Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa nya iPad från Tyskland?

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det flesta verkar inställda på att köpa nya iPad från England eller USA. Varför verkar ingen vara intresserad av att köpa den från Tyskland istället? Någon som vet vilka 4G nät man har i Tyskland?

Senast redigerat 2012-03-08 16:58
Ursprungligen av werecat:

Det flesta verkar inställda på att köpa nya iPad från England eller USA. Varför verkar ingen vara intresserad av att köpa den från Tyskland istället? Någon som vet vilka 4G när man har i Tyskland?

Det är iaf samma frekvenser på iPad 4G i DE som i UK (och USA). I UK och USA kan man använda Borderlinx för att få hem den smidigt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-08 17:13

Du har läst på och dubbelkollat att Tyskland, UK och USA (iaf AT&T) kör på samma frekvensband gällande LTE?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-08 17:29

1) Inte någonstans i de trådarna du refererar till står källor på vilka frekvenser de olika europeiska länderna använder för LTE.
2) Trådens topic gäller väl inte frekvensbanden utan främst vilka som har tänkt köpa från Tyskland...? Mitt svar var bara en heads-up till pmarriott.
3) Om ytterligare en tråd behövs får väl du som moderator ansvara för, anser du att trådens ämne redan diskuteras i annan tråd så får du väl stänga denna.

Ursprungligen av zinned:

1) Inte någonstans i de trådarna du refererar till står källor på vilka frekvenser de olika europeiska länderna använder för LTE.
2) Trådens topic gäller väl inte frekvensbanden utan främst vilka som har tänkt köpa från Tyskland...? Mitt svar var bara en heads-up till pmarriott.
3) Om ytterligare en tråd behövs får väl du som moderator ansvara för, anser du att trådens ämne redan diskuteras i annan tråd så får du väl stänga denna.

1. Bara för att en frågeställning ännu inte är besvarad i 5 trådar, innebär inte att bästa framkomliga vägen är att starta ytterligare en tråd med samma frågeställning.

2. I den här trådens första inlägg ställs en fråga kring 4G-frekvenser i Tyskland. Den frågan hade lika gärna kunna ställas i någon av de andra 4G-diskussionerna som redan finns.

3. Jag är inte moderator. Har du lyckats missa att Björnström har skrotat den gamla organisationen? Nu är det bara Björnström själv och utvecklare/admin Adrian som sköter(?) det lilla modererandet som görs.
Lite lästips apropå den nya organisationen:
http://www.99.se/feedback/292719-forumvardar.html
http://www.99.se/nyhetskommentarer/292712-artikel-kronika-slut-pa-projekt-kunskapsdatabas.html

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-08 17:24
Ursprungligen av werecat:

Det flesta verkar inställda på att köpa nya iPad från England eller USA. Varför verkar ingen vara intresserad av att köpa den från Tyskland istället? Någon som vet vilka 4G nät man har i Tyskland?

dailywireless.org » German 4G Auction: It’s Done

Ja, jag har kollat vilka frekvenser iPad 4G använder i samtliga länder där den släpps den 16:e och det är desamma, 700 och 2100 MHz. Huruvida dessa länder använder samma frekvenser är ointressant, ty det handlar om var man ska köpa sin iPad 4G för att få den att lira med 4G i Sverige, och huruvida den iPad 4G som kommer till Sverige den 23:e är samma som släpps den 16:e.
Och för övrigt håller jag med Jesper, det finns alldeles för många trådar och jag kan inte själv hålla reda på var jag har postat vad beträffande iPad och 4G.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-08 20:22
Ursprungligen av pmarriott:

Ja, jag har kollat vilka frekvenser iPad 4G använder i samtliga länder där den släpps den 16:e och det är desamma, 700 och 2100 MHz. Huruvida dessa länder använder samma frekvenser är ointressant, ty det handlar om var man ska köpa sin iPad 4G för att få den att lira med 4G i Sverige, och huruvida den iPad 4G som kommer till Sverige den 23:e är samma som släpps den 16:e.
Och för övrigt håller jag med Jesper, det finns alldeles för många trådar och jag kan inte själv hålla reda på var jag har postat vad beträffande iPad och 4G.

Än en gång nej, i Tyskland kör man 800 MHz

Telekom and Vodafone Launch LTE (4G) in Germany

Vad jag kan se gäller samma för UK

Everything Everywhere upsets the whole UK 4G applecartGoMo News

och även i Frankrike är det 800 och 2600

4G - Wikipédia

Ursprungligen av zappee:

Än en gång nej, i Tyskland kör man 800 MHz

Telekom and Vodafone Launch LTE (4G) in Germany

Vad jag kan se gäller samma för UK

Everything Everywhere upsets the whole UK 4G applecartGoMo News

och även i Frankrike är det 800 och 2600

4G - Wikipédia

Enligt den här artikeln finns det bara 2 nät som använder samma frekvenser för 4G som iPad 4G: Ny Ipad fungerar inte med 4g - DN.SE

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-08 22:57
Ursprungligen av pmarriott:

Enligt den här artikeln finns det bara 2 nät som använder samma frekvenser för 4G som iPad 4G: Ny Ipad fungerar inte med 4g - DN.SE

Ja?
Vet inte vad det hade med saken att göra iofs.

Ursprungligen av zappee:

Ja?
Vet inte vad det hade med saken att göra iofs.

Jag förstår inte vart du vill komma. Jag säger att iPad 4G inte har samma frekvenser som de europeiska 4G-näten och du säger emot (eller jag tolkar det så iaf) och hänvisar till källor som visar att jag har rätt.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-08 23:26
Ursprungligen av pmarriott:

Jag förstår inte vart du vill komma. Jag säger att iPad 4G inte har samma frekvenser som de europeiska 4G-näten och du säger emot (eller jag tolkar det så iaf) och hänvisar till källor som visar att jag har rätt.

Läste fel såg jag nu, trodde du skrev att länderna använde samma frekvenser... men du menade iPaden.
Sorry!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-08 17:53

Tackar för lästipsen!

Jag vet att det hade skett förändringar men exakt vilka kan jag med enkelhet erkänna att jag inte visste. Mig veterligen hade inget kommunicerats ut i klartext, miss från mig.

Struntsamma, over and out.

Såg nyss att 4G varianten släpps den 21:e i Tyskland så det känns onödigt att dra dit och köpa den för att "vinna" två dagar, med risk för oklarheter om dess 4G funktion dessutom. Tack för alla svar dock.

Finns det någon liknande borderlinx som fungerar från tyskland ?
Euron är väll ganska bra nu

Ursprungligen av disktant:

Finns det någon liknande borderlinx som fungerar från tyskland ?
Euron är väll ganska bra nu

Tror inte det, men den grova beräkning jag gjorde när jag jämförde tyska med engelska priset var ca 50 spänn till fördel för det tyska priset.

Ursprungligen av werecat:

Tror inte det, men den grova beräkning jag gjorde när jag jämförde tyska med engelska priset var ca 50 spänn till fördel för det tyska priset.

Eh, min tyska som inte är på topp
tog nog priset på 2:an när jag kollade tidgare

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-08 23:24
Ursprungligen av disktant:

Finns det någon liknande borderlinx som fungerar från tyskland ?
Euron är väll ganska bra nu

http://www.addressgermany.com

Om det fungerar vet jag inte.

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2012-03-13 21:51

Jag ska till Tyskland om lite över en vecka och tänkta att kolla på en Ipad 3 där. Jag vet att priset säkert är runt samma som i Sverige, men hur är det med garanti. Har Apple en European warranty som många andra tillverkare, där man kan lämna in saker i vilket land som helst (inkluderad i European warranty) ?

Det går väl att fixa engelska som språk på Ipad'en fast man köper den i Tyskland?

Ursprungligen av Credde:

Jag ska till Tyskland om lite över en vecka och tänkta att kolla på en Ipad 3 där. Jag vet att priset säkert är runt samma som i Sverige, men hur är det med garanti. Har Apple en European warranty som många andra tillverkare, där man kan lämna in saker i vilket land som helst (inkluderad i European warranty) ?

Det går väl att fixa engelska som språk på Ipad'en fast man köper den i Tyskland?

Det är världsgaranti på Appleprodukter och exakt samma iPad som du kommer att kunna köpa i Sverige veckan efter.

Ursprungligen av Credde:

Det går väl att fixa engelska som språk på Ipad'en fast man köper den i Tyskland?

Nä, den är hårdkodad till tyska och Musik-appen spelar tyvärr bara systrarna Hellwig

Eller så kan man välja precis vad som helst av det dryga 30-tal språk och 60-tal tangentbord som just nu stöds (kolla här, språken finns listade en bit ned). Språkhanteringen är ungefär densamma som i OS X och det blir liksom ganska enkelt att ändra tangentbordslayout när allting är mjukvarubaserat.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-03-13 22:21

Språket kan du ändra, det är ingen skillnad (även svenska).

Hålla på och söla med tyskland för vaddå? 200:-

Det är väl det gamla vanliga momfifflet som gäller, köpa den i ett land med lägre moms och bära den under armen in i sverige.

Har för mig att samma sak gällde för iPad2, vi räknade en massa då och kom fram till att det var much ado about nothing
i slutänden.

Ursprungligen av Goflorp:

Hålla på och söla med tyskland för vaddå? 200:-

Det är väl det gamla vanliga momfifflet som gäller, köpa den i ett land med lägre moms och bära den under armen in i sverige.

Har för mig att samma sak gällde för iPad2, vi räknade en massa då och kom fram till att det var much ado about nothing
i slutänden.

Ja, jag köpte min 2:a i Sverige. Det fanns någon liten krona att spara om man köpte den i ett Euro-land, men frakt etc åt upp eventuell vinst. 1:an köpte jag i England av den enkla anledningen att jag var där och den inte fanns i Sverige. Den var svindyr iom växelkursen.

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2012-03-15 23:02
Ursprungligen av Goflorp:

Hålla på och söla med tyskland för vaddå? 200:-

Det är väl det gamla vanliga momfifflet som gäller, köpa den i ett land med lägre moms och bära den under armen in i sverige.

Har för mig att samma sak gällde för iPad2, vi räknade en massa då och kom fram till att det var much ado about nothing
i slutänden.

Nu är det så, att jag är i Tyskland nästa vecka, så det är enbart därför.

Ursprungligen av Credde:

Nu är det så, att jag är i Tyskland nästa vecka, så det är enbart därför.

Köper du den i Sverige är det lättare att klaga om det blir problem. Du har ju 3 års reklamations rätt mot butiken där du köpte den.
Fast å andra sidan, hur står chans är det att den går sönder? Är en solid enhet utan rörliga delar, så ser du den i Tyskland så slå till, vet du att du får tag i en.

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2012-03-16 20:52
Ursprungligen av andlin76:

Köper du den i Sverige är det lättare att klaga om det blir problem. Du har ju 3 års reklamations rätt mot butiken där du köpte den.
Fast å andra sidan, hur står chans är det att den går sönder? Är en solid enhet utan rörliga delar, så ser du den i Tyskland så slå till, vet du att du får tag i en.

Ja det är sant. Normalt skulle jag också vilja köpa den i Sverige, men nu släpps Ipad 3 imorgon i Tyskland, så det finns kanske en chans för att det finns en kvar till mig där jag är i Tyskland i nästa vecka. Om jag inte hittar en, då får jag helt enkelt vänta till jag får tag på en i Sverige.

  • Medlem
  • 2012-03-16 08:35
Ursprungligen av Goflorp:

Hålla på och söla med tyskland för vaddå? 200:-

Det är väl det gamla vanliga momfifflet som gäller, köpa den i ett land med lägre moms och bära den under armen in i sverige.

Har för mig att samma sak gällde för iPad2, vi räknade en massa då och kom fram till att det var much ado about nothing
i slutänden.

Mom(s)?fifflet?
Hur bär du dig åt?? Det är EU nu.

Ursprungligen av reze:

Mom(s)?fifflet?
Hur bär du dig åt?? Det är EU nu.

Inget fiffel i ordets egentliga bemärkelse men momsen i Tyskland är 16% och i Sverige 25% så om priset var satt helt enligt aktuell växelkurs EUR/SEK skulle den vara 9% billigare i Tyskland.

Bevaka tråden