Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

När Apple öppnar butik i Stockholm är det game over för andra återförsäljare

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag talade med en återförsäljare idag som sa att "vi kommer nog inte påverkas så mycket av en Applebutik".
Haha, jag tror det är game over för alla andra.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-02-07 21:24
Ursprungligen av Björnström:

Jag talade med en återförsäljare idag som sa att "vi kommer nog inte påverkas så mycket av en Applebutik".
Haha, jag tror det är game over för alla andra.

Jag tror att de som hamnar i närheten av Applebutiken kommer att få lida en del, men de som ligger en bit ifrån kommer nog att tjäna på det pga det ökade intresset en sådan butik kommer att generera.

Ursprungligen av AndyK:

Jag tror att de som hamnar i närheten av Applebutiken kommer att få lida en del, men de som ligger en bit ifrån kommer nog att tjäna på det pga det ökade intresset en sådan butik kommer att generera.

Titta på vad som hände i London. Enormt mycket större än Stockholm men hur många återförsäljare som helst fick klappa igen när Apple öppnade en butik på Regent Street. Den butiken omsätter mer än all Appleförsäljning i Sverige. Apples 5th Avenue butik omsätter 3.5 miljarder (!) kronor.

En Apple flagship store är inte en butik. Det är en happening. Det är en plats för dyrkan. Ja ni hajar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-07 21:51

Framförallt lär ju Apples butik ha ett större lager än återförsäljarna har i sina butiker. Min uppfattning är att folk vill ha grejerna direkt och inte vänta. Där har Apple en stor fördel, och sen drar ju en AS, ialla fall om det blir en schyst butik som i London eller liknande.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-07 22:53

Grannarna som inte säljer datorer lär bli glada, Apple's Grand Central Neighbor Seeing 7% Increase In Sales - Mac Rumors

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-07 23:08

Ja ja det blir väl årskort med SJ för min del (Göteborg-Stockholm) när Apple har öppnat sin flaggskeppsbutik i Stockholm.

Nya X3000 hoppas det rullar när det snöar också. Gott om plats för alla kroppsdelar och tillbehör i alla fall har jag hört i förväg hehehehe...

I city - där dom ju etablerar sig om det nu blir av - dör nog alla andra inom två år (det är ganska många). Men dom i Västergallerian - eller vad det heter där på Kungsholmen - överlever nog. Och Söders två (tror det är två numera) klarar sig nog också - möjligtvis den ena däckar. Väldigt många frenetiska Apple-konsumenter bor just i stenstaden och stenstadsbor åker inte till annan stadsdel om grejen finns runt hörnet - det gör man inte i London, Paris eller NY heller. Men...vi stenstadsbor är ju en minoritet i Sthlm och strömmen som silar in via bussar, pendeltåg och tuben hamnar nog i stor utsträckning i Apples egen krängarhydda.
Däremot kommer nog Mediamarkt/SIBA/ONOFF och dom där fortsätter att sälja samma Apple-grunkor som idag. Ev. sjunker deras omsättning på just dessa Apple-grunkor en del, men det är ändå en liten karusell i deras enorma tivoli av dammsugare, brödrostar, kameror, teveapparater och massagemanicker :-D.
Den som har espressohaket närmast Apples nya kyrka i Sthlm kommer att tälja guld - om nu inte Apple själva kränger espresso vill säga - en café-del alltså...har man det i andra Apple-hus?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-08 05:28
Ursprungligen av Zimmerman:

Väldigt många frenetiska Apple-konsumenter bor just i stenstaden och stenstadsbor åker inte till annan stadsdel om grejen finns runt hörnet - det gör man inte i London, Paris eller NY heller.

Sant, men det finns butiker som det är värt att ta sig till även om det ligger i en annan stadsdel, typ en Applebutik som har ett välfyllt lager, då kommer även södermalmsbor orka ta sig hela vägen till city

Som boende på Kungsholmen så undviker jag City som pesten. Vem orkar trängas med "in-pendlande" människor från Jakobsberg, Bandhagen och Tullinge? Jag tycker Macoteket osv har lyckats ganska bra med att efterlikna en "Apple-store". Nåja, den som lever får se.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-08 09:34
Ursprungligen av primu[s]®:

Som boende på Kungsholmen så undviker jag City som pesten. Vem orkar trängas med "in-pendlande" människor från Jakobsberg, Bandhagen och Tullinge? Jag tycker Macoteket osv har lyckats ganska bra med att efterlikna en "Apple-store". Nåja, den som lever får se.

Visst har Macoteket gjort det bra men en Apples store som i London eller New York är något helt annat
Jag har tjatat lite om välfyllda lager, det ska man inte underskatta, folk vill ha sina prylar direkt och även om Macoteket har hyfsat lager så är det också ofta slut i butik och köparen får vänta. Då kan man lika gärna beställa på nätet från AS.

Den som har flest konfigurationer på lager vinner!

Jag har en känsla av att den där kyrkogrejen - att AS är en mötesplats och hänghak - att många samlas där även om dom inte ska köpa etc etc - som det påstås vara i andra AS (åtminstone i USA) - inte kommer att uppstå här i Sthlm/Sverige. Efter några månader så kommer ett AS i Sthlm att vara som vilken annan butik som helst tillslut. Det är pinsamt att öppet och flagrant "dyrka" grejer i Sverige/Norden - ja, större delen av Europa. Coola Apple-användare är officiellt blasé när det gäller Apple, Jobs, etc. Man uttalar sig inte alls om Mac/PC-grejen t.ex. Är man riktigt cool så låtsas man inte veta ett skit om Wozniak, Cupertino, etc. Många vet nog inte heller något om det. Alltså - att bli betraktad som en fanboy är en skräck - det är mycket genant. Maskinen är vacker, men man är ju en kreativ människa - en konstnär - så inte fn bryr man sig om konsumism och maskinens kringkultur. Man är väl ingen nörd heller! Ungefär...
Så - det blir nog mest mycket unga Apple-kunder som kommer att hänga i en AS i Sthlm - barn och yngre tonår. Det kommer att vara ganska glest många tider på dagen, möjligtvis drar genibaren en hel del som inte fixar biffen att driva en dator - dom har idag problem att hitta hjälp (den där 3G-dongeln från Tele2 och min MacBook!? Det funkar ju inte!). Det är ofta - förlåt - 30-50-åriga kvinnliga kulturarbetare (dom har alla Mac) som behöver denna hjälp :-D.
Svenskar - och Europeer i gemen - är alldeles för coola för att öppet visa konsumistiska tendenser och hänga i en köpkyrka bara för sakens skull - t.o.m. om kyrkan heter Apple. Dessutom har vi bråttom, bråttom, bråttom i denna stad. Mycket bråttom.
Webhallen på Sveavägen är däremot en mötesplats för många tonåringar/barn. Men dom har en massa feta spelkonsoler uppställda (stolar, rattar, spakar, monitorer) - det är ett dataspelhus kan man säga. Annars är databutiker som alla andra butiker och det blir AS efter inledningen också. Dom kommer i alla fall aldrig att ha fetfullt varje minut 7 dagar i veckan som en H&M-butik :-D.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-08 16:08
Ursprungligen av Zimmerman:

Jag har en känsla av att den där kyrkogrejen - att AS är en mötesplats och hänghak - att många samlas där även om dom inte ska köpa etc etc - som det påstås vara i andra AS (åtminstone i USA) - inte kommer att uppstå här i Sthlm/Sverige. Efter några månader så kommer ett AS i Sthlm att vara som vilken annan butik som helst tillslut. Det är pinsamt att öppet och flagrant "dyrka" grejer i Sverige/Norden - ja, större delen av Europa. Coola Apple-användare är officiellt blasé när det gäller Apple, Jobs, etc. Man uttalar sig inte alls om Mac/PC-grejen t.ex. Är man riktigt cool så låtsas man inte veta ett skit om Wozniak, Cupertino, etc. Många vet nog inte heller något om det. Alltså - att bli betraktad som en fanboy är en skräck - det är mycket genant. Maskinen är vacker, men man är ju en kreativ människa - en konstnär - så inte fn bryr man sig om konsumism och maskinens kringkultur. Man är väl ingen nörd heller! Ungefär...
Så - det blir nog mest mycket unga Apple-kunder som kommer att hänga i en AS i Sthlm - barn och yngre tonår. Det kommer att vara ganska glest många tider på dagen, möjligtvis drar genibaren en hel del som inte fixar biffen att driva en dator - dom har idag problem att hitta hjälp (den där 3G-dongeln från Tele2 och min MacBook!? Det funkar ju inte!). Det är ofta - förlåt - 30-50-åriga kvinnliga kulturarbetare (dom har alla Mac) som behöver denna hjälp :-D.
Svenskar - och Europeer i gemen - är alldeles för coola för att öppet visa konsumistiska tendenser och hänga i en köpkyrka bara för sakens skull - t.o.m. om kyrkan heter Apple. Dessutom har vi bråttom, bråttom, bråttom i denna stad. Mycket bråttom.
Webhallen på Sveavägen är däremot en mötesplats för många tonåringar/barn. Men dom har en massa feta spelkonsoler uppställda (stolar, rattar, spakar, monitorer) - det är ett dataspelhus kan man säga. Annars är databutiker som alla andra butiker och det blir AS efter inledningen också. Dom kommer i alla fall aldrig att ha fetfullt varje minut 7 dagar i veckan som en H&M-butik :-D.

Härlig trendanalys, dock så har du fel. Du kommer själv att besöka butiken och vandra runt med stora ögon

Självklart - när den är nyöppnad (inom en vecka skulle jag tro - undviker givetvis opening day). Sedan kommer jag att gå dit om jag behöver något som inte finns i butikerna på Söder (om dom överlever). Det blir nog bara ett besök - kanske två.
Men det var ju inte det jag skrev om - att jag ALDRIG skulle gå dit. Jag skrev om något helt annat, medborgare.

Ursprungligen av stile:

Härlig trendanalys, dock så har du fel. Du kommer själv att besöka butiken och vandra runt med stora ögon

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-08 10:35

Det kommer att bli stora förändringar. Trist för personalen på företagen där det nog blir nedskärningar. Men om de håller en bra kunskapsnivå är det väl bara att söka jobb i den nya affären. Konsumenterna vinner i slutet.

Jag tror inte som Zimmerman. Det kommer vara packat i AS Stockholm precis som i alla andra städer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-08 16:12
Ursprungligen av Björnström:

Jag tror inte som Zimmerman. Det kommer vara packat i AS Stockholm precis som i alla andra städer.

Absolut. Om butiken bara är i närheten av AS i t.ex London så kommer det vara massor av folk från förmiddag till kväll.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-08 18:25

När Apple öppnar butik i Stockholm kommer jag fortsätta gå till min butik runt hörnet i Göteborg. När Apple öppnar butik i Göteborg kommer jag va där och kika, och sen gå tillbaka till hörnet.

Har alltid valt att gynna de lite mindre som "kämpar" för egen maskin. Har själv ett litet företag och vet att jag hade uppskattat om fler tänkte så. Sen, inte alltid, men ofta är det bättre service, mindre köer och betydligt mer flexibla på hörnan.

Jepp - support your local dealer. Det är mitt motto.

Ursprungligen av kladda:

När Apple öppnar butik i Stockholm kommer jag fortsätta gå till min butik runt hörnet i Göteborg. När Apple öppnar butik i Göteborg kommer jag va där och kika, och sen gå tillbaka till hörnet.

Har alltid valt att gynna de lite mindre som "kämpar" för egen maskin. Har själv ett litet företag och vet att jag hade uppskattat om fler tänkte så. Sen, inte alltid, men ofta är det bättre service, mindre köer och betydligt mer flexibla på hörnan.

Jag tror säkert att det kommer finnas de som ser det som en "kyrka", jag skulle kunna tänka mig några från 99.se t.ex. ,men jag tror ändå Zimmerman sätter fingret på något viktigt. I svensk kultur anses det lite suspekt att sticka ut och skylta med sin rikedom/sina statussymboler, och de som ändå gör det betraktas (trots att de inte fattar det själv) som ganska vulgära och lite töntiga.

"Iphone r en lgstatuspryl" - IDG.se

Jepp. Det är också suspekt/vulgärt/pinsamt att offentligt skylta med varumärkesdyrkan. Jag sätter mina pengar på att AS inte alls blir samma plats som i andra länder. Det kommer stundom att vara ganska tomt i butiken. Vi får se - det kan hända att Apple vet detta och väljer bort Sthlm av den anledningen - att dom inte får den magiskmagnetiska funktionen här. Dom gör garanterat kulturetnografiska studier av varje land dom tänker etablera sig i. Å andra sidan kanske dom nöjer sig med att sälja flest Apple-burkar i stan och vet att Sverige är Apple-tokigt (har faktiskt enormt mycket med estetiken att göra - Apple-prylar matchar vår estetik skrämmande väl - finnarnas också) - så det kanske blir butik i alla fall. Men att det ska bli ett livligt mötescentrum kan vi glömma. Kom ihåg var ni läste det - jag är en genial autodidakt etnograf :-).

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag tror säkert att det kommer finnas de som ser det som en "kyrka", jag skulle kunna tänka mig några från 99.se t.ex. ,men jag tror ändå Zimmerman sätter fingret på något viktigt. I svensk kultur anses det lite suspekt att sticka ut och skylta med sin rikedom/sina statussymboler, och de som ändå gör det betraktas (trots att de inte fattar det själv) som ganska vulgära och lite töntiga.

"Iphone r en lgstatuspryl" - IDG.se

  • Medlem
  • Prag
  • 2012-02-08 20:12

Jag kna ha fel men har inte media markt och säkert andra butikskedjor lägsta-pris garanti? isf är det nog en lagerfråga. personligen kan jag betala lite extra för god service hos närbutik, det kan man få tillbaka senare om manhar problem, men om det skiljer många hundralappar eller längre väntetid då sviker man nog och går till AS. jag gjorde det med iPad2 t.ex.

När jag tänker efter så har jag inte köpt en Apple-pryl i affär på...minns inte. Jag beställer hos Apple på nätet och levereras till jobbet där det alltid tas emot även om jag är på månen just då :-D. Detta kommer givetvis inte att ändras oavsett hur många butiker dom smäller upp i stan. Men jag måste dit och kolla planlösningen och detaljerna så klart.
Jag känner mig mer och mer osäker att Apple öppnar i Sverige. Idag - just nu - tror jag inte ett dugg på det. Det är för pyttigt här på wishan strax under polcirkeln. Och för bra arbetarskydd och avtal och alldeles för transparent och öppet (munkavle på anställda blir förstasidor i pressen). Passar nog inte alls Apple.

Det som kommer göra att du ändå måste till AppleStore är att dom har grejerna först och dom har specialkonfigurationer som ingen annan har. Och dom har det där extra tillbehöret som bara säljs i AppleStore. Dom är inte dumma.

Jag tror säkert att det finns tillräckligt många som inte hajar att de betraktas som vulgära och andefattiga, så att det räcker som kundunderlag

Det var ju inte reguljärt kundunderlag detta gällde :-D. Det handlade om det där andra som gör att AS i andra länder - sägs det - inte alls är som andra affärer.

Kommer det att bli en full livlig mötesplats där massor hänger även när dom inte ska köpa något? Jag gissar; Nej.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-09 09:31

Jag gissar, Ja. Svenska kyrkan är ute, fotfolket behöver en ny kyrka att vandra till.

Halleluja jag tror jag är frälst och många med mig

Underskatta inte Appletron den är starkare än man först kan tro, speciellt nu efter Steve Jobs tragiska bortgång .

Steve Jobs lever vidare i Apple Centren på något vis. Även vi svenskar kan visa oss förundrande ibland, vänta ska ni få se.

Scarry...spoky...nu blir jag lite skraj.... Nej, jag har högre tankar om svenska folket :-). Jag talar alltså om vuxna, ej barn.

Ursprungligen av CUBEIS:

Steve Jobs lever vidare i Apple Centren på något vis. Även vi svenskar kan visa oss förundrande ibland, vänta ska ni få se.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-09 20:02

Den kommer vara full med folk. En affär där folk får gratis support på sin Mac, iPhone, iPad och iPod, klart det kommer att vara mycket folk.
Men som fler säger, inte kommer det vara fullt av folk som bara hänger, men är det verkligen så i någon av affärerna? Folk är där för att fingra på produkterna, få hjälp, utnyttja uppkopplingen, kolla på en föreläsning eller köpa.
Men hänga? Det har jag inte sett mycket av i någon av de 5 affärerna jag varit i. Är det verkligen så att folk hänger där i affärerna, vad gör man då undrar jag?

Bevaka tråden