Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPod: tillbakablick och facit i hand

Tråden skapades och har fått 67 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Täby
  • 2007-01-11 00:10

Har en iPod photo som jag köpte i NY i maj 2005. Den har blivit dränkt i öl, tappad i golvet x antal ggr... fått sig antal smällar osv... och den spelar på som inget hade hänt Dags för apple o släppa en med 100gb HD så man får plats med lite mer musik... nästan fyllt upp mina 60gb (5gb ledigt) och steget till 80gb känns inte så stort.

Det va väll snack om att toshiba hade släppt 100gb diskar som var mindre än dom 80gb diskar som sitter i poddarna nu? hahaha i poddarna

iPod fyller 10 år idag!

304 miljoner sålda, hittills. Världens överlägset populäraste MP3-spelare och starten på Apples intåg på nya marknader.

Första gången jag snubblat över den här tråden, väldigt kul läsning. Det roligaste är nog att tongångarna var precis likadana då som dom varit sedan jag blev medlem...

"Ny "revolutionerande" Apple-produkt!"

Läger 1: -"Kommer göra succé!"

Läger 2: "Vadå revolutionerande, den här kommer dom sälja en handfull av! Kan inte för allt i världen se vad jag ska med en iPod/iPhone/iPad till, Apple verkar ha NOLL koll på MP3-spelar/mobiltelefon/tablet-marknaden! Och priset sen!

Ursprungligen av Brandylf:

Första gången jag snubblat över den här tråden, väldigt kul läsning. Det roligaste är nog att tongångarna var precis likadana då som dom varit sedan jag blev medlem...

Ja, jag har sett de upprepas om och om igen under tio års tid, det verkar som att en del inte lär av tidigare misstag...

Ursprungligen av Brandylf:

Läger 1: -"Kommer göra succé!"

Läger 2: "Vadå revolutionerande, den här kommer dom sälja en handfull av! Kan inte för allt i världen se vad jag ska med en iPod/iPhone/iPad till, Apple verkar ha NOLL koll på MP3-spelar/mobiltelefon/tablet-marknaden! Och priset sen!

Hittills har Läger 1 varit aningen mera framgångsrika i sina analyser...

För att vara lite mer seriös: Jag menar inte att allt Apple gör blir succé automatiskt och att Läger 2 alltid kommer att ha fel, men det främsta misstaget Läger 2 gör är att inte se längre än den egna näsan räcker. Även om Ogg Vorbis-codecen är den viktigaste finessen på en MP3-spelare för vissa teknikfrälsta så betyder det inte automatiskt att den stora massa där ute håller med.

Det är just bristen i insikt om vad folk egentligen gillar som är så slående. Ibland även en insikt om vad man själv egentligen uppskattar i praktiken. Det är inte bara vissa nej-sägare på forum, det är professionella branschanalytiker som gör samma misstag. (Exempel: Många hävdade att avsaknaden av Flash skulle sänka iPhone, men det visade sig bli iPhone som sänkte Flash.)

Det är också lite tråkigt att man i diskussionerna snabbt blir avförd av vissa som en Apple-fanboy som går på allting Jobs säger, när man försöker förklara att man faktiskt tror att en produkt kommer att tilltala den tänkta kundgruppen.

Ursprungligen av Adrian B:

Ja, jag har sett de upprepas om och om igen under tio års tid, det verkar som att en del inte lär av tidigare misstag...

Hittills har Läger 1 varit aningen mera framgångsrika i sina analyser...

För att vara lite mer seriös: Jag menar inte att allt Apple gör blir succé automatiskt och att Läger 2 alltid kommer att ha fel, men det främsta misstaget Läger 2 gör är att inte se längre än den egna näsan räcker. Även om Ogg Vorbis-codecen är den viktigaste finessen på en MP3-spelare för vissa teknikfrälsta så betyder det inte automatiskt att den stora massa där ute håller med.

Det är just bristen i insikt om vad folk egentligen gillar som är så slående. Ibland även en insikt om vad man själv egentligen uppskattar i praktiken. Det är inte bara vissa nej-sägare på forum, det är professionella branschanalytiker som gör samma misstag. (Exempel: Många hävdade att avsaknaden av Flash skulle sänka iPhone, men det visade sig bli iPhone som sänkte Flash.)

Det är också lite tråkigt att man i diskussionerna snabbt blir avförd av vissa som en Apple-fanboy som går på allting Jobs säger, när man försöker förklara att man faktiskt tror att en produkt kommer att tilltala den tänkta kundgruppen.

Det jag tycker är Apple's främsta styrka... Att ta något som redan existerar, men förfina det, förenkla användandet, och designa om så även den stora massan förstår och vill ha det. En sån sak som Siri tycker jag är ett bra exempel, om man frågat iPhone-användare i hela världen vad dom saknar på sin telefon så tvivlar jag på att speciellt många hade sagt "bättre och smartare röststyrning". Men nu efter Apple "gjort sin grejj" med det så är dom flesta jag snackar med om det väldigt sugna att ha det.

Ursprungligen av Brandylf:

En sån sak som Siri tycker jag är ett bra exempel, om man frågat iPhone-användare i hela världen vad dom saknar på sin telefon så tvivlar jag på att speciellt många hade sagt "bättre och smartare röststyrning". Men nu efter Apple "gjort sin grejj" med det så är dom flesta jag snackar med om det väldigt sugna att ha det.

Det kan jag skriva under på. Jag har alltid tyckt att tanken på röststyrning är löjeväckande, och jag gäspade åt alla rykten kring Siri. Men såhär i efterhand så är jag väldigt sugen på Siri, och jag ser fram emot den dagen det finns på svenska.

Ursprungligen av Papperskatt:

Det kan jag skriva under på. Jag har alltid tyckt att tanken på röststyrning är löjeväckande, och jag gäspade åt alla rykten kring Siri. Men såhär i efterhand så är jag väldigt sugen på Siri, och jag ser fram emot den dagen det finns på svenska.

Kan nog ta en stund innan vi får se det på svenska, men den som väntar på något gott Att tala engelska till min telefon har jag inget problem med, svårigheten blir nog när en engelsk Siri ska läsa upp ett sms på svenska tex. Att ringa kontakter och sånt bör inte bli något bekymmer då man kan fylla i fonetiska namn iaf.

Det är bara när jag har badbyxorna på mig och när jag sover som jag inte bär min iPod i fickan - den är oumbärlig.
Den endan kritiken jag har är kvaliteten på stillbilder. Till videofilmning duger den gott, speciellt nu när man kan "låsa bländaren".

CHINAMADA Primavera 2011 - YouTube

Bevaka tråden