Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone lanserades för fem år sedan - hur såg din telefon ut vid den tiden?

Tråden skapades och har fått 69 svar. Det senaste inlägget skrevs .

När jag läser om M600 så minns jag att jag aldrig fattade varför folk hela tiden skulle hålla på att peta med pennan istället för fingret. Det tog lång tid innan jag förstod hur tryckskärmen fungerade:)

Sony Ericsson W850i körde jag med innan första iPhone lanserades.

[ATTACH="CONFIG"]31654[/ATTACH]

Kanonbra telefon.

Tyvärr fungerar den inget vidare längre. Har fortfarande ingen iPhone men överväger att skaffa en. Om jag orkar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-11 11:00

Motorola C115. Jag verkligen HATADE "smarta" telefoner vid den här tiden. Knökiga att använda. Knökiga menyer. Knökiga att synca med sin Mac. Knökiga om man ville ersätta sin iPod och synka en smart spellista till sin mobila device.

Så kan jag inte köpa något bra, då köper jag det billigaste och enklaste. Inga halvmesyrer!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-01-11 11:57

Jag hade en Nokia N73. Vissa saker var trevliga med den medan andra var mindre bra. Bland annat krävdes en specialkontakt för att koppla in headset och hörlurar. Denna kontakt glappade oerhört mycket och lätt. Tappade den kontakten så spelade man musiken ut i telefonens högtalare tämligen högt. Till exempel för sina medpassagerare på bussen.

Ursprungligen av joakimo:

Jag hade en Nokia N73. Vissa saker var trevliga med den medan andra var mindre bra. Bland annat krävdes en specialkontakt för att koppla in headset och hörlurar. Denna kontakt glappade oerhört mycket och lätt. Tappade den kontakten så spelade man musiken ut i telefonens högtalare tämligen högt. Till exempel för sina medpassagerare på bussen.
[ATTACH="CONFIG"]31656[/ATTACH]

N73 här också, fast Music Edition som kom i svart och med minneskort på fantastiska 2GB.

Hade en SE K510i, som var ganska bra ända tills styrspaken pajade totalt. Med ett batteri som inte längre håller laddningen särskilt länge är det nu en brevpress/dammsamlare...

Har ännu ingen iPhone, kör med en SE Elm nu

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2012-01-11 13:23

Sony Ericsson P1i...klumpig och långsam men jag gillade tangentbordet...

  • Medlem
  • 2012-01-11 14:40

Jag satt precis som Adrian B på en Samsung D500. En telefon jag var riktigt nöjd med då.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-01-11 14:43

Motorola A1000 för min del...om jag minns rätt, det var rätt många telefoner i den vevan känns det som

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-01-11 15:48

Hade en Nokia N95, fortfarande en av de bästa telefonerna jag ägt. Dock ljusår från iPhone förstås.

Som partytelefon hade jag den oerhört smidiga Sony Ericsson W880i.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-01-11 16:09

SonyEricsson P910i

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-01-11 16:55

@CEk

Neonode N1 släpptes väl aldrig?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-01-11 16:56

Jo, både N1 och N2 släpptes. Dock var ju N1:an kraftigt försenad så när den kom ut hade ju många konkurrenter sprungit förbi. Men det var en trevlig liten nalle.

Ursprungligen av zinned:

@CEk

Neonode N1 släpptes väl aldrig?

Jag hade min Nokia 5500. Enkel och användar-ovänlig... Men passade bra i fickan och hade bra batteritid.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-01-11 19:06

Jag hade en Sony Ericsson K610 vid tidpunkten iPhone presenterades.

Min favoritmodell genom tiderna var föregångaren Sony Ericsson T610 (nästan samma modellnamn). Ja, tills iPhone kom då. Har svårt att tänka mig att jag någonsin blir lika chockerande positivt överraskad av en mobil i framtiden.

Kul med alla telefoner i tråden! Vad man kan dra för slutsats är att de flesta hade telefoner som de var rätt nöjda med - som telefon räknat. Jag ser massor av telefoner här som jag vet att man såg fram emot när de lanserades av en eller annan anledning.

Och ärligt talat, iPhone var ingen fantastisk telefon om man bara ser till telefondelen. Men som en minidator, en webbläsare i handen, så sopade den banan med allt annat och touch-och-scroll-gränssnittet var sådant som man bara gapade lyriskt över när man fick testa första gången.

Keep 'em coming!

Ursprungligen av Adrian B:

Kul med alla telefoner i tråden! Vad man kan dra för slutsats är att de flesta hade telefoner som de var rätt nöjda med - som telefon räknat. Jag ser massor av telefoner här som jag vet att man såg fram emot när de lanserades av en eller annan anledning.

Och ärligt talat, iPhone var ingen fantastisk telefon om man bara ser till telefondelen. Men som en minidator, en webbläsare i handen, så sopade den banan med allt annat och touch-och-scroll-gränssnittet var sådant som man bara gapade lyriskt över när man fick testa första gången.

Keep 'em coming!

Så är det väl fortfarande, att iPhone (och de flesta "smart phones") som telefon betraktat är helt underlägsna "dumma" telefoner. En tio år gammal Ericsson har ju fortfarande bättre mottagning, ljudkvalitet, batteritid etc. etc.

Det är ett av de viktigaste skälen till att jag fortfarande inte har en "smart phone". Nu funderar jag iofs på att köpa en (Nokia Lumia 800, för att jag tycker den är sjukt snygg, plus att jag har fått en väldigt bra intryck av Windows Phone) men jag tycker fortfarande de är för stora och med lite sopig batteritid etc.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Så är det väl fortfarande, att iPhone (och de flesta "smart phones") som telefon betraktat är helt underlägsna "dumma" telefoner. En tio år gammal Ericsson har ju fortfarande bättre mottagning, ljudkvalitet, batteritid etc. etc.

Visst är det så. När jag tänker på det är det bara på en punkt smartphones är klart bättre än gamla dumma telefoner, och det är kontakthanteringen som är överlägset bättre nu.

I övrigt handlar det om kompromisser man är beredd att stå ut med för icke-telefon-fördelarna och fördelen av att ha allting i samma pryl (man skulle ju kunna ha en dumtelefon + iPod touch, men jag tror få skulle vilja göra det bytet).

Denna hade jag när iPhone presenterades eller åtminstone innan jag skaffade en iPhone 2G.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-01-13 17:41

Jag hade som många andra en SE K750i innan jag skaffade min privatimporterade iPhone 2G. Vid 3 tillfällen sedan dess har jag varit tvungen att återgå till min gamla Ericsson aka "strafftelefonen" pga div problem med mina iPhones. Varje gång chockeras jag över hur uråldrig den känns, det är ungefär samma känsla som att byta ut bilen mot en gammal flakmoppe

Ursprungligen av rhesus:

Jag hade som många andra en SE K750i innan jag skaffade min privatimporterade iPhone 2G. Vid 3 tillfällen sedan dess har jag varit tvungen att återgå till min gamla Ericsson aka "strafftelefonen" pga div problem med mina iPhones. Varje gång chockeras jag över hur uråldrig den känns, det är ungefär samma känsla som att byta ut bilen mot en gammal flakmoppe

Dock så var det den som räddade dig, och inte iPhonen, som hade "diverse" problem. Inte sagt som ironi, utan bara som reflektion över att Smart Phones dock är sämre på vissa saker, t.ex. tillförlitlighet och tålighet.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Dock så var det den som räddade dig, och inte iPhonen, som hade "diverse" problem. Inte sagt som ironi, utan bara som reflektion över att Smart Phones dock är sämre på vissa saker, t.ex. tillförlitlighet och tålighet.

Kan jag inte alls hålla med om. Sony Ericssons telefoner var ju snarast självdestruerande.

Vid denna tidpunkt var jag nog inne i min Neonode era, fick min första i slutet på 2004
dom lyckades ju tyvärr aldrig att göra telefoner som fungerade, så jag han med 2st N1, 6st N1M och 2st N2 innan det gick åt helvete

mycket trevliga telefoner bara dom hade fungerat

Senast redigerat 2012-01-11 23:47

Som telefon var denna ju helt ok, så härligt liten och smidig tyckte jag då, men bara telefon, bara telefon....

Sån här hade jag. Batteritiden var ett skämt och den hade en särskild knapp på ena sidan för att visa ett felmeddelande (det var det enda som nånsin hände när man tryckte på den). Märkligt nog var jag ändå ganska nöjd med fanskapet.

Hade den kunnat användas i Sverige hade jag fortsatt med min Toshiba W45T.
Bra tyngd, stor skärm, vikmobilerna i Sverige har aldrig nått upp till den standarden vad jag vet. Fast jag är ju all set nu med iPhone så kanske inte är uppdaterad.

Kommer ihåg. N2 hade man då, sen köpte jag en N95-8GB. Efter ett tag så tröttnade jag på den. Så jag skrev en annons på blocket att jag ville byta mot en annan telefon, gärna iphone. En vacker dag ringer en äldre man Hans son hade köpt till honom i USA och han blev tokig på den. Så vi bytte. Herren sa dock, att den var ren och skär smörja, och att det kändes som om att han lurade mej. Så jag fick en slant emellan. Kommer inte ihåg belopp, men vill minnas att det låg runt en tusenlapp. Satt flera timmar hemma sen och bara tittade på den Sålde den dock snabbt, tyckte mottagningen var usel. Men har nu i äldre dar förstått att det berodde på Telenors tragiska GSMnät. Ångrar än idag att jag inte bytte till halebop som jag tänkte

Så började min resa

Jag körde en qtek 9100 på den tiden, såg ut så här:

För att vara på den tiden var den riktigt trevlig tycker jag. Jag såg film på den, körde ScummVM och spelade gamla spel typ Monkey Island osv, surfade, tog bilder mm. Den hade faktiskt några funktioner som jag fortfarande saknar på iPhone (t ex börja slå ett nummer så dyker det upp en lista med kontakter som matchar o dyl). Tror den kom redan 2005, så den var rätt gammal när iPhone kom

Cult of Mac hade för ett tag sedan en artikel om just hur mobilmarknaden såg ut före o efter iPhone. Inte så mycket text men en bild som säger allt...

What Phones Looked Like Before And After The iPhone Transformed The Industry [image] | Cult of Mac

Bevaka tråden