Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gamla filformat från digitalkameror?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag håller på att söka i ett stort gammalt filarkiv efter en kort filmsekvens från en digitalkamera tagen 2000, 11 år sedan.
Jag har ingen aning om var filen ligger eller vad den heter.
Har sökt på extensionen "mov" utan resultat.

Någon som har tips på andra filmformat och deras filändelser vid den här tiden?

mov är ett format som quicktime använder sig av så jag tror knappast det är ngt du hittar i en digitalkamera, om det inte kommer från Apple. Gissningsvis är filen av ngt MPEG-format, förkortat "mpg" eller formatet "AVI" som jag inte riktigt är säker på vad det har för ursprung, gissar Adobe dock...

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

mov är ett format som quicktime använder sig av så jag tror knappast det är ngt du hittar i en digitalkamera, om det inte kommer från Apple. Gissningsvis är filen av ngt MPEG-format, förkortat "mpg" eller formatet "AVI" som jag inte riktigt är säker på vad det har för ursprung, gissar Adobe dock...

AVI är inget "format" utan en container, från Microsoft.

Prova att skriv "kind:film" i spotlight. Då får du en lista på alla filmer på datorn och förhoppningsvis hittas även det "okända" formatet. Sortera efter Typ eller datum.

.mov finns och har funnits länge på en hel del kameror av diverse tillverkare (bl.a Sony). Jag skulle söka på .mov, .avi, .mpg och .mp4. Några andra filformat har jag svårt att föreställa mig när det gäller 11 år gamla videosnuttar från en kamera.

Jag gjorde ett litet program för några år sedan som kanske kan hjälpa dig. Det tar fram en lista över alla kända filtyper/filsuffix och visar hur många sådana det finns.

http://www.99.se/mac-os-x/213558-program-att-rakna-filer-per-typ.html

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag gjorde ett litet program för några år sedan som kanske kan hjälpa dig. Det tar fram en lista över alla kända filtyper/filsuffix och visar hur många sådana det finns.

http://www.99.se/mac-os-x/213558-program-att-rakna-filer-per-typ.html

Lät som en bra sak så jag testade o fick lite problem. Jag skickar ett PM om det

Edit: jag postar om det i din ursprungstråd istället så jag kan bifoga bilder

Kolla efter filändlesen .mvi - vanligt hos Canon tror jag.

Tack för all hjälp, tyvärr går det dåligt.
Spotlight kan jag inte använda för det handlar om ett 40-tal CDR-skivor som finns indexerade i Disktracker. Börjar misstänka att filen inte finns där faktiskt.

Fanns det mobiler med filmfunktion runt 2000? Kanske är något sådant format?

Ursprungligen av torsig1967:

Tack för all hjälp, tyvärr går det dåligt.
Spotlight kan jag inte använda för det handlar om ett 40-tal CDR-skivor som finns indexerade i Disktracker. Börjar misstänka att filen inte finns där faktiskt.

Fanns det mobiler med filmfunktion runt 2000? Kanske är något sådant format?

Disktracker är/var ett utmärkt program. Visst kan du söka i programmet? Kanske du kan göra en sökning på allt som INTE är pic,jpg,gif etc

Har det programmet ngnstans, kan testa o se vad som funkar

Upptäckte att Disk Tracker numer är kompatibelt med nuvarande OS X :). Gjorde ett test på ett gigantiskt arkiv som täcker alla cd-skivor som följde med tidningen MacAddict.

Genom att söka med filter och välja argumentet "name contains .mov" fick jag upp alla filmer av det formatet.

För att söka på alla möjliga varianter av video ändrar du bara ".mov" till vad det är du vill söka efter. Det är möjligt att det går att göra ett kombinerat filer som söker efter alla videotyper men jag har inte testat det än.

Av min sökning kan jag se att "mov" fanns redan 1993

Vad gäller alternativa format så finns det en hel del, iaf enligt denna sökning på Wiki. Tror dock du kan räkna bort ganska många av dem. http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_codecs#Video_codecs

Senast redigerat 2011-11-21 18:09

Jodå, Disktracker går bra att söka i men jag hittar inget med någon av dessa filextensioner. Däremot "kind:video" och liknande verkar inte funka.
Men jag börjar som sagt misstänka att filen kanske inte finns trots allt så jag kan nog lägga ner det här nu. Tack i alla fall.

Ursprungligen av torsig1967:

Jodå, Disktracker går bra att söka i men jag hittar inget med någon av dessa filextensioner. Däremot "kind:video" och liknande verkar inte funka.
Men jag börjar som sagt misstänka att filen kanske inte finns trots allt så jag kan nog lägga ner det här nu. Tack i alla fall.

fast "kind" avser filtyp o det är inte säkert att filtypen anges som "video". Som exempel kan jag ge alla de där MacAddict-skivorna där .mov-filens filtyp är "Quicktime Player Launcher Document"

Förstår kanske inte riktigt vad du menar men Disktracker verkar inte separera filändelser/filtyp från filnamn varför man måste söka med en fras som letar efter filnamn som innehåller : ".mov/.gif/.mpg...etc"

1
Bevaka tråden