Hej!
Jag har fått mitt Apple id "spärrat" 2 ggr den senaste månaden. Trist eftersom man måste skaffa ett nytt lösenord för att få det att fungera igen.
Har haft samma id i flera år och det har aldrig varit något problem tidigare.
Jag vet inte vad som gör att det blir spärrat. Men via den formulering som står i meddelandet har jag genom Apples supportsidor tolkat det som att det beror på att lösenordet slagits in fel flera gånger.
Min fråga är, kan det vara så att någon med snarlik e-postadress, av misstag slår in fel adress, dvs. min, och sedan sitter och knappar det som alltså är fel lösenord till den adressen?
Resonemanget ovan faller ju lite på att epostadressen alltid står inskriven som default när man skall slå in sitt lösenord, t.ex. efter ett köp eller en uppdatering i Appstore eller när man skall logga in på sitt konto via iTunes.
Eller är det alltså nån som bara sitter och jävlas..? Det är ju faktiskt ganska enkelt att slå in en random e-postadress med något vanligt namn och domän och sedan knappa lösenord hej vilt tills den stackars användarens id är spärrat... om man nu är på det humöret!
Eller är jag utsatt för ett allvarligt hackningsförsök? Försöker någon sno mitt konto och mina appar?
Ps. Jag själv har alltså inte slagit fel lösenord eller så!!
Tacksam för lite tips och spekulationer!