Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgradera från digitalkompakt - Nex-5N, D3100 eller stanna med S100?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2012-01-05 22:51

Efter några år som väldigt nöjd med min Canon S90 har den fått gå vidare till farsan. Tanken var att köpa en Canon S100, men precis lagom till att DPReview hann reda ut huruvida linsen var felkonstruerad så tyckte frugan vi skulle köpa en "riktig kamera" inför stundande äventyrsresor.

Jag har läst runt lite och Ken Rockwell tycker att en Nikon D3100 är allt man behöver, själv är jag imponerad av det jag läst om Sony NEX-5N. Jag vet att det är tre väldigt olika val, men hoppas ändå kunna få nån kommentar av er som använt eller iallafall testat just de här alternativen. Jag hoppas inom en vecka gå och känna på dem alla tre i butik.

Jag kommer alltså från digitalkompaktvärlden, saknar inte viewfinder, fotar aldrig i RAW, men fixar nån gång i iPhoto för att bota röda ögon, fula prickar eller beskära och ändra ljus och skuggor. Har ganska vagt begrepp om A och P-lägen men kör ofta scene modes. Steget till S90 med dess inställningsrattar ändrade inte autotänket särskilt mycket och jag tror inte nästa steg gör det heller. Jag tror inte det är aktuellt att ha mer än en lins med mig, eller att börja med tripods, raw foto eller andra seriösare system. Jag tar helt enkelt det berömda lilla steget upp från den vanliga digitalkompakten...

Såhär tror jag just nu:
Canon S100: mycket billigare, samma menyer som idag, absolut lätt att ha i fickan - dvs alltid med. Bättre bildkvalitet än min S90 men kanske inte det stora steget upp som jag hoppades (och knappast som de andra två).
Sony NEX-5N: någorlunda liten, ganska dyr, ska ha fantastisk bildkvalitet men kanske lite långsam att fokusera? (inte phase detect). Jag hade gillat en bra pannkakslins så allt gick ned i jackfickan, men det verkar som kit-linsen är 18-55 och hyfsat stor.
Nikon D3100: stor som attan, men tar bra bilder och snabb att fokusera. Lite utav ett budgetalternativ och "klassisk DSLR" men det är ju inte illa det heller. Fortfarande rätt mycket dyrare än S100. Jag är rädd att den ofta får stå hemma på hyllan - då finns ju iPhone 4 alltid i fickan, men förutom videosnuttar tycker jag iPhone knappt ens duger för stämningsbilder på Facebook. Dvs är det en kamerainvestering eller en bokhylleprydnad?

Jag fotar oftast människor i evenemangsmiljö (hemma/borta-ute/inomhus) men på resor blir det förstås natur, vyer, städer, närbilder, osv. Ibland slinker det med små springande barn, böljande vatten, hundar och snabba sportmotiv. Köpte ursprungligen S90 för att jag inte stod ut med gryniga mörkerbilder och den var ju bättre men inte superbra. Det är väldigt sällan jag inte fått åtminstone några bra bilder från min S90 även om man ibland ser tillkortakommandena.

Hur ska jag tänka? Nån som valt en av dessa kameror från liknande utgångspunkter och är nöjd? Inte nöjd? Har de fixat klickproblemen med NEX-5N ordentligt? Är pekskärmen användbar eller frustrerande för en iPhoneveteran? Gör mitt användarmönster att skillnaden i bildkvalitet till S100 inte blir så stor? Snapsort tycker att D3100 slår NEX-5N men sen har jag läst att kontinuerliga videofokuseringen ändå låter för mycket i inspelningen, och sex av de sju punkter den klår Sonyn på känns mindre viktiga än många av de 20 där Sony vinner. Kvar blir väl Phase detection autofocus - hur viktigt är det i mitt användarmönster?

Finns det andra skäl att undvika nån av dessa tre? Kanske finns en annan kamera inom samma prisklass som jag absolut borde titta på. Egentligen vill jag inte ha fler alternativ, utan färre... (Jag strök LX-3 och alla Samsungs pga att jag inte gillade handhavandet sist när jag tittade på digitalkompakter). Det fanns ingen riktigt aktuell tråd med denna frågeställning så jag hoppas frågan är ok. Det vore skönt att ta del av den samlade visheten här.

Du vill inte ha manuella inställningar, inte viewfinder, inte flera linser. Är den enda anledningen att uppgradera bildkvaliteten?

• Medlem
  • International user
  • 2012-01-06 03:01
Ursprungligen av eskimo:

Du vill inte ha manuella inställningar, inte viewfinder, inte flera linser. Är den enda anledningen att uppgradera bildkvaliteten?

Ja, lite så. Visst kan det väl hända att jag köper nån mer lins på sikt, men jag vill helst inte bära runt på en väska med prylar. Kanske att det blir en pannkakslins extra om jag köper Sonyn. (Hur realistisk är förresten tanken att bara gå runt med pannkakslins och sen cropa de bilder som blir för vida? Zooma med fötterna och framea snyggt. Så gör jag redan nu ibland, tycker kompaktzoomen känns långsam ibland...)

Jag har gärna manuella inställningsmöjligheter, men tydligen använder jag dem inte. Jag trodde jag skulle lära mig dem nu med Canon S90 och det har jag inte gjort på två år. Så jag gissar att jag inte kommer lära mig med nästa kamera heller!

Viewfinder är väl ingen nackdel, men jag har inte haft det på några år och har inte saknat det. Försöker väl bara påpeka att det inte är nån dealbreaker att den inte finns på S100 och NEX-5N.

Sen finns förstås chansen att en bättre kamera tänder ett nytt intresse för fotografering och allt det där blir viktigt, men så känns det inte nu.

Kom gärna med reflektioner och tips.

Har gått från digitalkompakt till en Lumix GF1 med 20mm pannkaka. Blir jättebra bilder(nåja, men det är inte kamerans fel), däremot är den för klumpig för att man ska ha med sig den jämt. NEX är en bit mindre dock. Sökare saknar jag något sjukt. Dels i solljus, men även det tråkiga i att glo i in i en skärm på halv-armlängds avstånd hela tiden. Hade jag börjat om idag hade det nog blivit en G3(typ samma storlek som GF1, fast med sökare) eller en Fuji X100.

Jag slår också ett slag för Lumix och MFT-systemet. Har just upp/nedgraderat från en GH2 till en GX1 och är grymt nöjd. Prima bildkvalitet och möjlighet till att byta objektiv. Jag har ett par zoomar men använder nästan bara en normal, den Leica-brandade 25/1,4 som är såå bra. Och den är mycket mer transportabel än en traditionell systemkamera. Och det där med zoom, du har ju en i dina fötter.

Ursprungligen av alamode:

Det fanns ingen riktigt aktuell tråd med denna frågeställning så jag hoppas frågan är ok. Det vore skönt att ta del av den samlade visheten här.

Om du inte behöver/vill ha sökare är fältet helt fritt för dig. Det är normalt sökaren som är den stora begränsningen i de här sammanhangen. Jag skulle strunta i D3100. Du kommer helt enkelt inte ha den med dig tillräckligt ofta för att motivera köp. Jag har själv en S95:a, och efter att ha köpte en lastgammal begagnad DSLR kan jag helt enkelt inte förlika mig med bildkvalitén på den längre, så jag skulle av samma skäl strunta i S100:an.

Du ska ha antingen NEX5n eller, i mitt tycke, en m43-kamera. 5n har bättre bildkvalité, men de få objektiv som finns är antingen stora, tunga och dyra eller ganska usla. Den enda kombinationen som går att ha i fickan är pannkaksobjektivet på 16mm, vilket dels är riktigt dåligt rent optiskt (även om kombinationen fortfarande naturligtvis är ojämförligt mycket bättre än en kompakt) dels är ett obekvämt synfält för många fotografiska situationer. De nyaste m43-kamerorna är inte riktigt lika bra på IQ som 5n, men fortfarande ojämförligt mycket bättre än en kompakt. Å andra sidan finns det en hel mängd fina, kompakta, snabba objektiv som gör att paketet lätt glider ner i fickan att välja på. Det finns t.o.m. en ihopfällbar zoom som går ner i fickan. Den senaste generationen av m43:or har också snabbare och säkrare autofokus än 5n. De kameror du i så fall bör titta på är Olympus PM-1, Panasonic GX-1 eller GF-3. Ska du i huvudsak skjuta jpg skulle jag ta Olympus:en, men det är en personlig preferens.

• Medlem
  • International user
  • 2012-01-06 18:23
Ursprungligen av GustafMA:

Om du inte behöver/vill ha sökare är fältet helt fritt för dig. Det är normalt sökaren som är den stora begränsningen i de här sammanhangen. Jag skulle strunta i D3100. Du kommer helt enkelt inte ha den med dig tillräckligt ofta för att motivera köp. Jag har själv en S95:a, och efter att ha köpte en lastgammal begagnad DSLR kan jag helt enkelt inte förlika mig med bildkvalitén på den längre, så jag skulle av samma skäl strunta i S100:an.

Du ska ha antingen NEX5n eller, i mitt tycke, en m43-kamera. 5n har bättre bildkvalité, men de få objektiv som finns är antingen stora, tunga och dyra eller ganska usla. Den enda kombinationen som går att ha i fickan är pannkaksobjektivet på 16mm, vilket dels är riktigt dåligt rent optiskt (även om kombinationen fortfarande naturligtvis är ojämförligt mycket bättre än en kompakt) dels är ett obekvämt synfält för många fotografiska situationer. De nyaste m43-kamerorna är inte riktigt lika bra på IQ som 5n, men fortfarande ojämförligt mycket bättre än en kompakt. Å andra sidan finns det en hel mängd fina, kompakta, snabba objektiv som gör att paketet lätt glider ner i fickan att välja på. Det finns t.o.m. en ihopfällbar zoom som går ner i fickan. Den senaste generationen av m43:or har också snabbare och säkrare autofokus än 5n. De kameror du i så fall bör titta på är Olympus PM-1, Panasonic GX-1 eller GF-3. Ska du i huvudsak skjuta jpg skulle jag ta Olympus:en, men det är en personlig preferens.

Tack för tipsen! Micro-four-thirds har jag inte riktigt följt, måste ta en tur där också antar jag. När jag tittar på DPReviews pixel-peeping jämförelse på höga ISO-tal så känns bildkvaliteten fortfarande snäppet under NEX-5N. Men vissa av dem fokuserar bättre snabbare med rörliga motiv, är det korrekt? Phase detect...?

Bra timing, en liknande debatt poppade upp på nerdsiten Slashdot. Där gillas också M43 och NEX. De länkar till en hipp artikel om tredje generationens kameror som jag läste med intresse. Jag tror artikeln har rätt, speglar ska hänga på väggar och inte sitta och vippa i kameror... iallafall för oss amatörer.

Jag måste köpa kameran inom en månad, tyvärr ser det ut som om Sony har vissa problem att leverera (Thailandrelaterat?), och alla "nyss lanserade" kameror som inte finns i handeln faller också. Går den inte att köpa nu så spelar det ingen roll hur bra den är i framtiden... Och jag är även något skeptisk till de som är så nya att de inte hunnit testas av DPreview eller nån av de andra drakarna. GX-1, t ex.

Å andra sidan vill jag inte köpa en lastgammal kamera bara för att den är ordentligt testad. Hittade t ex en ny Olympus E-PL1 PEN med två linser för under tretusen svenska. Är det ett bra köp eller är den föråldrad?

Tack för tipsen! Micro-four-thirds har jag inte riktigt följt, måste ta en tur där också antar jag. När jag tittar på DPReviews pixel-peeping jämförelse på höga ISO-tal så känns bildkvaliteten fortfarande snäppet under NEX-5N. Men vissa av dem fokuserar bättre snabbare med rörliga motiv, är det korrekt? Phase detect...?

Beträffande kvalitén kan bara du ta ställning till vad som är tillräckligt. För min egen del har jag efter att ha tittat på mycket bilder kommit fram till att m43 är helt tillräckligt för mig. Faktum är att jag tror jag kan leva med Nikon 1. Men om du vet med dig att du vill ta mycket bilder under mörka förhållanden så har NEX och för all del NX en fördel. Beträffande AF:en är den helt enkelt snabbare på m43 än NEX - jag stog och såg ut som ett fån på fotomässan när jag hysteriskt pendlade fram och tillbaka mellan macrobilder, folk i rörelse och bortre salsväggen i sökaren medan jag tryckte på avtryckaren som om det inte fanns någon morgondag. Här är Nikon 1 helt överlägsen - otroligt snabb och säker AF. som ju faktiskt är en PD. Därefter kommer tredje generationens m43:or (inte PD, men riktigt bra CD). Därefter NEX7:an, som ibland tog sin makliga tid och vid två tillfällen helt enkelt vägrade låsa. Nu var ljuset i hallen iofs inget vidare, så de kanske är mindre skillnader i fint dagsljus.

Citat:

Bra timing, en liknande debatt poppade upp på nerdsiten Slashdot. Där gillas också M43 och NEX. De länkar till en hipp artikel om tredje generationens kameror som jag läste med intresse. Jag tror artikeln har rätt, speglar ska hänga på väggar och inte sitta och vippa i kameror... iallafall för oss amatörer.

Intressant och essentiellt säkert sann artikel. Om ett decennium kommer spegelhus vara lika osäljbara som gamla analoga hus är idag. Jag vet inte om jag håller med om det där med objektiv, dock. Det är en baggis att hitta billiga adapterringar för "gamla" objektiv som gör dem användbara på spegellösa hus. Och efter att ha provat manuel fokus på DSLR nyligen konstaterar jag att spegellösa redan idag är fullkomligt överlägsna på manuell fokusering. Ett bra objektiv är ett bra objektiv även på den spegellösa.

Citat:

Jag måste köpa kameran inom en månad, tyvärr ser det ut som om Sony har vissa problem att leverera (Thailandrelaterat?), och alla "nyss lanserade" kameror som inte finns i handeln faller också. Går den inte att köpa nu så spelar det ingen roll hur bra den är i framtiden... Och jag är även något skeptisk till de som är så nya att de inte hunnit testas av DPreview eller nån av de andra drakarna. GX-1, t ex.

En månad är en tuff tidsgräns. Själv tänker jag sitta och vela till dess ett system verkligen uppfyller mina krav, även om jag kanske köper en begagnad spegellös att ha under tiden. Utan att ha provat det själv har jag frågat på dpreviews forum och det verkar som om det är avsevärd skillnad på tidigare generationers och senaste generationens m43 AF-hastighet. Detta är avgörande för mig... underlig vitbalans och exponering går oftast att rätta till hjälpligt i efterhand, men en bild utan eller med fel fokus är det bara att slänga.

Citat:

Å andra sidan vill jag inte köpa en lastgammal kamera bara för att den är ordentligt testad. Hittade t ex en ny Olympus E-PL1 PEN med två linser för under tretusen svenska. Är det ett bra köp eller är den föråldrad?

Vågar inte uttala mig... men den har säkert inte state-of-the-art AF. Dessutom är det i mitt tycke "fel" objektiv: hela poängen med en spegellös idag är att ha ett system man i princip alltid kan ha med sig. Då måste åtminstone ett objektiv vara en pannkaka, så att man kan ha med sig den ständigt. Det där är en invändning jag ser rätt ofta: "men om du skruvar på zoomobjektiv är den ju ändå för stor för att ha i fickan". Och visst är det så. Men hela grejen för mig är att ha ett binärt system. Sätt på pannkakan och du har en kompakt (rock-)fickkamera med fantastisk bildkvalité. Något speciellt tillfället när du medvetet ska ta bilder? Skruva på de "stora" zoomarna och behandla det som en systemkamera. Men det förutsätter att man faktiskt köper en pannkaka.

Inget större fel på bildkvaliteten, men det är först i senaste PEN-modeller som Olympus fått till en riktigt bra autofokus. Så om du sneglar på Olympus ska du nog hålla dig till de senaste modellerna, 3-serien alltså.

Mindre än en Pentax Q kan du nog inte få om du också vill kunna byta objektiv. Har inte testat själv men de tester jag läst verkar vara mycket positivt överraskade av bildkvaliteten från dess lilla sensor.

(Själv kör jag f.ö. med kombinationen Pentax K-5 och Canon S95)

• Medlem
  • International user
  • 2012-01-06 18:05
Ursprungligen av johan_tanying:

Mindre än en Pentax Q kan du nog inte få om du också vill kunna byta objektiv. Har inte testat själv men de tester jag läst verkar vara mycket positivt överraskade av bildkvaliteten från dess lilla sensor.

(Själv kör jag f.ö. med kombinationen Pentax K-5 och Canon S95)

Pentax Q verkar inte ha testats mer än som preview av dpreview än, så svårt att göra den jämförande pixel-peeping jag är så beroende av... Men jag måste undra, med så liten sensor är den väl snarare en S100-konkurrent än en NEX-5N-konkurrent när det gäller grundläggande bildkvalitet?

Ska läsa på mer om den, gillar storleken och retro-look! Ligger också prismässigt i rätt spann.

Senast redigerat 2012-01-06 19:08

Här jämförs Pentax Q med en Olympus EPL3: Pentax Q Review - Overview - PentaxForums.com

Här är en annan review (DC Resource): Pentax Q Review | Digital Camera Resource Page

• Medlem
  • International user
  • 2012-01-07 19:27

Tack för alla förslag och kommentarer, det är guld värt! Tittade på J1 preview och jag tycker ärligt talat inte att bildkvaliteten håller. Kolla färgbruset i den blå flygstolen på denna bild

finns i fullstorlek på DP Reviews preview
Även efterföljande nattbild känns som nåt jag skulle kunna hitta i min iPhone 4:

också från DP Reviews preview
Jag har säkert missat nåt men de bilderna imponerar verkligen inte på mig. Eftersom jag traditionellt oroar mig mer över mörkerbrus än över lite motion blur så vore det fel val för mig.

Inte heller Pentax Q känns bra nog på mörkerbilder när jag tittar på samples och läser recensioner. Jag tror valen står mellan typ en M43a som E-PL3/E-PM3 eller NEX-5N (om den finns nånstans) med S100 kvar som dark horse. Med tanke på priset tycker jag att M43 bildkvalitet i halvmörker får knappt godkänt, men jag gillar tanken att den kan bli jackfickekamera (med framtida pannkakslins) och att hela internet verkar enigt; de kan fokusera snabbare och säkrare än NEX-5N, trots samma grundteknik.

Någon ägare till NEX-5N här som kan ställa sig upp och ge lite kommentarer? Har de inte sålt så bra i Sverige eller är det ingen som är nöjd med sin...?

• Medlem
  • International user
  • 2012-01-09 22:50

Vilken story! Och vilka otroliga bilder!
Vi kände lite på kameror igår och tyvärr gillade vi Sony bäst, typiskt eftersom den inte verkar finnas att få tag på. Micro-4:3 PEN eller GX ligger nog bra till även om vi gillade Sonyn bättre båda två. Motorlinsen Vario X var trevlig i storlek, speciellt kollapsad, men har man väl börjat känna på manuella zoomringar så känns elektrisk zoom alldeles för långsamt. Strök Canon S100, så nu gäller bara CSC eller EVIL eller vad de nu vill kallas.

Jag såg att Canon släppte en G1X på CES, men jag måste säga att vid en första anblick så lockar den inte alls mitt intresse. Å då har ända fyra av fem kameror varit Canon för att jag gillar handhavande och menyer.

Jag håller med, vilka kanonbilder. Nu gillar jag min GX1:a ännu mer. Det blir nog till att skaffa ett pannkaksobjektiv som komplement till 25:an.

När det gäller motorzoomar så har jag bara en sak att säga: ok för video där man vill ha jämn och mjuk zoomning men uselt för foto. Man hittar rätt zoomläge mycket snabbare med manuell zoom, med motorzoomar hamnar man nästan alltid för långt eller för nära och håller på joxa fram och tillbaka ett par gånger innan utsnittet är rätt. Näe tack, inget för mig.

Personligen kände jag habegäret när rapporteringen om Fuji X-Pro 1 kom igång igår, men den kommer inte på fråga av rent pekuniära skäl - så mycket stålar kommer jag aldrig lägga på en kamera. Kanske begagnad om några år. Under tiden får man fundera vidare på vad man ska ha så länge. För dem av er som uppskattar teknoporr finns en länk här: Fujifilm X-Pro1 Preview: 1. Introduction: Digital Photography Review

• Medlem
  • International user
  • 2012-01-22 17:45

...ooooch precis när jag börjat vänja mig vid tanken på att kanske köpa en GX1 så dyker det upp en NEX-5NK/SQ i en butik! Har precis börjat känna på min nya kamera och -föga förvånande- är den mycket bättre än mig, men tar förstås inte magiska kort. Det brusar lite i mörker och autofokus kunde inte fånga en fluga i flykten. Men oj så mycket bättre än den gamla kompaktkameran!
Jag ska se om jag vågar posta några testbilder. Det är hur som helst kul att kunna leka med DOF och focus-peaking är en fantastisk idé! Kanske blir jag fotograf ändå, till slut...
Såg förresten att J1/V1 har recenserats på DPReview nu - en recension som fick mycket mothugg av de som gillar kameran. Men så är det väl alltid.
Inomhusfoto och mörka situationer är vanligare för mig än snabba rörelser så jag hoppas jag valde rätt för mig. Annars får jag väl lägga kameran på eBay och börja om... Nu ska jag försöka glömma allt det där med phase-detect AF och gå ut i snön och plåta lite. Tack alla som hade synpunkter och tips!

1
Bevaka tråden