Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur länge kommer du jobba innan pension?

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Men, det var väl ingen nyhet att när vi arbetar allt färre år att det i längden inte kommer att hålla? Politikerna har inte vågat ta i frågan med rädsla för att att förlora stöd. Men i spåren av Greklands dilemma är det antagligen lättare att föra en diskussion om problematiken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-10 09:59

Om folk ska kunna jobba till och med 75 så måste lagstiftningen ändras lite. Kan ärligt tänka mig att på varje 60-åring som bidrar med sin kunskap så finns det en 60-åring som har slutat jobba och sitter av tiden. Med dagens lagar om uppsägning så kommer nog pensioneringen som en lättnad för många arbetsgivare. Känner överlag att det skulle vara lättare att avskeda folk idag i Sverige men kanske extra viktigt i detta fall.

Tillägg: Roligt är man läser ett inlägg (per s) på kvällen, låter det vila i huvudet under natten och mer eller mindre lanserar det som sitt eget på morgonen. Underbart.

  • Avstängd
  • 2012-02-10 13:15

Som många redan sagt så är det ju vansinnigt att hålla gamlingar i arbete medans dom unga aldrig får en chans att komma in i arbetslivet, och ju längre dom går arbetslösa skaffar dom sig högre skulder och/eller blir mer och mer o-eftertraktade av arbetsgivarna :-/
Klart pigga äldre med ork ska ju kunna välja längre tid om dom så önskar... men skulle vara ett krav att dom efter låt säga 67 år skulle tvingas att ha en yngre förmåga under arbets-upplärning typ då.

Sen betyder det ju en jädra massa vilket jobb man har... skiftgående och andra med slitiga/stressiga jobb skulle ju få gå redan vid 60 då dom oftast dör i "förtid"... men men så blir det nog aldrig

Personligen blir det när jag dör eller fyller 65 vilket nu kommer först

Ett argument kan ju vara att det blir lägre kostnader för arbetsgivaren att behålla/anställa en pensionär. Arbetsgivaravgiften och vissa andra kostnader blir ju lägre/försvinner. Om det sedan är ett argument för/från en pensionär eller arbetsgivare är en annan femma.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-02-11 11:32

Jag gillar mitt jobb, jag kan oftast inte vänta tills måndag för att få komma till och jobba igen. Trots det skulle jag gladeligen gå hem imorrn och bli pensionär istället. Jag har tillräckligt mycket roliga saker i mitt liv som inte behöver hända på en arbetsplats.

Ursprungligen av bollman:

Jag gillar mitt jobb, jag kan oftast inte vänta tills måndag för att få komma till och jobba igen. Trots det skulle jag gladeligen gå hem imorrn och bli pensionär istället. Jag har tillräckligt mycket roliga saker i mitt liv som inte behöver hända på en arbetsplats.

Det märks. Du låter faktiskt sjukt engagerad och nöjd när jag snackar med dig.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2012-02-11 11:50

Eftersom jag varit sjukskriven/arbetslös i sex år så får jag nog plussa på dessa år. Lägg sedan till hur dåligt mina pensionsfonder gått så lär jag inte kunna gå i pension före 75. Men troligen lever jag inte så länge.

  • Avstängd
  • 2012-02-11 13:23
Ursprungligen av MatsOlov:

Eftersom jag varit sjukskriven/arbetslös i sex år så får jag nog plussa på dessa år. Lägg sedan till hur dåligt mina pensionsfonder gått så lär jag inte kunna gå i pension före 75. Men troligen lever jag inte så länge.

Men va fan... ok, arbetslös i 6 år är ju inte så kul,men du fixar ju ditt eget käk och är ute i naturen mycke vad jag förstod i en annan tråd så tycker det verkar rätt bra ändå

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-02-11 17:10

Jag startade mitt företag 1991 inom livsmedelsbranschen (fiskhandlare) och det var mycket på grund av att det inte gick att få ett jobb inom det jag då utbildade mig till. Det var en ljus tid för mig då både min ekonomi och mitt familjeliv stärktes. Sedan dess har mycket förändrats. Sista fyra åren var en ren plåga för mig med myndigheter som jagade en med en massa pålagor och hittepå som det här med kassaregister. 80% av mina dåvarande kunder betalade med kort och jag funderade på att endast acceptera kortbetalning för att slippa att ha ett kassaregister. Men nej då, oavsett betalningsmetod krävde det ett kassaregister. Skit samma nu. Jag har redan pensionerat mig vid 50 års ålder och bor inte längre i Sverige. Fullt pensionerad kanske jag inte kan kalla mig för jag har en del inkomster i mitt nya land. Min fru sköter dock det hela så jag kan slappa på heltid:$

Värderar min ledighet efter 65 mycket högre än att vara bunden av ett arbete.
Idag, flera år efter min pension så fattar jag inte att jag hann med och arbeta tidigare.

Ursprungligen av Pocahontas:

Värderar min ledighet efter 65 mycket högre än att vara bunden av ett arbete.
Idag, flera år efter min pension så fattar jag inte att jag hann med och arbeta tidigare.

Låter helt fantastiskt. Min pappa känner likadant. Längar!

  • Medlem
  • 2012-02-12 00:29
Ursprungligen av Björnström:

Låter helt fantastiskt. Min pappa känner likadant. Längar!

Men herregud Björnström, längtar! Vad ska det bli av Sverige med sådana 38-åringar. Å andra sidan tror jag inte att det går att få dig att sitta ner så det blir nog till och jobba minst 30 år till. Problemet är väl att allt man vill göra när man blir ledig kostar en massa pengar.:)

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-02-11 19:04

Tja, du vet, det är inte alla som tackar nej till löneförhöjningar på 10000 spänn på ditt favvobolag, bara för att han vill hinna med annat i livet

Ursprungligen av bollman:

Tja, du vet, det är inte alla som tackar nej till löneförhöjningar på 10000 spänn på ditt favvobolag, bara för att han vill hinna med annat i livet

Jag tackade häromåret nej till en konkurrents erbjudande som hade inneburit en lön på långt över sjusiffrigt om året. Det fanns 2 hakar. 1) 150-200 nätter på hotell om året. 2) Strikt styrning á la amerikanskt storföretag. Tjänar något lite mindre idag (läs: inihelvete mycket mindre) på ett 8-mannaföretag och sköter mig själv. Pengar är inte allt. Man måste leva också.

  • Avstängd
  • 2012-02-11 22:21
Ursprungligen av pmarriott:

Pengar är inte allt. Man måste leva också.

Väldigt sund inställning

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-12 00:33
Ursprungligen av pmarriott:

Jag tackade häromåret nej till en konkurrents erbjudande som hade inneburit en lön på långt över sjusiffrigt om året. Det fanns 2 hakar. 1) 150-200 nätter på hotell om året. 2) Strikt styrning á la amerikanskt storföretag. Tjänar något lite mindre idag (läs: inihelvete mycket mindre) på ett 8-mannaföretag och sköter mig själv. Pengar är inte allt. Man måste leva också.

Men pengar är mycket

  • Avstängd
  • 2012-02-12 08:52
Ursprungligen av zappee:

Men pengar är mycket

Helt rätt om man har det knapert, men dom som har 10-100+ mille undanstoppat och ändå jagar mer tycker jag är lite sjukt

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-12 11:25
Ursprungligen av LaHe:

Helt rätt om man har det knapert, men dom som har 10-100+ mille undanstoppat och ändå jagar mer tycker jag är lite sjukt

Absolut, tyvärr är det ju oftast så att de som fått ihop 10-100mille har det just för att de jagat och kan inte sluta.

Jag tackade å anda sidan ja till ett annat erbjudande som innebar ungefär samma pengar, drygt sjusiffrigt om året, men mycket frihet och mycket mindre resor. Så precis innan vi skulle till att skriva kontrakt så var det någon höjdare som rationaliserade bort jobbet.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-02-12 09:41

Jag har helt enkelt för mycket hobbies! Helt ärligt, jag längtar tills man får jobba "heltid" med alla mina andra projekt. Jag har 2 bilar som står och väntar på renovering, en båt, ett stort hus, massor av musik att spela med min kvintett, osv, osv, osv...

Bevaka tråden