Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FCP-projekt behöver hjälp

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! jag sitter med ett ganska stort dokumentärprojekt som blivit inspelad i 24p av min utländska fotografkollega som missförstått mig. Eftersom den ska sändas i svensk tv borde vi ha såklart ha spelat in i 25fps. jag har sett att det kan man lätt lösa genom att konformera klippen till 25fps i cinema tools. till saken hör att vi har spelat in med synkar och behöver synka allt med plural eyes. Som det ser ut nu tror jag att bästa lösningen är detta arbetsflöde: konvertera 5d filerna till Pro res i Mpeg streamclip -> Synka filerna med plural eyes i FCP -> Exportera filerna igen till QT pro res ->konformera klippen i Cinema tools till 25fps -> FCP

Finns det något bättre och effektivare sätt att gå till väga? går det att först klippa hela projektet och sedan konformera till 25 fps? vore skönt att få svar av någon som har lite mer koll än jag :).

allt gott!

Petter

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-07 11:20

En lösning är att klippa allting i 24p och sedan konvertera det färdiga 24p-projektet till 25p genom att sakta ner det 4,16%. Det är nog den enklaste / mest effektiva lösningen. Det största problemet är om ni måste få en slutprodukt som är en specifik längd. Här vore det förstås även snyggast att göra en pitch-korrektion på ljudet också så inte alla ljud upplevs som de är 4% "segare".

Alternativt kan ni konvertera allt råmaterial till 25p. Jag är dock lite osäker på hur ni löser ljud-synkar då. Eventuellt hanterar Cinema Tools denna konvertering för både bild och ljud utan att första materialet.

Jag har nyttjat Episode Pro flera gånger för att konvertera 24p eller 50p till 25p genom just att snabba upp eller sakta ner klippet (man använder exakt samma bildrutor, de spelas bara upp snabbare eller slöare) men då har ljud-synk över en längre tid varit mindre kinkig.

Klipper ni i FCP7 så skulle jag rekommendera att köra med ProRes 422 som klippformat (dvs transcod:a allt h264-material) och köra final output efter grading som ProRes 422HQ.

Du är för bra för att vara sann! Tur att bara fcpug försvann och inte du (även om fcpug är saknad). plural eyes klarar inte att synka materialet om vi konverterar materialet först till 25fps. därför får vi nog köra på din lösning där vi klipper först och saktar ned sedan. bra tips med pitch-korrektionen också. grymt tack!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-07 12:58

Nej, jag kan tänka mig saker blir konstiga vid konvertering. Framför allt har vi haft problem att få FCP7 förstå att vi jobbar med bild och ljud med en given time base. Det finns en bug / feature i programmet hur den hanterar time base av ljud.

Vi gjorde en dokumentär förra året med säkert över hundra timmar material filmat av ett crew i USA i 24p (23.97 egentligen). Vi beslöt oss för att jobba i det och konverterade slutprodukten till 25 fps när det var krav på PAL-kompabilitet. Här spelade det dock ingen roll om filmen var 60 eller 62 sekunder i slutändan så för oss fungerade det klockrent.

FCPUG ja, det lilla "barnet" är saknat även av mig själv…

Håller med Erik - skulle fortsätta att prodda i 24 - klämma ut en masterfil i 24 och därifrån ta itu med ompaqckningen till 25 - som inte bör vara några problem egentligen.

Fixade just till en kortis (5 min art fart-film) som var i 23.97 till 25 för leverans till SVT (dom tar QT ProResHQ numera :-). Jag bara kranade ut 25 i QTP - det blev finemang. Men om det är långa verk så kanske ljudet sticker iväg för mycket och trixande behövs.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-07 16:09
Ursprungligen av Zimmerman:

…för leverans till SVT (dom tar QT ProResHQ numera :-).

Gör de? Det måste jag kolla upp! Vi har varit tvungna att leverera AVID DV50 vilket inte är så lätt från en FCP-maskin.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag bara kranade ut 25 i QTP - det blev finemang.

Det låter mycket farligt, men fungerar det så…

Jodå - jag blev också glatt överaskad. Men dom ska även ha ljudet separat som wav-filer - en monofil för varje kanal. Nå - det är inte lika jobbigt som att prodda DCP som jag gör just nu (drygt 1500 jpeg2000-bilder för varje minut och en j-a massa separata filer med alla möjliga suffix) :-D.

Jag har i.o.f.s. skickat vanliga ProRes förr - utan separat ljud - och SVT har glatt tagit det. Dom tar vad som helst näör dom vill ha innehållet. Dom slukade t.o.m. en QT H264-fil (den såg mycket bra ut - 720p50 i 10 mbps) för ett år sedan. SVT kan nog inte fortsätta att vara så petiga när dom inte har folk/råd att skicka ut egna gubbar/gummor på jobb längre. Vill dom ha ett inslag/videocitat så får dom nog ta vad som skickas - eller skicka ut eget team vilket dom inte gör om inte minst ett statsråd kallar :-D. Det är nya tider nu - t.o.m. SVT (och storebror BBC) måste hänga. MTV förändrade TV mycket (sneda bilder, jumpcuts, etc) - nu är det YouTube som förändrar.

Kuriosa. TV4 har sänt en PAL-fil jag skickade - den hade dessutom letterbox. Ett videocitat - 30 sekunder - dom körde typ 15 sek. Dom zomade in - zomade alltså bort letterbox - så att tittarnas 16:9-LCD-TV's fylldes med bild :-D. Det blev ju extremt dålig upplösning - bilden såg verkligen usel ut - men innehållet hade "höjd" och det är det som räknas på friska redaktioner.

Ursprungligen av Erik.dv:

Gör de? Det måste jag kolla upp! Vi har varit tvungna att leverera AVID DV50 vilket inte är så lätt från en FCP-maskin.

Det låter mycket farligt, men fungerar det så…

Senast redigerat 2012-02-07 17:21
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-07 17:26

Intressant för vi har fått backning från SVT när vi gjort QT 8-/10-bit Uncompressed, DV50 och Animation. Det blev ett jäkla liv i luckan och deras tekniska ansvarige var inte speciellt lätt att ha och göra med. Den tekniska spec vi fått hette något i stil med "Filleverans till SVT från FCP" men alla screen-shots var från en AVID i Windowsmiljö. Inte så lätt då nej…

Senast redigerat 2012-02-07 17:40
1
Bevaka tråden