Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fått Apple id spärrat 2 ggr på en månad!

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-03-09 09:33

Hej!

Jag har fått mitt Apple id "spärrat" 2 ggr den senaste månaden. Trist eftersom man måste skaffa ett nytt lösenord för att få det att fungera igen.

Har haft samma id i flera år och det har aldrig varit något problem tidigare.

Jag vet inte vad som gör att det blir spärrat. Men via den formulering som står i meddelandet har jag genom Apples supportsidor tolkat det som att det beror på att lösenordet slagits in fel flera gånger.

Min fråga är, kan det vara så att någon med snarlik e-postadress, av misstag slår in fel adress, dvs. min, och sedan sitter och knappar det som alltså är fel lösenord till den adressen?

Resonemanget ovan faller ju lite på att epostadressen alltid står inskriven som default när man skall slå in sitt lösenord, t.ex. efter ett köp eller en uppdatering i Appstore eller när man skall logga in på sitt konto via iTunes.

Eller är det alltså nån som bara sitter och jävlas..? Det är ju faktiskt ganska enkelt att slå in en random e-postadress med något vanligt namn och domän och sedan knappa lösenord hej vilt tills den stackars användarens id är spärrat... om man nu är på det humöret!

Eller är jag utsatt för ett allvarligt hackningsförsök? Försöker någon sno mitt konto och mina appar?

Ps. Jag själv har alltså inte slagit fel lösenord eller så!!

Tacksam för lite tips och spekulationer!

Kan mycket väl vara någon som sitter och skriver fel e-postadress när de ska logga in. Har hänt mig på Facebook en gång.

Hart hänt mig också ett flertal ggr de senaste månaderna. Mycket irriterande. Jag kan dock välja att behålla mitt lösenord när jag fått mitt aktiveringsmail från Apple.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-03-09 15:22

Provade också med att behålla mitt lösenord men fick nobben. I.o.f.s. kan ju det berott på att de har ändrat kraven på lösenordet sedan mitt gamla hederliga kom till..! Nu var man t.ex. tvungen att ha minst en versal vilket jag inte hade tidigare och då måste man anpassa sitt gamla lösenord när det ändå kom upp på tapeten!

Men, men! Hela grejen blir inte mindre irriterande för det! Grrrr..!

Här är förresten ordalydelsen i "felmeddelandet" som jag fått båda gångerna mitt id spärrats;

"Du kan inte logga in eftersom ditt konto har avaktiverats av säkerhetsskäl"

1
Bevaka tråden