Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Osynliga filer i min användarkatalog?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-02 20:05

Snälla hjälp någon!

Jag ska rensa min hårddisk lite och till min förvåning så innehåller användarkatalogen 63,61 GB i 10 objekt,
vilket verkade vara för mycket. Så jag gick in i mappen och överblickade de 10 mapparna: Applications, Applications(Parallels), Bilder, Delad, Dokument, Filmer, Hämtade filer, Kvitton, Musik & Skrivbord. Den sammanfattade volymen av dessa 10 mappar blir endast 26,03 GB, 122,2 MB och 412 K. Min fråga är vart ligger dem resterande filerna på 37,58 GB?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-02 21:29

Det låter som att det är din Windows-partition som tar mycket plats (jag antar att du har Win installerat då du har Parallels installerat). Den partitionen ligger som en fil i ~/Library/Parallels. Sedan Lion är mappen Library (på svenska: Bibliotek) en dold mapp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-03 23:40

Tack så mycket för svaret!

Vet någon även vet vad mappen private, som ligger direkt under Macintosh HD är för något? Så skulle jag även gärna vilja veta detta Dem mapparna som finns i mappen: private är etc, tftpboot, tmp och var.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-01-03 23:56

var är för variabler, tmp för temporära filer, tftpboot för bootning mha tftp-protokollet och etc för "övriga filer".
Vill du ha mer specifik info bör du nog läsa en bok om Unix.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-04 00:27

Ok tack!

Vet du även om denna mapp är viktig eller kan tas bort?

  • Medlem
  • 2012-01-04 00:38

Om du inte vet varför en fil eller mapp finns ska du absolut inte ta bort den. I princip allt utanför fin hemkatalogen ligger där för att de bedöms nödvändiga av Apple, med undantag för en del drivrutiner och språkfiler.
Låt mapparna ligga, datorn blir oanvändbar utan dem.

Har du parallels inlagt med en 40GB hårddisk tar givetvis den filen som är PC'n HD upp 40GB.

Är du som jag tondöv, ta bort garageband och dess loopar - du vinner 6-7GB
Looparna ligger inne i Bibliotek/ApplicationSupport/Grageband eller ngt i den stilen.

Det finns program för att "lätta" en disk, de kan man köra och välja att språk förutom Sv och engelska skall bort.
De brukar även ta bort drivrutiner för de skrivarmärken man inte har...

Att manuellt gå in i ett Unixsystem och ta bort vad man tror inte behövs, akta dig, ... kan man inte VÄLDIGT MKT
så ge absolut fan i det, din dator kommer du behöva installera om från grunden annars.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-01-04 13:39

Helt rätt som Goflorp säger, mapparna finns ju där av en anledning: program förväntar sej en viss mappstruktur. Tar du bort eller ändrar i Unix'ens mappar, funkar inte programmen som avsett, kanske tom kraschar. Så vet du inte säkert vad du gör, låt bli. Därav rekommendationen om en Unix-bok...

1
Bevaka tråden