- alamode
- Medlem ●
- International user
- 2012-01-05 22:51
Efter några år som väldigt nöjd med min Canon S90 har den fått gå vidare till farsan. Tanken var att köpa en Canon S100, men precis lagom till att DPReview hann reda ut huruvida linsen var felkonstruerad så tyckte frugan vi skulle köpa en "riktig kamera" inför stundande äventyrsresor.
Jag har läst runt lite och Ken Rockwell tycker att en Nikon D3100 är allt man behöver, själv är jag imponerad av det jag läst om Sony NEX-5N. Jag vet att det är tre väldigt olika val, men hoppas ändå kunna få nån kommentar av er som använt eller iallafall testat just de här alternativen. Jag hoppas inom en vecka gå och känna på dem alla tre i butik.
Jag kommer alltså från digitalkompaktvärlden, saknar inte viewfinder, fotar aldrig i RAW, men fixar nån gång i iPhoto för att bota röda ögon, fula prickar eller beskära och ändra ljus och skuggor. Har ganska vagt begrepp om A och P-lägen men kör ofta scene modes. Steget till S90 med dess inställningsrattar ändrade inte autotänket särskilt mycket och jag tror inte nästa steg gör det heller. Jag tror inte det är aktuellt att ha mer än en lins med mig, eller att börja med tripods, raw foto eller andra seriösare system. Jag tar helt enkelt det berömda lilla steget upp från den vanliga digitalkompakten...
Såhär tror jag just nu:
Canon S100: mycket billigare, samma menyer som idag, absolut lätt att ha i fickan - dvs alltid med. Bättre bildkvalitet än min S90 men kanske inte det stora steget upp som jag hoppades (och knappast som de andra två).
Sony NEX-5N: någorlunda liten, ganska dyr, ska ha fantastisk bildkvalitet men kanske lite långsam att fokusera? (inte phase detect). Jag hade gillat en bra pannkakslins så allt gick ned i jackfickan, men det verkar som kit-linsen är 18-55 och hyfsat stor.
Nikon D3100: stor som attan, men tar bra bilder och snabb att fokusera. Lite utav ett budgetalternativ och "klassisk DSLR" men det är ju inte illa det heller. Fortfarande rätt mycket dyrare än S100. Jag är rädd att den ofta får stå hemma på hyllan - då finns ju iPhone 4 alltid i fickan, men förutom videosnuttar tycker jag iPhone knappt ens duger för stämningsbilder på Facebook. Dvs är det en kamerainvestering eller en bokhylleprydnad?
Jag fotar oftast människor i evenemangsmiljö (hemma/borta-ute/inomhus) men på resor blir det förstås natur, vyer, städer, närbilder, osv. Ibland slinker det med små springande barn, böljande vatten, hundar och snabba sportmotiv. Köpte ursprungligen S90 för att jag inte stod ut med gryniga mörkerbilder och den var ju bättre men inte superbra. Det är väldigt sällan jag inte fått åtminstone några bra bilder från min S90 även om man ibland ser tillkortakommandena.
Hur ska jag tänka? Nån som valt en av dessa kameror från liknande utgångspunkter och är nöjd? Inte nöjd? Har de fixat klickproblemen med NEX-5N ordentligt? Är pekskärmen användbar eller frustrerande för en iPhoneveteran? Gör mitt användarmönster att skillnaden i bildkvalitet till S100 inte blir så stor? Snapsort tycker att D3100 slår NEX-5N men sen har jag läst att kontinuerliga videofokuseringen ändå låter för mycket i inspelningen, och sex av de sju punkter den klår Sonyn på känns mindre viktiga än många av de 20 där Sony vinner. Kvar blir väl Phase detection autofocus - hur viktigt är det i mitt användarmönster?
Finns det andra skäl att undvika nån av dessa tre? Kanske finns en annan kamera inom samma prisklass som jag absolut borde titta på. Egentligen vill jag inte ha fler alternativ, utan färre... (Jag strök LX-3 och alla Samsungs pga att jag inte gillade handhavandet sist när jag tittade på digitalkompakter). Det fanns ingen riktigt aktuell tråd med denna frågeställning så jag hoppas frågan är ok. Det vore skönt att ta del av den samlade visheten här.