Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bilderna ska vara CMYK-separerade i minst 300 dpi?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska skapa en annons som ska publiceras i en tidning.
Jag har fått följande specifikationer:
Högupplöst PDF med passmärken, Bilderna ska vara CMYK-separerade i minst 300 dpi.
Vad innebär detta? Jag har redan gjort annonsen i pages. Kan jag göra det i det programmet, eller krävs något annat?
Tacksam för snabbt svar.

CMYK: Detta är den färgrymd som används för att återge bilder på papper. Enkelt och utan att bli allt för teknisk - så väljer du färg och upplösning i PhotoShop. Detta är quickfix. Profilerna är allmänna och färgjusteringar för att kompensera profilernas begränsningar kontra RGB är utelämnade....

Öppna bilden; gå in under BILD > BILDSTORLEK...

(detta rör nedre halvan av dialogrutan)
Klicka i ÄNDRA BILDUPPLÖSNING och skriv 300 (se till att menyn visar pixlar/tum)
Det som nu händer är att bilden ändrar upplösning till 300 dpi.
Om bilden tidigare varit i 72 kommer du även att notera att DOKUMENTSTORLEKEN ändras.
Dvs måtten i cm blir MINDRE.

Nu är bilden 300 DPI.

Steg två BILD > LÄGE där ser du om den är RGB eller CMYK
Är den RGB så gå in under REDIGERA > KONVERTERA TILL PROFIL
MÅLFÄRGRYMD. >
Välj.... Här har tryckeriet inte varit tydliga och angett till vad du ska konvertera.
Bestruket papper FOGRA39
Obestruket papper UNCOATED FOGRA 47

Spara...
Monter om.

vad gäller PAGES har jag aldrig öppnat det programmet så den biten lämnar jag därhän.

EDIT: det finns ett linjärt samband mellan den storlek som bilden har i 100% och upplösningen.
Om man i Layout-programmet ökar storleken till 200% kommer upplösningen att halveras.
Detta är att tänka på - så man inte utan tank förstora bilden och fortfarande förväntar sig 300 pi.
Bilden monteras normalt i 100%. Om den inte fyller ut satsytan så är det ett problem. Antigen ringer man kund/fotograf och ber om en ny större fil - om det finns. Eller så ringer man kund/fotograf och säger att man får tänka om annars riskera man att det kan bli skit. Sen meddelar man tryckeriet att "det var allt jag fick/kunden hade" "är medveten om att det suger".

Senast redigerat 2012-02-23 15:10

Jag har knappt använt Pages, men jag testade att slänga in en RGB- och en CMYK-version av samma bild. Exporterade sedan till PDF. Ser ok ut på skärm, så ingen katastrof än så länge.

Men - det finns ju inga som helst vettiga tryckinställningar man kan göra under exporten, så jag undrar om det egentligen spelar någon roll. Kanske säkrast att jobba "som vanligt" i RGB och skicka iväg pdf-en till tryckeriet och hoppas på det bästa? De har säkert ett steg i sin process som konverterar allt som inte redan är konverterat till CMYK. Detta steg tar nog för givet att detta tidigare okonverterade material är enligt standard 1A, dvs sRGB eller dyl.

Har du Acrobat Pro / Distiller installerat? Då kan du med gott samvete låta bli all färghantering inne i Pages för att till sist köra ut en PDF enligt PDF X/1-a:2001. Då konverteras allt till den CMYK-profil du valt (se martinators post ovan) och i lagom "basic" acrobat-version som även tryckare med mossig utrustning klarar av.

Adobe Forums: Creating PDF/X-1a:2001 with Acrobat Pro 9

Lite om Pages vs PDF/X: Pages FAQ: How does Pages handle PDF-X files?. Ingen rolig läsning...

• Medlem
  • Växjö
  • 2012-02-24 13:42
Ursprungligen av johan_tanying:

Har du Acrobat Pro / Distiller installerat? Då kan du med gott samvete låta bli all färghantering inne i Pages för att till sist köra ut en PDF enligt PDF X/1-a:2001. Då konverteras allt till den CMYK-profil du valt (se martinators post ovan) och i lagom "basic" acrobat-version som även tryckare med mossig utrustning klarar av.

Det där är en grej som jag är lite osäker på. Om man konverterar allt till CMYK-profilen, då hamnar ju även texten i 4-färg, vilket ju borde skapar risk för misspass?

Oavsett RGB/CMYK så är steget med upplösning viktigt. "Folk" har en tendens att plocka bilden från nätet och skicka till allsköns användningsområde, så och tryck. Vidare så tänker nybörjare sällan på att man inte kan dra upp bilder storleksmässigt i layoutprogrammet.
(utan konsekvenser för upplösningen)
/m

Tänk på att 300 dpi inte är samma som 300 ppi.
dpi= dots per inch. En dot = 1 bit och har antingen värde 1 eller 0. På eller av.
ppi= pixels per inch. Har ett större bitdjup. t.ex 8, 16 eller 32 bitar. Består av flera dots som skapar bitdjupet.

I det material du ska leverera ska säkert bilderna ha upplösningen 300 ppi i 100% skala.

Förlåt. Kan inte låta bli

Senast redigerat 2012-02-23 17:14

förvirra inte grabben nu:)

Skärmärken får du nog göra själv....

Tack för alla svar.
Ska sätta mig in i detta under morgondagen.
Än en gång, tack. Återkommer säkert med frågor.
mvh

Tror det funkade, men nu ser jag att de även vill att bilderna ska förses med sk passmärken.
Hur gör jag. Jag är inte så vass på photoshop.

Passmärken på bilderna?

Du ska väl skapa ett "färdigt" annonsmaterial med monterade bilder i och lämna en PDF i annonsformatets färdiga mått?

Då kan jag inte se någon anledning att du ska behöva placera passmärken någonstans.
Passmärkena hade jag lämnat till den som ska köra trycket av trycksaken där din annons ska vara med.
(Passmärkena ska vara för att justera CMYK-rasternas förhållande till varandra i trycket)

Strunta i det. Är det något problem med det, så får de komma tillbaka till dig.
Men jag kan inte se något problem att du struntar i vad det nu är de menar?

Det är ju inte säkert att den som skrivit materialinstruktionerna vetat vad det handlar om?

Det är oftast så att svart text per förintällning endast definieras som svart, så risken där är intill obefintlig.
I färgad eller negativ text ska du beroende av rastertäthet helst inte gå under 7 punkter i grad. Det hänger även på vad du har för färg och färgblandning i botten. T.ex så är en 100%/100%-blandning i färg mindre känslig för att trasas sönder i kanterna.

• Medlem
  • Trondheim
  • 2012-02-24 21:39

Men man bör ändå kolla att det svarta är svart efteråt. Det gör man lätt i Acrobat pro, Avancerat -> Tryckproduktion -> Förhandsgranska utdata och sedan pekar man på texten.

Kan inte heller förstå varför man ska lägga in passmärken, det borde som sagt den som leverar till tryckeriet göra.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2012-02-24 23:06
Ursprungligen av andas:

Men man bör ändå kolla att det svarta är svart efteråt. Det gör man lätt i Acrobat pro, Avancerat -> Tryckproduktion -> Förhandsgranska utdata och sedan pekar man på texten.

Kan inte heller förstå varför man ska lägga in passmärken, det borde som sagt den som leverar till tryckeriet göra.

Håller med andas, passmärken låter som ett jobb för någon senare i kedjan, typ prepress hos tryckeriet.

1
Bevaka tråden