Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Personligen har jag Undercover installerat på både MBA och iPhone. Självklart hjälper inte det fullt ut om tjuven rensar datorn innan han använder den. Men det är ju inga stora pengar det handlar om (kostnaden för Undercover)
Jag har en elak jävel som vaktar. Är han inte hemma så spelas allt in och läggs ut på nätet, där även andra viktiga saker ligger backuppade. Bilder och sådant backuppas till en HDD i ett annat hus i en annan stad.
Vidtagna säkerhetsåtgärder:
1) Släpper inte min bärbara ur sikte. Någonsin.
2) Tar backup på hela hårddisken (uppdateras var 15:e minut) och lagrar krypterat med lösenord på server.
Backup mot Time Capsule en gång i timmen som jag dessutom gör backup på varje månad. Viktiga dokument för mig ligger i Dropbox-mappen. 1Password för lösenord och dylikt. Hidden passade jag på att skaffa nu när det är gratis ifall datorn skulle åka på en utflykt.
Min lillebror har satt en massa balla klistermärken på sin macbook pro, vilket bör göra den lätt att känna igen och svårare att sälja. Blir den stulen kan vi be folk hålla ögonen öppna efter en dator med fantomens onda märke och kasett-dödskallen på istället för att man ska behöva kika efter serienumret med förstoringsglas.
Ett litet lo-tech-tips som kanske åtminstone gör det lite krångligare för tjuven
Klistermärken? Det är väl bara att ta bort den, och tvätta med medicinsk bensin... bättre är väl att gravera in något, man har kunnat låna en gravyrpenna hos Polisen.
Klistermärken? Det är väl bara att ta bort den, och tvätta med medicinsk bensin... bättre är väl att gravera in något, man har kunnat låna en gravyrpenna hos Polisen.
1. Bootningsbara Cloner på alla hårddiskar på alla maskinerna (CarbonCopyCloner)
2. Time Machine på alla hårddiskar på alla maskiner
3. iCloud
4. Find My Mac
Clonerna har jag både onsite och offsite .. offsite rutinen lärde jag mig den hårda vägen då blixten slogg ner och inte bara förstörde interna diskar utan också den primära och sekundära backupen ... Därefter ser jag alltid till att ha kopia på det viktigaste på avstånd .. sedan kan man ju "peppar peppar" också råka ut för en brand ...