Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Guide: Hur man streamar till ATV utan jailbreak

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-12-29 12:22

Jag fördrev tid och insåg hur trött jag blev på att ingen informerade om saker utan att alla bara ställde frågor. i Just denna delen av forumet ser jag att mycket handlar om hur man skickar musik och film till sin Apple TV 2. Inte så konstigt.
Vad som däremot är konstigt är hur vi lyckats samla så många självutnämnda experter (med risk att själv låta som en) på ett och samma ställe. Som dessutom säger att det inte ens går att göra.

Okej, den gallan åt sidan, låt oss köra igång.

Det går att streama film i .avi och .mkv-format, trådlöst till din ATV2, utan att behöva konvertera något. Det krävs endel fix första gången, eller, det krväs ett intresse av att få det att fungera. Inga silverfat här inte.

Det skiljer sig om du har Lion eller om du har SL. SL har det lättare, så jag kommer intikta mig på Lion och berätta när ni SL-sandbaggers kan sluta läsa. Det kanske finns många sätt att göra detta på (vilket jag tvivlar på), men jag ska förklara hur jag gör det. Jag vill inte ha något lip om att det är enklare att dra en kabel mellan dator och tv, för det är det. Men isf kan du sluta läsa nu.

Du behöver:
Air Video Server
AirFlick (Som jag förstått det hela är detta den enda app SL behöver. Välj din fil och klicka på PLAY-knappen. Ni kan sluta läsa nu.)
Mac AirVideo Client

Air Video Server startar en slags mediaserver på din datorn, som jag förstått det eg. är tänk att streama till iPhones och iPads. Den kopplar du in dig på med hjälp av Mac AirVideo Client. MAVC har sedan en inbyggd funktion som via AirFlick skickar allt till din ATV2. Som sagt, inga silverfat.

Ladda ner och installera programmen ifråga.

Starta först Air Video Server.
•Du kommer se en ikon upp till höger som ser ut såhär:

OBS! Va noga med att bågarna på wifi-loggan är svarta. Annars är din server inaktiv!

•Klicka på ikonen och sen Preferences...
•Klicka på Add Folder och välj den mapp där du har de lagligt nedladdade filmerna du vill streama. Du kan såklart ha många olika mappar.
•Klicka på Remote
•Klicka i Enable Access.. och Automatically Map port..
•Skriv av This Server Pin

Öppna Mac AirVideo Client (OBS! Det finns ett alternativ där detta progam inte krävs. Läs längst ned i denna post.)
•Klicka Preferences till höger om den röda Stop-knappen.
•Du bör hamna i Server-tabben, annars, klicka på den
•Klicka på Discover (Om ingen server hittas, skriv in den Server Pin vi skrev av från Air Video Server längst ned där det står Server PIN och klicka på Retrieve).
•Klicka på Save
•Längt upp till vänster i programmet finns en rullmeny. -------Select Server------, klicka där och välj din server
•Klicka på connect och mappen du innan valde i Air Video Server bör dyka upp.

Nu ska du öppna AirFlick. Det enda du behöver göra med detta programmet är att se till att din APTV2 dyker upp längst upp till vänster*. Annars, klicka på uppdatera knappen.

Gå sedan tillbaka till Mac AirVideo Client.

•Klicka dig fram till filmen i fråga.
•Den utökade menyn vi pillade i innan bör vara framme, annars, klicka fram den.

När du markerat din film, så ska den förhandsgranskas med en stillbild till höger. Dyker däremot denna bilden upp:

Ser du denna som förhandsgranskning kommer du behöva klicka fram och tillbaka mellan din film och en annan film, tills det att du ser en stillbild som förhandsgranskar ordentligt.

När din film förhandsgranskar klickar du (till höger under förhandsgranskningen) på denna knappen:

Nu ska din APTV bli svart och en grej börja snurra i mitten. Får du ett felmeddelande klicka på MENU på din fjärr och klicka sedan om på knappen ovan.

Jag hoppas ni förstår att alla dessa steg bara görs en gång. Nästa gång öppnar du bara alla 3 apps, väljer din film och klickar på AirFlick Live Conver.-knappen.

Mycket nöje och God Fortsättning!

*Alternativt:
Istället för att använda MacAir Video Client överhuvudtaget går det att ansluta till Air Video Server direkt från AirFlick.
Klicka längst upp till höger i AirFlick och skriv där i den PIN vi skrev av från Air Video Server. Har du inte fyllt i något lösenord ska du inte heller fylla i något i AirFlick.

Detta sätt att streama tar alltså helt bort appen MacAir Video Client, men det bör dock noteras att när jag testade detta sätt inträffade det fler fel vid streamning och jag lessnade tillslut och bet där med i äpplet med att köra ett tredje program.

Värt att notera:

Det verkar även som att om det finns en undertextfil (jag har bara testat .srt) med exakt samma namn som mediafilen, i samma mapp. Finns detta så tycks lösningen även skicka med undertext på filmen till din ATV2. Detta fungerar dock inte om du väljer att spela filerna direkt från AirFlick och inte använder dig av MacAir Video Client.

Senast redigerat 2011-12-30 11:59
  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-12-29 12:58

Kanonbra beskrivning!

Dock är det ju lite meck, som du själv säger. Är det inte bättre att bara använda befintlig funktionalitet i ATV2 och iTunes istället, alltså "the Apple way"...?

Aktivera Hemmadelning och saken är biff.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-12-29 16:20
Ursprungligen av zinned:

Kanonbra beskrivning!

Dock är det ju lite meck, som du själv säger. Är det inte bättre att bara använda befintlig funktionalitet i ATV2 och iTunes istället, alltså "the Apple way"...?

Aktivera Hemmadelning och saken är biff.

Inte om du vill kunna spela upp filmer i t.ex .avi format?

Bra guide! Själv fick jag symbolen

för att spela vald film i Mac Airvideo Client. Annars tycker jag det funkar riktigt bra att köra Air Video Server på mac'en och sen köra appen Air Video på iPhone/iPad. När väl filmen är startad finns samma symbol som ovan där man väljer AppleTV

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-12-29 15:59
Ursprungligen av fredrik78:

Bra guide! Själv fick jag symbolen [ATTACH="CONFIG"]31521[/ATTACH] för att spela vald film i Mac Airvideo Client. Annars tycker jag det funkar riktigt bra att köra Air Video Server på mac'en och sen köra appen Air Video på iPhone/iPad. När väl filmen är startad finns samma symbol som ovan där man väljer AppleTV

Då måste du ha fyra enheter inblandade [ATV2] - [iPhone/iPad] - [Mac] - [NAS].

Med min uppsättning, som är den klart enklaste och smidigaste, så har man tre enheter...precis som TS setup : [ATV2] - [Mac] - [NAS]

Dessutom tror jag inte du får ut 5.1-ljud med din setup, är inte heller säker på att man får det med TS setup.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-12-29 16:18
Citat:

Bra guide! Själv fick jag symbolen

för att spela vald film i Mac Airvideo Client. Annars tycker jag det funkar riktigt bra att köra Air Video Server på mac'en och sen köra appen Air Video på iPhone/iPad. När väl filmen är startad finns samma symbol som ovan där man väljer AppleTV

Tack!
Mycket möjligt att du har en nyare version än jag har. Men, om resultatet blir det samma utgår jag ifrån att vi räknar det som lyckat

  • Medlem
  • Eskilstuna, Sweden, Sweden
  • 2011-12-29 17:20

Snabb fråga; kan man streama musik från en macbook pro via ATV direkt till en stereo/recevier utan att gå via TV'n, dvs ha tv'n på?
Jag streamar nu allt (itunes låtar och spotify) via min Iphone direkt mot receivern (den är iphone kompatibel) via bluetooth, men har ju så mycket mer musik på macbooken.

Önskan: Slå på stereon, slå på macbook och köra igång itunes eller spotify och höra det via stereon.

Eller det kanske inte ens är ATV jag ska ha för att kunna göra det?

//En novis i detta, men tekniskt för övrigt

Ursprungligen av topal:

Snabb fråga; kan man streama musik från en macbook pro via ATV direkt till en stereo/recevier utan att gå via TV'n, dvs ha tv'n på?
Jag streamar nu allt (itunes låtar och spotify) via min Iphone direkt mot receivern (den är iphone kompatibel) via bluetooth, men har ju så mycket mer musik på macbooken.

Önskan: Slå på stereon, slå på macbook och köra igång itunes eller spotify och höra det via stereon.

Eller det kanske inte ens är ATV jag ska ha för att kunna göra det?

//En novis i detta, men tekniskt för övrigt

Låter snarare som att det är en AirPort Express du är ute efter.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-12-29 18:18
Ursprungligen av topal:

Snabb fråga; kan man streama musik från en macbook pro via ATV direkt till en stereo/recevier utan att gå via TV'n, dvs ha tv'n på?
Jag streamar nu allt (itunes låtar och spotify) via min Iphone direkt mot receivern (den är iphone kompatibel) via bluetooth, men har ju så mycket mer musik på macbooken.

Önskan: Slå på stereon, slå på macbook och köra igång itunes eller spotify och höra det via stereon.

Eller det kanske inte ens är ATV jag ska ha för att kunna göra det?

//En novis i detta, men tekniskt för övrigt

Jag kör HDMI till TVn och optisk kabel till förstärkaren. Ljudet kommer ut genom båda samtidigt, så det är bara att sätta på den ljudutgång man vill använda. Men det förutsätter ju förstås att du har optisk ingång i stereon, om du inte vill köpa en omvandlare. I det senare fallet är det nog smidigare att köpa en Airport Express som andra har tipsat om redan.

Ursprungligen av Vassius:

Jag kör HDMI till TVn och optisk kabel till förstärkaren. Ljudet kommer ut genom båda samtidigt, så det är bara att sätta på den ljudutgång man vill använda. Men det förutsätter ju förstås att du har optisk ingång i stereon, om du inte vill köpa en omvandlare. I det senare fallet är det nog smidigare att köpa en Airport Express som andra har tipsat om redan.

Kör på samma sätt själv (HDMI till TVn och optisk till förstärkaren), fast genom en Boxee Box istället för ATV.
Funkar klockrent.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-12-29 23:07
Ursprungligen av topal:

Snabb fråga; kan man streama musik från en macbook pro via ATV direkt till en stereo/recevier utan att gå via TV'n, dvs ha tv'n på?
Jag streamar nu allt (itunes låtar och spotify) via min Iphone direkt mot receivern (den är iphone kompatibel) via bluetooth, men har ju så mycket mer musik på macbooken.

Önskan: Slå på stereon, slå på macbook och köra igång itunes eller spotify och höra det via stereon.

Eller det kanske inte ens är ATV jag ska ha för att kunna göra det?

//En novis i detta, men tekniskt för övrigt

Det går utmärkt med en ATV2. Dessutom får du massor av fler godsaker med den än med en Airport Express.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-12-29 17:57

Som Capeman säger, köp en Airport Express. Jag har en sådan och tycker den är guld värd. Runt 1000-lappen och grymt kompitent.

  • Medlem
  • Eskilstuna, Sweden, Sweden
  • 2011-12-29 20:40

Ok, tack Capeman, kladda och Vassius för respons
Blir en Airport lutar det åt.
Vassius, jo den har alla möjliga ingångar/utgångar, tom egen ingång för att koppla in iphone via specialkabel rakt in.
Kan ju köra spotify från tv->stereo via Telia men vill som sagt bara kunna strömma trådlöst till stereo utan att behöva koppla in tv'n eller använda kabel.

  • Medlem
  • Eskilstuna, Sweden, Sweden
  • 2011-12-29 21:16

aha! Tror jag missförstod det.
Trodde ni menade HDMI från macbook till tv och sen ljudet optiskt till förstärkaren.
Antar att ni menar att ni kör trådlöst till ATV, sen HDMI till tv och ljud till förstärkaren optiskt.
Tänkte på mitt felaktiga sätt att jag inte har lust att sitta fast med en hdmi-kabel från macbook till tv

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-12-29 22:23
Ursprungligen av topal:

Antar att ni menar att ni kör trådlöst till ATV, sen HDMI till tv och ljud till förstärkaren optiskt.

Ja precis.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-12-30 12:01

Guiden är uppdaterad med att alternativt sätt där MacAir Video Client inte krävs.

Längst ned i #0 finns för- och nackdelarna och beskrivning hur du går tillväga.

Tack för den här instruktionen. Fungerar klockrent. Det som hade varit bra var att ha ett macro som drar igång programmen i tur och ordning. Tyvärr är jag inget vidare på sånt. Men kanske någon annan som kan?

Förresten, någon som vet hur man kan streama bilder från iPhoto direkt från datorn till ATV 2?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-12-30 17:45
Ursprungligen av huttetutte:

Förresten, någon som vet hur man kan streama bilder från iPhoto direkt från datorn till ATV 2?

Jodå, visst går det. Aktivera hemmadelning i iTunes på datorn. Klicka sedan menyn Avancerat i iTunes och välj "Välj bilder att dela...".

Där kan du välja mappar eller album i iPhoto.
För att spela upp bilderna på Tv'n går du (i din ATV2) till Datorer -> <Din Datorns Namn> -> Bilder.

Gott Nytt!

Tack kladda, men jag uttryckte mig nog lite fel. Så som du beskriver det streamar jag bilderna redan i dag. Det som jag däremot hade tyckt var bra var om jag kunde streama dem direkt från skärmen på datorn över till ATV:n. Alltså, på samma sätt som jag kan visa bilder direkt från iPaden på tv:n.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-01-01 15:07

Men vaddå? Det är ju det du gör från iPhoto till ATV2. Var har du skillnaden?

Skillnaden är att jag måste manövrera via ATV:s gränssnitt istället för att sitta med den bärbara i knäet och manövrera direkt därifrån. För mig är det enklare och går betydligt snabbare att jobba direkt från datorn.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-01-02 01:55
Ursprungligen av huttetutte:

Skillnaden är att jag måste manövrera via ATV:s gränssnitt istället för att sitta med den bärbara i knäet och manövrera direkt därifrån. För mig är det enklare och går betydligt snabbare att jobba direkt från datorn.

Kika på detta:
http://ericasadun.com/ftp/AirPlay/Bruce-0.08.zip

Bruce låtervdig streama screenshots till din ATV2 upp till varje sekund. Starta ett bildspel på datorn, streaming sceenshots och navigera på datorn. Inte den snyggaste av lösningar, men det funkar.

Tack kladda!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-01-02 02:09
Ursprungligen av huttetutte:

Skillnaden är att jag måste manövrera via ATV:s gränssnitt istället för att sitta med den bärbara i knäet och manövrera direkt därifrån. För mig är det enklare och går betydligt snabbare att jobba direkt från datorn.

Manöverera vad? Höger/vänster för att byta bild?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-01-02 09:20
Ursprungligen av zinned:

Manöverera vad? Höger/vänster för att byta bild?

Vad spelar det för roll? Nu är det så att han vill styra detta från sin dator, och inte med fjärren. Det är inget som kräver en diskussion, hur märkligt det än kan tyckas enligt dig.

För övrigt lite på gränsen till off topic att börja ifrågasätta sånt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-01-02 23:32

Fine, kändes bara som om han ville kunna göra sak ett, två, tre och fyra för att ha möjlighet till att göra sak fem. Detta istället för två steg. Det kunde likväl vara så att vederbörande inte kände till något annat sätt, vilket jag ville belysa.

Personligen struntar jag i om någon vill gå omvägar, jag bara hjälpte till.

1
Bevaka tråden