Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Om din Mac blir stulen?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-16 15:01

Vilka säkerhetsåtgärder har ni vidtagit?

Personligen har jag Undercover installerat på både MBA och iPhone. Självklart hjälper inte det fullt ut om tjuven rensar datorn innan han använder den. Men det är ju inga stora pengar det handlar om (kostnaden för Undercover)

Senast redigerat 2010-12-16 22:24

Undercover här också. Har kopior på inköpsfakturorna sparade separat med serienummer etc.

Backup via TimeMachine varje timme. Dokumenten finns i Dropbox. Mailen via IMAP.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2010-12-18 12:15

Kör med Prey, Open source anti-theft solution for Mac, PCs & Phones – Prey Nån som jämfört med Undercover?

Som föregående talare nämner är kopior av kvitton bra att ha.

Är dock inte oroad av stulen dator. Det jag oroad mig över att någon av backuperna skulle strula.
Eller att data kommer i orätta händer.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-01-26 21:41
Ursprungligen av reboot81:

Kör med Prey, Open source anti-theft solution for Mac, PCs & Phones – Prey Nån som jämfört med Undercover?

Som föregående talare nämner är kopior av kvitton bra att ha.

Är dock inte oroad av stulen dator. Det jag oroad mig över att någon av backuperna skulle strula.
Eller att data kommer i orätta händer.

Någon som har en vettig anledning till varför jag ska köpa Undercover istället för att använda Prey gratis?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-18 12:58

Ingen som kör Computrace LoJack for Laptops Premium Mac - 3 Years - Apple Store (U.S.) ?

1000 dollar om de inte hittar din dator.

Ursprungligen av zappee:

Ingen som kör Computrace LoJack for Laptops Premium Mac - 3 Years - Apple Store (U.S.) ?

1000 dollar om de inte hittar din dator.

Jag har en sådan låda liggande på kontoret oöppnad. Man kanske skulle testa

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-12-19 10:20
Ursprungligen av zappee:

ingen som kör computrace lojack for laptops premium mac - 3 years - apple store (u.s.) ?

1000 dollar om de inte hittar din dator.

i USA

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-12-18 13:17

Jag har en elak jävel som vaktar. Är han inte hemma så spelas allt in och läggs ut på nätet, där även andra viktiga saker ligger backuppade. Bilder och sådant backuppas till en HDD i ett annat hus i en annan stad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-19 03:08
Ursprungligen av xtrem:

Vilka säkerhetsåtgärder har ni vidtagit?

Vidtagna säkerhetsåtgärder:
1) Släpper inte min bärbara ur sikte. Någonsin.
2) Tar backup på hela hårddisken (uppdateras var 15:e minut) och lagrar krypterat med lösenord på server.

Sen är jag nöjd.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-12-19 04:33

Jag har tänkt tanken om att installera ett keyloggerprogram som kan spara loggar till dropbox. Något tips?

Backup mot Time Capsule en gång i timmen som jag dessutom gör backup på varje månad. Viktiga dokument för mig ligger i Dropbox-mappen. 1Password för lösenord och dylikt. Hidden passade jag på att skaffa nu när det är gratis ifall datorn skulle åka på en utflykt.

  • Medlem
  • 2010-12-20 04:37

Bra tips det där med Prey, har nu installerat det både på min macbook, och frugans Asus X5.

Min lillebror har satt en massa balla klistermärken på sin macbook pro, vilket bör göra den lätt att känna igen och svårare att sälja. Blir den stulen kan vi be folk hålla ögonen öppna efter en dator med fantomens onda märke och kasett-dödskallen på istället för att man ska behöva kika efter serienumret med förstoringsglas.
Ett litet lo-tech-tips som kanske åtminstone gör det lite krångligare för tjuven

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-01-29 13:19

Klistermärken? Det är väl bara att ta bort den, och tvätta med medicinsk bensin... bättre är väl att gravera in något, man har kunnat låna en gravyrpenna hos Polisen.

Ursprungligen av kenjon:

Klistermärken? Det är väl bara att ta bort den, och tvätta med medicinsk bensin... bättre är väl att gravera in något, man har kunnat låna en gravyrpenna hos Polisen.

Borde bryta garantin?

Ursprungligen av wilhelmsson:

Borde bryta garantin?

En beständig stöldskyddsmärkning påverkar inte garantin.

Ursprungligen av wilhelmsson:

Borde bryta garantin?

Inte mer än att du inte kan säga "titta va datorn är skrapad, kan ni laga?"

Apple lämnar nog dock ingen garanti på tredjepartsgravyr.

Ursprungligen av xtrem:

Vilka säkerhetsåtgärder har ni vidtagit?

Filevault för att hålla all lagring krypterad.

Plus Find my mac så klart.

Då skall vi se ...

1. Bootningsbara Cloner på alla hårddiskar på alla maskinerna (CarbonCopyCloner)
2. Time Machine på alla hårddiskar på alla maskiner
3. iCloud
4. Find My Mac

Clonerna har jag både onsite och offsite .. offsite rutinen lärde jag mig den hårda vägen då blixten slogg ner och inte bara förstörde interna diskar utan också den primära och sekundära backupen ... Därefter ser jag alltid till att ha kopia på det viktigaste på avstånd .. sedan kan man ju "peppar peppar" också råka ut för en brand ...

Senast redigerat 2012-02-02 10:40
1
Bevaka tråden