmen med jämna mellanrum. Mitt under användning, eller orörd eller i ipod läge så blir skärmen svart och den dör snurr grejen dyker upp. Efter ett tag kommer låsskärmen upp.

Har någon haft liknande?

I music appen är artworken fel. Dessutom olika bilder för samma album och låt.

Ursprungligen av mry:

Min iPhone 4 gör en soft reset ut till lås skärmen med jämna mellanrum. Mitt under användning, eller orörd eller i ipod läge så blir skärmen svart och den dör snurr grejen dyker upp. Efter ett tag kommer låsskärmen upp.

Har någon haft liknande?

I music appen är artworken fel. Dessutom olika bilder för samma album och låt.

Prövat att återställa den?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2011-10-18 20:33
Ursprungligen av mry:

Min iPhone 4 gör en soft reset ut till lås skärmen med jämna mellanrum. Mitt under användning, eller orörd eller i ipod läge så blir skärmen svart och den dör snurr grejen dyker upp. Efter ett tag kommer låsskärmen upp.

Har någon haft liknande?

I music appen är artworken fel. Dessutom olika bilder för samma album och låt.

Det där felet fick jag också, löstes med att jag synkroniserade telefonen med Itunes. Prova och se om det funkar.

  • Medlem
  • 2011-10-19 09:48
Ursprungligen av BlackSmp:
Ursprungligen av jac:

Har ni märkt att inkorgslänken för gmail i mailappen inte fungerar? Den fungerar jättebra för andra konton, men inte för gmail, då kommer man till samma ställe som när man trycker på gmail under konton, men med den skillnaden att man inte kan komma till inkorgen. Finns det någon lösning?

Någon lösning finns det eftersom den fungerar för mig...

Det är väl då det finns en lösning? Om det inte fungerar för något är det antagligen en bugg, men nu borde det ju gå att ordna. Ska se vad som händer om jag tar bort kontot och lägger till det igen.

Del 2:
Jag provade nu, men det hjälpte inte...

Skumt... Jag har ingen aning om vad som det skulle kunna bero på

Edit: Fast...Kör du Googles Exchangelösning (som jag aldrig kommer ihåg vad den heter) eller kör du "Gmail" när du lägger till kontot?

Jag kör Exchange

  • Medlem
  • 2011-10-19 13:52
Ursprungligen av BlackSmp:

Skumt... Jag har ingen aning om vad som det skulle kunna bero på

Edit: Fast...Kör du Googles Exchangelösning (som jag aldrig kommer ihåg vad den heter) eller kör du "Gmail" när du lägger till kontot?

Jag kör Exchange

Jag kör Gmail som konto och inte Exchange. Kan man göra det utan en Exchange-server? Och vad vinner man på det? (Om det nu skulle hjälpa mig)

  • Medlem
  • norrköping
  • 2011-10-19 16:50
Ursprungligen av jac:

Jag kör Gmail som konto och inte Exchange. Kan man göra det utan en Exchange-server? Och vad vinner man på det? (Om det nu skulle hjälpa mig)

minns inte de exakta skillnaderna. men det ger fler alternativ för synk och jag väljer också exchange före gmail i min iPhone

Ursprungligen av jac:

Jag kör Gmail som konto och inte Exchange. Kan man göra det utan en Exchange-server? Och vad vinner man på det? (Om det nu skulle hjälpa mig)

Du kör via en exchangeserver, nämligen Googles. En fördel är att du då kan klicka på kontot och sedan välja din inbox som du inte kan nu. Den stora fördelen är däremot push av mejl och kalendera. Iofs även kontakter om du vill det men det vill inte jag, det blev så rörigt med Googles kontakter i kombination med mina vanliga

  • Medlem
  • Mariefred
  • 2011-10-19 11:10

Jag har en ny fråga kring Påminnelser och då jag som tidigare nämnts inte äger en iPhone kan frågan kanske kännas lite väl lättsvarad. Ber om ursäkt för detta.

Dåså...
Om jag befinner mig på jobbet och lägger in några saker som jag vill att jag ska bli påmind om när jag anländer till jobbet. Kommer dessa notifieringar att ploppa upp då direkt eller blir det först när jag lämnat jobbet (och geotaggningen) och sen att notifieringarna når mig exempelvis nästa dag då jag återvänder till jobbet?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-19 11:44
Ursprungligen av nox:

Jag har en ny fråga kring Påminnelser och då jag som tidigare nämnts inte äger en iPhone kan frågan kanske kännas lite väl lättsvarad. Ber om ursäkt för detta.

Dåså...
Om jag befinner mig på jobbet och lägger in några saker som jag vill att jag ska bli påmind om när jag anländer till jobbet. Kommer dessa notifieringar att ploppa upp då direkt eller blir det först när jag lämnat jobbet (och geotaggningen) och sen att notifieringarna når mig exempelvis nästa dag då jag återvänder till jobbet?

När det gäller lokationsspecifika påminnelser har du valen mellan att påminna vid ankomst till en specifik lokation eller vid avfärd från en specifik lokation.

  • Medlem
  • Mariefred
  • 2011-10-19 12:20
Ursprungligen av zinned:

När det gäller lokationsspecifika påminnelser har du valen mellan att påminna vid ankomst till en specifik lokation eller vid avfärd från en specifik lokation.

Jo, det är jag med på, men det jag försökte få svar på är vad som händer om jag lägger in en påminnelse för ankomst på den platsen jag just nu befinner mig på.

Ta återigen jobbet. Jag kommer på att jag måste skriva ut ett dokument under morgondagen och för därför in en påminnelse om detta vid ankomst till jobbet. Det blir inget krux med detta med tanke på att jag redan befinner mig på jobbet? Jag vill alltså bli påmind först nästa gång jag anländer till jobbet, det vill säga dagen därpå.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-19 12:38
Ursprungligen av planB:

Jag var säker på att "återställning från iTunes-säkerhetskopia" tog mig tillbaka till IOS 4.xx.

Det gör den väl aldrig? Backupen innehåller väl inget OS-specifikt utan inställningar, sms-historik, etc etc.

Ursprungligen av nox:

Jo, det är jag med på, men det jag försökte få svar på är vad som händer om jag lägger in en påminnelse för ankomst på den platsen jag just nu befinner mig på.

Ta återigen jobbet. Jag kommer på att jag måste skriva ut ett dokument under morgondagen och för därför in en påminnelse om detta vid ankomst till jobbet. Det blir inget krux med detta med tanke på att jag redan befinner mig på jobbet? Jag vill alltså bli påmind först nästa gång jag anländer till jobbet, det vill säga dagen därpå.

Det vet jag inte faktiskt. Det verkar som om man kan lägga in både datum- och lokationsangivelse för en och samma påminnelse, dock så innebär datumangivelsen att man också lägger in ett klockslag och om det i sin tur tar överhanden vet jag inte.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-10-19 12:57
Ursprungligen av zinned:

Det gör den väl aldrig? Backupen innehåller väl inget OS-specifikt utan inställningar, sms-historik, etc etc.

Det visste jag inte. Jag har aldrig provat tidigare.

Återstår att fråga sig varför installationen inte kunde pumpat in inställningar, apps och annat automatiskt och inte gå in i fabriksläge alls. Som med IOS 3 -> IOS4 uppdateringen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-19 12:58
Ursprungligen av planB:

Det visste jag inte. Jag har aldrig provat tidigare.

Återstår att fråga sig varför installationen inte kunde pumpat in inställningar, apps och annat automatiskt och inte gå in i fabriksläge alls.

Ok, då är jag med

Vad det gäller automatiken så kan det ju vara så att telefonen kunde ha haft en ny ägare utan backuper tillgängliga t ex.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-10-19 13:14
Ursprungligen av zinned:

Ok, då är jag med

Vad det gäller automatiken så kan det ju vara så att telefonen kunde ha haft en ny ägare utan backuper tillgängliga t ex.

Telefonen, ja. Men den kopplades ju till samma dator, samma iTunes-konto som alltid. Varför behövde den överhuvudtaget fråga om jag skulle sätta upp telefonen som ny? Obegripligt.

Ursprungligen av nox:

Jo, det är jag med på, men det jag försökte få svar på är vad som händer om jag lägger in en påminnelse för ankomst på den platsen jag just nu befinner mig på.

Ta återigen jobbet. Jag kommer på att jag måste skriva ut ett dokument under morgondagen och för därför in en påminnelse om detta vid ankomst till jobbet. Det blir inget krux med detta med tanke på att jag redan befinner mig på jobbet? Jag vill alltså bli påmind först nästa gång jag anländer till jobbet, det vill säga dagen därpå.

Just do it:)

Jag är 99% säker på att jag har testat det redan och att det fungerar som du vill men jag kan göra det en gång till

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-10-19 11:54

Hjälp!

Jag försökte installera iOS 5 nu men när den var färdig så var den återställd till fabriksinställningar!

Vad är det som hänt? Håller på att återställa nu till senaste backup nu...

3GS 32GB

Ursprungligen av planB:

Hjälp!

Jag försökte installera iOS 5 nu men när den var färdig så var den återställd till fabriksinställningar!

Vad är det som hänt? Håller på att återställa nu till senaste backup nu...

3GS 32GB

Ja, det är så det funkar. Sen synkar man tillbaka innehållet efter att iOS 5 installerats.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-10-19 12:18
Ursprungligen av keptang:

Ja, det är så det funkar. Sen synkar man tillbaka innehållet efter att iOS 5 installerats.

OK, jag märkte det nu...

Varför wipe'ade den hela telefonen först? När jag gick från ios3 - 4 var det ju inget sådant drastiskt. Varför?

Jag antar att det var fler än jag som fick kaffet i halsen... Jag var säker på att "återställning från iTunes-säkerhetskopia" tog mig tillbaka till IOS 4.xx.

Ursprungligen av planB:

OK, jag märkte det nu...

Varför wipe'ade den hela telefonen först? När jag gick från ios3 - 4 var det ju inget sådant drastiskt. Varför?

En anledning kan vara att Apple nu har möjliggjort deltauppdateringar "over the air" i framtiden. Skilnaden mellan IOS4 och IOS5 är betydligt större än mellan IOS3-IOS4.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-19 12:09

Så är det väl för alla när iOS 5 installeras. Det tror jag t o m den meddelar om under installationen. Efter den är klar så får man valet om man vill lägga på backup från iCloud eller från lokal backup och har du inte backat till iCloud tidigare så väljer du ju lokal backup och så kör den på denna. När det väl är klart så smäller den på all data i form av musik, video, program etc.

Edit : Mr keptang var snabbare

Bevaka tråden