- kladda
- Medlem ●
- Göteborg
- 2011-12-29 12:22
Jag fördrev tid och insåg hur trött jag blev på att ingen informerade om saker utan att alla bara ställde frågor. i Just denna delen av forumet ser jag att mycket handlar om hur man skickar musik och film till sin Apple TV 2. Inte så konstigt.
Vad som däremot är konstigt är hur vi lyckats samla så många självutnämnda experter (med risk att själv låta som en) på ett och samma ställe. Som dessutom säger att det inte ens går att göra.
Okej, den gallan åt sidan, låt oss köra igång.
Det går att streama film i .avi och .mkv-format, trådlöst till din ATV2, utan att behöva konvertera något. Det krävs endel fix första gången, eller, det krväs ett intresse av att få det att fungera. Inga silverfat här inte.
Det skiljer sig om du har Lion eller om du har SL. SL har det lättare, så jag kommer intikta mig på Lion och berätta när ni SL-sandbaggers kan sluta läsa. Det kanske finns många sätt att göra detta på (vilket jag tvivlar på), men jag ska förklara hur jag gör det. Jag vill inte ha något lip om att det är enklare att dra en kabel mellan dator och tv, för det är det. Men isf kan du sluta läsa nu.
Du behöver:
Air Video Server
AirFlick (Som jag förstått det hela är detta den enda app SL behöver. Välj din fil och klicka på PLAY-knappen. Ni kan sluta läsa nu.)
Mac AirVideo Client
Air Video Server startar en slags mediaserver på din datorn, som jag förstått det eg. är tänk att streama till iPhones och iPads. Den kopplar du in dig på med hjälp av Mac AirVideo Client. MAVC har sedan en inbyggd funktion som via AirFlick skickar allt till din ATV2. Som sagt, inga silverfat.
Ladda ner och installera programmen ifråga.
Starta först Air Video Server.
•Du kommer se en ikon upp till höger som ser ut såhär:
OBS! Va noga med att bågarna på wifi-loggan är svarta. Annars är din server inaktiv!
•Klicka på ikonen och sen Preferences...
•Klicka på Add Folder och välj den mapp där du har de lagligt nedladdade filmerna du vill streama. Du kan såklart ha många olika mappar.
•Klicka på Remote
•Klicka i Enable Access.. och Automatically Map port..
•Skriv av This Server Pin
Öppna Mac AirVideo Client (OBS! Det finns ett alternativ där detta progam inte krävs. Läs längst ned i denna post.)
•Klicka Preferences till höger om den röda Stop-knappen.
•Du bör hamna i Server-tabben, annars, klicka på den
•Klicka på Discover (Om ingen server hittas, skriv in den Server Pin vi skrev av från Air Video Server längst ned där det står Server PIN och klicka på Retrieve).
•Klicka på Save
•Längt upp till vänster i programmet finns en rullmeny. -------Select Server------, klicka där och välj din server
•Klicka på connect och mappen du innan valde i Air Video Server bör dyka upp.
Nu ska du öppna AirFlick. Det enda du behöver göra med detta programmet är att se till att din APTV2 dyker upp längst upp till vänster*. Annars, klicka på uppdatera knappen.
Gå sedan tillbaka till Mac AirVideo Client.
•Klicka dig fram till filmen i fråga.
•Den utökade menyn vi pillade i innan bör vara framme, annars, klicka fram den.
När du markerat din film, så ska den förhandsgranskas med en stillbild till höger. Dyker däremot denna bilden upp:
Ser du denna som förhandsgranskning kommer du behöva klicka fram och tillbaka mellan din film och en annan film, tills det att du ser en stillbild som förhandsgranskar ordentligt.
När din film förhandsgranskar klickar du (till höger under förhandsgranskningen) på denna knappen:
Nu ska din APTV bli svart och en grej börja snurra i mitten. Får du ett felmeddelande klicka på MENU på din fjärr och klicka sedan om på knappen ovan.
Jag hoppas ni förstår att alla dessa steg bara görs en gång. Nästa gång öppnar du bara alla 3 apps, väljer din film och klickar på AirFlick Live Conver.-knappen.
Mycket nöje och God Fortsättning!
*Alternativt:
Istället för att använda MacAir Video Client överhuvudtaget går det att ansluta till Air Video Server direkt från AirFlick.
Klicka längst upp till höger i AirFlick och skriv där i den PIN vi skrev av från Air Video Server. Har du inte fyllt i något lösenord ska du inte heller fylla i något i AirFlick.
Detta sätt att streama tar alltså helt bort appen MacAir Video Client, men det bör dock noteras att när jag testade detta sätt inträffade det fler fel vid streamning och jag lessnade tillslut och bet där med i äpplet med att köra ett tredje program.
Värt att notera:
Det verkar även som att om det finns en undertextfil (jag har bara testat .srt) med exakt samma namn som mediafilen, i samma mapp. Finns detta så tycks lösningen även skicka med undertext på filmen till din ATV2. Detta fungerar dock inte om du väljer att spela filerna direkt från AirFlick och inte använder dig av MacAir Video Client.