Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rutiner för att spara bilder för användning i InDesign

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Växjö
  • 2012-02-20 12:00

Jag arbetar på en tidning där vi har ett ganska väl inarbetat arbetsflöde/rutiner för hur vi sparar bilder osv. Jag funderar dock ofta på att många av sakerna gör vi nog mest för att det alltid har gjorts så. Därför vore det intressant att höra lite hur andra gör.
Det jag främst tänker på är hanteringen av bilder/illustrationer i InDesign.

Här gör vi på följande vis:
- Vi öppnar alltid bilden i PS och sparar om den till PSD. PSD kanske är onödigt i många fall.. men man vill ju ändå alltid öppna bilden i PS för att CMYK:a samt göra en del färgjusteringar osv. Finns det då något som talar emot att man sedan sparar den som PSD ist för att t.ex. låta den ligga kvar i jpg? Jpg väger ju mindre, men PSD har många andra sköna egenskaper - såsom transparens och att alla lager sparas osv.
Jag märker dock att väldigt många väljer att använda sig av jpg. Varför?

- Med illustrationer så sparar vi dom alltid i ai. Innan hade vi eps, men vad jag har förstått så är det ett ganska uråldrigt filformat som är segt och blir onödigt tungt. Det skall även vara segare/tyngre att förhandsvisa, tydligen? Ai känns bra, men det verkar ju fortfarande vara många som kör med eps, så därför frågar man sig varför?

Det låter väl som ett utmärkt arbetsflöde. Det man möjligen kan fundera på är om bilderna verkligen ska cmykas av Photoshop, och i vilket läge. Det finns ju bra möjligheter att automatisera sånt.

Eps finns det praktiskt taget aldrig någon anledning att välja (det finns några specialfall, men vet man inte vilka de är så har man garanterat inte behov av dem)

• Medlem
  • Växjö
  • 2012-02-20 13:10

Nej, det är ju sant. Vi har en "tvättmaskin" som alla annonserna åker igenom där diverse automatiska grejer görs - bl.a. blir allt CMYK:at. När jag började här för 9 år sedan så blev vi tillsagda att ändå CMYK:a i Photoshop/Illustrator "som en säkerhet", men det här kan ju vara en typisk sak som bara stannat kvar i arbetsflödet - men som inte behövs. Jag vet ju att det har slinkigt igenom RGB-bilder som ändå alltid blivit rätt i tidningen. Innan hette det att om man glömde CMYK:a så blev bilderna i gråskala..

Det här är något som jag också funderat på: Vi jobbar ju så att vi CMYK:ar i Photoshop och justerar bilden så att den ser bra ut från det (den blir alltid rejält ljusare/mattare när vi cmykar med vår profil). En "annan skola" säger att man skall göra i ordning sin bild i RGB och sedan cmyka den (och sedan inte röra bilden).. Men jag får inte ihop det eftersom vår cmykprofil gör våra bilder ljusare och mattare. För att det arbetsflödet skulle fungera så skulle jag snarare tycka att bilderna skulle bli "starkare" och mer kontrastrika när vi cmykar eftersom det dassiga tidningspappret ju också suger åt sig en del färg. Visst - CMYK har färre färger än RGB så det är ju självklart att det blir lite plattare i CMYK, men ändå.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det låter väl som ett utmärkt arbetsflöde. Det man möjligen kan fundera på är om bilderna verkligen ska cmykas av Photoshop, och i vilket läge. Det finns ju bra möjligheter att automatisera sånt.

Eps finns det praktiskt taget aldrig någon anledning att välja (det finns några specialfall, men vet man inte vilka de är så har man garanterat inte behov av dem)

Ursprungligen av Hallon:

Det här är något som jag också funderat på: Vi jobbar ju så att vi CMYK:ar i Photoshop och justerar bilden så att den ser bra ut från det (den blir alltid rejält ljusare/mattare när vi cmykar med vår profil). En "annan skola" säger att man skall göra i ordning sin bild i RGB och sedan cmyka den (och sedan inte röra bilden).. Men jag får inte ihop det eftersom vår cmykprofil gör våra bilder ljusare och mattare.…

Om man skulle vara helt renlärig så skulle man göra justeringar medan bilden fortfarande ligger i RGB, men aktivera "korrekturfärger" så att man ser bilden i CMYK (dvs. simulerad CMYK, eftersom bildskärmen alltid är RGB) men det där är mer än vad de flesta människor orkar med i praktiken, för låt säga att du har för mycket gult i din simulerade CMYK-bild, det är ju inte helt självklart att du då t.ex. vill öka i blå-kanalen i RGB-bilden…

Vinsten med RGB-flöden är tydligast om det är så att man har alternativa tryckerier och snabbt behöver kunna ställa om dokumenten, eller naturligtvis om man vill publicera för skärm.

• Medlem
  • Växjö
  • 2012-02-21 10:48

Om man skulle vara helt renlärig så skulle man göra justeringar medan bilden fortfarande ligger i RGB, men aktivera "korrekturfärger" så att man ser bilden i CMYK (dvs. simulerad CMYK, eftersom bildskärmen alltid är RGB) men det där är mer än vad de flesta människor orkar med i praktiken, för låt säga att du har för mycket gult i din simulerade CMYK-bild, det är ju inte helt självklart att du då t.ex. vill öka i blå-kanalen i RGB-bilden…

Vinsten med RGB-flöden är tydligast om det är så att man har alternativa tryckerier och snabbt behöver kunna ställa om dokumenten, eller naturligtvis om man vill publicera för skärm.

Ok. Ja, jo det hade väl varit det mest optimala, men som du säger så är det kanske lite väl overkill.

Lite OT:
En annan grej jag har funderat på är om det finns något väldigt enkelt sätt för våra säljare att ta reda på om en bild som dom får är högupplöst eller inte. Perfekt hade varit om det fanns ett program dom bara kunde dra och släppa bilden på så fick dom info om hur stor bilden blir i t.ex. 180 dpi.

Ursprungligen av Hallon:

Ok. Ja, jo det hade väl varit det mest optimala, men som du säger så är det kanske lite väl overkill.

Lite OT:
En annan grej jag har funderat på är om det finns något väldigt enkelt sätt för våra säljare att ta reda på om en bild som dom får är högupplöst eller inte. Perfekt hade varit om det fanns ett program dom bara kunde dra och släppa bilden på så fick dom info om hur stor bilden blir i t.ex. 180 dpi.

Det är väldigt enkelt att skapa ett sådant program, för de flesta filformaten. Somliga (t.ex. EPS) är mer komplicerade, men för alla andra punktuppbyggda format är det mkt enkelt (för den som kan scripting vill säga)

• Medlem
  • Växjö
  • 2012-02-21 12:26

Det är väldigt enkelt att skapa ett sådant program, för de flesta filformaten. Somliga (t.ex. EPS) är mer komplicerade, men för alla andra punktuppbyggda format är det mkt enkelt (för den som kan scripting vill säga)

Tyvärr kan jag inte scripting, därför funderade jag på om det redan finns ett sådant program att få tag i.
Viktigast är väl för formaten jpg, png och gif eftersom dom många gånger, p.g.a. okunskap, är plockade från webben. Får vi hit ett material som en eps så är ju chansen större att en "professionell" person har varit inblandad (även om dom valt att spara i ett uråldrigt format ;).

• Medlem
  • Trondheim
  • 2012-02-21 13:18

För just de formaten skulle jag vilja ha ett tips på hur man får reda på slutlig upplösning. Vanliga bilder kollar jag i indesign och tar effektiv ppi på lämplig storlek, men då hanterar inte jag några stora flöden av bilder. När jag får en PDF eller eps så blir det däremot problematiskt och jag vet inte riktigt hur jag ska göra

• Medlem
  • Växjö
  • 2012-02-21 13:33
Ursprungligen av andas:

För just de formaten skulle jag vilja ha ett tips på hur man får reda på slutlig upplösning. Vanliga bilder kollar jag i indesign och tar effektiv ppi på lämplig storlek, men då hanterar inte jag några stora flöden av bilder. När jag får en PDF eller eps så blir det däremot problematiskt och jag vet inte riktigt hur jag ska göra

I tilläggsprogrammet Pitstop till Acrobat kan du kolla upplösning och färger i en PDF. PixelEPS:ar kan du ju kolla i Photoshop(?) Men, yeah, ett enkelt drag n' drop-program/script hade varit nice...

Ursprungligen av Hallon:

Jag hittade ett script som visar upplösning och pixelmått. Öppna AppleScript-redigerare och klistra in texten nedan i ett nytt dokument. Spara som ett program.

set this_file to choose file
try
	tell application "Image Events"
		-- start the Image Events application
		launch
		-- open the image file
		set this_image to open this_file
		-- extract the property value
		copy the resolution of this_image to {H_res, V_res}
		-- purge the open image data
		copy (dimensions of this_image) to {x, y}
		close this_image
	end tell
	display dialog "Upplösning: " & (H_res as string) & return & "Storlek: " & x & "x" & y
on error error_message
	display dialog error_message
end try

Man kör först programmet och sen bläddrar man fram en bild. Bäst vore så klart om man kunde dra & släppa bilder på det men det grejar jag inte utan en massa googlande och tiden finns inte just nu. Någon som kan script kanske kan bygga på så det blir drag å släppbart?

• Medlem
  • Neverland
  • 2012-02-22 22:07
Ursprungligen av Anders Täpp:

Jag hittade ett script …

Det där var kalasbra. Jag ska se till att mina projekt- och produktionsledare får del av detta, så kan de lätt kolla på bilder utan att behöva springa till oss andra.

Jag gjorde ett försök att förädla det lite också.

try
		launch
		-- open the image file
		-- räkna mm
		set x_mm to (x) / 11.81
		set y_mm to (y) / 11.81
		-- begränsa till 2 decimaler
		set x_mm to (round (100 * x_mm)) / 100
		set y_mm to (round (100 * y_mm)) / 100

close this_image
	end tell

display dialog "Bildens upplösning: " & (H_res as string) & " ppi (" & x & " x " & y & " px)" & return & return & "Bildstorlek vid 300 ppi: " & return & "–––––––––––––––––––––––" & return & "bredd = " & x_mm & " mm" & return & "höjd = " & y_mm & " mm"

on error error_message
end try

Om någon vet hur man kan putsa till det ytterligare så vore det najs. På önskelistan står:
- gör till droplet, som Anders också föreslår
- korta antalet decimaler som skrivs ut <-- fixat

Senast redigerat 2012-02-23 01:27
  • Medlem
  • Växjö
  • 2012-02-22 22:56
Ursprungligen av filuren:

Jag gjorde ett försök att förädla det lite också...

Finns det något enkelt sätt att ändra så den visar storleken vid 180 ppi i stället (dagstidning)?

• Medlem
  • Neverland
  • 2012-02-22 23:02
Ursprungligen av Hallon:

Finns det något enkelt sätt att ändra så den visar storleken vid 180 ppi i stället (dagstidning)?

Detta borde funka.

try
		launch
		-- open the image file
		-- räkna mm
		set x_mm to (x) / 7.086
		set y_mm to (y) / 7.086
		-- begränsa till 2 decimaler
		set x_mm to (round (100 * x_mm)) / 100
		set y_mm to (round (100 * y_mm)) / 100

close this_image
	end tell

display dialog "Bildens upplösning: " & (H_res as string) & " ppi (" & x & " x " & y & " px)" & return & return & "Bildstorlek vid 180 ppi: " & return & "–––––––––––––––––––––––" & return & "bredd = " & x_mm & " mm" & return & "höjd = " & y_mm & " mm"

on error error_message
end try
Senast redigerat 2012-02-23 01:30
  • Medlem
  • Växjö
  • 2012-02-23 12:55
Ursprungligen av filuren:

Detta borde funka...

Guld!

• Medlem
  • Växjö
  • 2012-02-22 22:52

Jag hittade ett script...

Oj, underbart! Det här är helt perfekt för säljarna att ha. Dom har inte mycket kunskap i det här området, men är ofta de som tar emot materialet. Kalas!

Lite OT, men i vilket format sparar ni bilden om ni vill få med en vektoriserad friläggning?

Ursprungligen av Jock Scott:

Lite OT, men i vilket format sparar ni bilden om ni vill få med en vektoriserad friläggning?

Varför vill man spara en friläggning på det sättet?

Det hör ihop med att quarkxpress, pagemaker, indesign i äldre versioner bara kunde montera frilagda bilder som en tiff-bild med inlagd bana. Spara en äkta lagerfil som PSD istället så behövs inget annat.

Spara en äkta lagerfil som PSD istället så behövs inget annat.

Tackar!

Det hör ihop med att quarkxpress, pagemaker, indesign i äldre versioner bara kunde montera frilagda bilder som en tiff-bild med inlagd bana. Spara en äkta lagerfil som PSD istället så behövs inget annat.

InDesign har alltid kunnat montera PSD-filer och förstå både urklippsbanor och arbetsbanor.

InDesign har alltid kunnat montera PSD-filer och förstå både urklippsbanor och arbetsbanor.

Då mindes jag fel men svaret är ändå det samma - man behöver inte göra banor längre.

Lite tillspetsat skulle man kunna säga att banor hörde till 1900-talet.

Då mindes jag fel men svaret är ändå det samma - man behöver inte göra banor längre.

Lite tillspetsat skulle man kunna säga att banor hörde till 1900-talet.

Lite tillspetsat kanske ja, men visst. Det finns gånger då banor är väldigt praktiskt, eller ger skarpa fina kanter som man kanske vill ha

Ok! Då har jag missförstått det lite.

Bana vill jag ju gärna jobba med! Jag tycker att det är snabbare och mer precist.

Var väl EPS med urklippsbana som man använde? Inte TIFF...
Och banor är det mest underskattade i PhotoShop. Tyvärr försvann nog mycket av den kunskapen när man kunde börja använda transparens. Jag älskar banor och använder det väldigt ofta. Ofta snabbare och snyggare än alla andra sätt att frilägga.
/m

Ursprungligen av martinator:

Och banor är det mest underskattade i PhotoShop. Tyvärr försvann nog mycket av den kunskapen när man kunde börja använda transparens. Jag älskar banor och använder det väldigt ofta. Ofta snabbare och snyggare än alla andra sätt att frilägga.
/m

Båda två förekom, visst var det så. Eftersom tråden handlar om att spara bilder så nämnde jag tiff-formatet som är ett bildformat. EPS är ett vektorformat, inte ett bildformat. Jag försökte leda diskussionen mot nyare metoder.

Jag använder ofta funktionen att slå på och av PSD-lager inne i InDesign. Men om man sparar en urklippsbana ihop med filen så gäller den banan utan pardon för allt innehåll. Det är bättre att man lär sig att göra masker med vektorbanor. De verkar på lagernivå och går att slå på/av även inne i InDesign. Då har man det bästa av båda världarna.

• Medlem
  • Växjö
  • 2012-02-21 10:52
Ursprungligen av martinator:

/m

Banor är inte dumt att ta till ibland. Dock blir det mer och mer sällan. Ibland använder jag banor för att att skapa/komplettera en markering i ett knepigt område där övriga markeringsverktyg fungerar dåligt.

Ursprungligen av Hallon:

Banor är inte dumt att ta till ibland. Dock blir det mer och mer sällan. Ibland använder jag banor för att att skapa/komplettera en markering i ett knepigt område där övriga markeringsverktyg fungerar dåligt.

Jag tycker nog ändå att ni ska lära er vektormask istället för banor. Samma princip men verkar på lagernivå, inte filnivå.

• Medlem
  • Växjö
  • 2012-02-21 12:30

Jag tycker nog ändå att ni ska lära er vektormask istället för banor. Samma princip men verkar på lagernivå, inte filnivå.

I mitt fall så använder jag mig främst av banor för att skapa eller komplettera en markering - inte för att spara banan som en urklippsbana.

Ursprungligen av Hallon:

I mitt fall så använder jag mig främst av banor för att skapa eller komplettera en markering - inte för att spara banan som en urklippsbana.

Perfekt! Då får du stor nytta av vektorbanor när du behärskar det.

• Medlem
  • Trondheim
  • 2012-02-21 14:18

Mer och mer talar för att man ska Pitstop helt enkelt.

En fråga... jag blir så förvirrad av forumet ibland. Borde inte denna tråd ligga i Adobe?

Bevaka tråden