Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa navigatorn till fots?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Mariefred
  • 2011-10-19 01:10

Hej alla!

Är fortfarande ganska färsk på forumet och även vad gäller hela Macvärlden. Därför ber jag redan på förhand om ursäkt ifall detta sen tidigare har besvarats. Har gjort ett par fullvärdiga sökningar här på forumet och även ute på den stora vida webben utan några tillfredsställande svar.

Dåså, jag är ute efter en navigator till iPhone som fungerar lika bra till fordonsfärden som vid gång. Den behöver inte själva bildelen utan jag vill göra er uppmärksamma på att det är navigering till fots som jag lägger fokus på här.

Både trodde och hoppades på att Apple skulle ha uppdaterat sina Kartor i och med iOS 5 men så var icke fallet. Google Maps i Android har nu en ganska rejäl fördel som jag själv ser det, då man både kan få hjälp genom att se staden (Sthlm i detta fallet) i 3D, man kan rotera kartan hur man vill, samt låta den själv rotera efter din position med hjälp av den inbyggda kompassen. Kartor saknar tyvärr samtliga av dessa finesser.

Jag har hört att Telia Navigator skall vara bra, samt att det även nu stödjer framryckning till fots? Dock blir det en alldeles för dyr helhetslösning, en engångssumma hade varit att föredra.

Många kanske tycker detta är petitesser när man trots allt kan kika i Kartor över vilken färdbeskrivning som ges och jag håller med. Dock skulle jag vilja ha ett gränssnitt som finns i övriga navigationsappar, med bra översikt och instruktioner om hur man ska ta sig till sitt färdmål.

Har alltid förespråkat Google Maps före Ovi Maps, men när vi kommer till navigering får vi ändå ge finnarna lite cred :). Hur som helst, vad säger ni kunniga? Var skall jag leta? Vad använder ni själva?

Tack på förhand!

/ Daniel

("Bästa navigatorn till fots" hade varit en mer lämplig rubrik. Hur ändrar jag detta?)

Senast redigerat 2011-10-23 11:56

Du ändrar rubriken genom att redigera ditt inlägg, och sen Utökad svarsruta.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-19 16:38
Citat:

samt låta den själv rotera efter din position med hjälp av den inbyggda kompassen. Kartor saknar tyvärr samtliga av dessa finesser.

Kartor kan visst gora det; tryck pa den lilla pilen nere till vanster tills den andras till en pil med ett "synfalt". Da roterar den kartan sa att den foljer kompassen. Vad galler 3D modeller osv sa stammer det att Kartor saknar stod for det men a andra sidan tror jag aldrig att jag har behovt det. Nar jag vill dubbelkolla hur en korsning eller ett hus ser ut anvander jag streetview istallet (du aktiverar det genom att trycka pa den bla nalen och sen den gula gubben till vanster).

Ett alternativ ar annars att skaffa ett riktigt navigator program som tex TomTom eller Navigon. Vet att en del av dem stodjer bade cykel och gang men de kostar ju ett par hundringar.

  • Medlem
  • Mariefred
  • 2011-10-19 16:45

Bra att man kan rotera kartan!

Efter att ha gjort min hemläxa lite bättre idag då tröttheten inte var så påtaglig upptäckte jag att Navigon erbjuder navigation för både bil, till fots och med cykel. Funderar över ifall det finns någon som kan bekräfta detta? Många navigatorer menar med detta att man helt enkelt kan navigera med långsam framryckning. Med navigering till fots menar jag att kartan ger information om framryckning där man annars inte får röra sig med fordon, exempelvis genom gränder, över torg etc.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-10-19 20:19

Goflorp har tipsat om ett program som accepterar egna kartor, t ex grönsaksbladet. Jag kommer inte ihåg vad det heter tyvärr, men han läser nog denna tråd också, så avvakta lite.

  • Medlem
  • Mariefred
  • 2011-10-19 22:53

Menar du Waze? Har testat appen en del till min Android men gillar den tyvärr inte.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-10-20 13:09

Nej, Bit Map tror jag. Men den kanske inte har navigering... jag har inte testat den.

  • Medlem
  • Mariefred
  • 2011-10-21 22:47

Det jag söker är egentligen bara en vanlig GPS som fungerar till fots på alla tänkbara förflyttningsbara vägar.

Prova att lägga in endomondo i iphonen. Gratis och ger mkt roligt.
Inklusive att man kan följa varann om man är flera och "kompisar" på endomondo.com.

Egna bitmapkartor har jag provat och gett upp då det är ytterst jobbigt kalibrera dem för gps-bruk...

  • Medlem
  • Mariefred
  • 2011-10-23 12:04

Ska prova ovanstående program, men antar att den inte riktigt speglar det jag är ute efter.
Visste inte att det var så dåligt utbud med GPS-appar till iPhone, helt klart besviken över detta, Android ligger här på framkant och Nokia har ju allt redan inbyggt från första start, tråkigt.

Ursprungligen av nox:

Ska prova ovanstående program, men antar att den inte riktigt speglar det jag är ute efter.
Visste inte att det var så dåligt utbud med GPS-appar till iPhone, helt klart besviken över detta, Android ligger här på framkant och Nokia har ju allt redan inbyggt från första start, tråkigt.

Vad är du besviken på? Det finns appar typ navigator (navigon, tomtom etc), rena "hitta tillbaka till bilen" osv, även experimentgrejor som motionXGPS.
Allt från stora dyra system till gratisgrejer eller 22:- pryttel.

  • Medlem
  • Mariefred
  • 2011-10-24 23:07
Ursprungligen av Goflorp:

Vad är du besviken på? Det finns appar typ navigator (navigon, tomtom etc), rena "hitta tillbaka till bilen" osv, även experimentgrejor som motionXGPS.
Allt från stora dyra system till gratisgrejer eller 22:- pryttel.

Det var en av mina första frågor, om Navigon har navigation till fots med alla gränder, torg med mera som tillgängliga platser att framrycka på eller om det bara är "by car" som gäller. Men det var ingen som ville/hade tid att bekräfta detta :).

Nike har ju en kul app plus en liten sändare för 300:- som man lägger i dojan.
Används av gångare/joggare över hela världen.

Ursprungligen av Goflorp:

Nike har ju en kul app plus en liten sändare för 300:- som man lägger i dojan.
Används av gångare/joggare över hela världen.

Går även att använda utmärkt utan grejen i dojan nu.

Det finns ju hundratals appar om man söker på gps walk i iTunes.

T.ex. gps walk site:itunes.apple.com - Sök på Google

Antagligen ingen här som har det behovet just du har, det betyder inte att det inte finns..

  • Medlem
  • Mariefred
  • 2011-10-24 23:05
Ursprungligen av keptang:

Det finns ju hundratals appar om man söker på gps walk i iTunes.

T.ex. gps walk site:itunes.apple.com - Sök på Google

Antagligen ingen här som har det behovet just du har, det betyder inte att det inte finns..

Är det alltså ingen som använder telefonens GPS till fots :)? Ska kika in länken!

Gardin gps 60 senaste modellen med garmins egen "skogskarta"?

Jag kollade på det för ca två år sedan eftersom kostnaden blev över 6000...

Soltek har i många år pushat för, kommer inte ihåg namnet nu....
Man ..... Fugawi..... Där kom namnet.... Kan stoppa i flera olika kartor - ex lantmäteriverkets röda karta osv

Kostade apa då, billigare nu med Fugawi i AppStore.

Senast redigerat 2011-10-25 10:12
  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-10-25 07:23

Köp inte Fugawi, den är usel.

1
Bevaka tråden