CMYK: Detta är den färgrymd som används för att återge bilder på papper. Enkelt och utan att bli allt för teknisk - så väljer du färg och upplösning i PhotoShop. Detta är quickfix. Profilerna är allmänna och färgjusteringar för att kompensera profilernas begränsningar kontra RGB är utelämnade....
Öppna bilden; gå in under BILD > BILDSTORLEK...
(detta rör nedre halvan av dialogrutan)
Klicka i ÄNDRA BILDUPPLÖSNING och skriv 300 (se till att menyn visar pixlar/tum)
Det som nu händer är att bilden ändrar upplösning till 300 dpi.
Om bilden tidigare varit i 72 kommer du även att notera att DOKUMENTSTORLEKEN ändras.
Dvs måtten i cm blir MINDRE.
Nu är bilden 300 DPI.
Steg två BILD > LÄGE där ser du om den är RGB eller CMYK
Är den RGB så gå in under REDIGERA > KONVERTERA TILL PROFIL
MÅLFÄRGRYMD. >
Välj.... Här har tryckeriet inte varit tydliga och angett till vad du ska konvertera.
Bestruket papper FOGRA39
Obestruket papper UNCOATED FOGRA 47
Spara...
Monter om.
vad gäller PAGES har jag aldrig öppnat det programmet så den biten lämnar jag därhän.
EDIT: det finns ett linjärt samband mellan den storlek som bilden har i 100% och upplösningen.
Om man i Layout-programmet ökar storleken till 200% kommer upplösningen att halveras.
Detta är att tänka på - så man inte utan tank förstora bilden och fortfarande förväntar sig 300 pi.
Bilden monteras normalt i 100%. Om den inte fyller ut satsytan så är det ett problem. Antigen ringer man kund/fotograf och ber om en ny större fil - om det finns. Eller så ringer man kund/fotograf och säger att man får tänka om annars riskera man att det kan bli skit. Sen meddelar man tryckeriet att "det var allt jag fick/kunden hade" "är medveten om att det suger".