- zinned
- Medlem ●
- Malmö
Ni som ska köpa iPad 3 och som bor i Malmö, har ni några tips på butiker som har kölistor?
Jag vet att mStore inte kommer ha det denna gången, jag har kollat. Vet ni någon som kommer att ha?
iPad 3?
Det lutar åt att jag nog kommer att köpa en ändå. Fast det blir en likadan som den jag har nu, d v s 16 GB WiFi. Har i princip aldrig känt behovet av 3G/4G sen jag skaffade iPad.
Var kommer du köpa den då? Som jag har skrivit tidigare så kommer mStore inte ha några kölistor, vet du någon som kommer ha det? Eller du kommer bara gå till vilken butik som helst?
Var kommer du köpa den då? Som jag har skrivit tidigare så kommer mStore inte ha några kölistor, vet du någon som kommer ha det? Eller du kommer bara gå till vilken butik som helst?
Det beror på... Om jag har fått ihop stålarna/sålt det gamla till den släpps eller inte. Har inte kollat upp om andra ställen har kölistor.
Du då?
En av de största sakerna med nya iPad tycker jag är batteriet. En enormt mycket bättre skär, ett mycket bättre grafikkort, 4G och 1GB RAM och vi har samma batteritid! Inte illa när det rör sig om så pass nya tekniker som 4G och den skären. Tänk vad det kommer att göra med batteritiden på de nya bärbara när det kommer.
En av de största sakerna med nya iPad tycker jag är batteriet. En enormt mycket bättre skär, ett mycket bättre grafikkort, 4G och 1GB RAM och vi har samma batteritid! Inte illa när det rör sig om så pass nya tekniker som 4G och den skären. Tänk vad det kommer att göra med batteritiden på de nya bärbara när det kommer.
Det talas ändå väldigt lite om utveckling av batterier. Men framåt går det!
Batteriet är ju inte direkt bättre, bara större och tyngre. Det är inga framsteg.
Batteriet är ju inte direkt bättre, bara större och tyngre. Det är inga framsteg.
Batteriet är tämligen bättre på "The new iPad" än iPad 2. Något måste hålla igång på Retina, LTE och snabbare CPU.
Från 25-watt-hour till 42.5 watt-hour.
Det blir en 16gb Wifi för mig också
tipsa gärna om ni ser någon som tar förhandsbeställningar
Frågan är bara vilken färg jag skall ha
har en svart Iphone 4:a och tycker den vita är skitful
men på Ipaden tror jag att jag känner tvärt om
När det gäller batterier så är det nog tyvärr så att utvecklingen av just dessa inte alls håller smma speed som resten av hightech - det är problem med naturlagarna så att säga. Man slipar istället på hårdvaran - går ner i volt och skriver smartare och smartare algoritmer som sparar batteri (varenda konding, chip, transistor, alla mikromanicker - har snart var sin egen på-av-på-av-på-av-mera-mindre-mera-på-av-på-av-rutin ) . Övrig elektronik inne i burkarna blir också mindre och mindre så man kan klämma in större batterivolym. Det går mot att manickerna snart är ett batteri med en liten, liten plupp som är själva...manicken och bildskärmen är en tunn hinna sprajad på batteriets yta :-D. 97% batteri - 3% manick - så att säga :-D.
När det gäller energimäng i tid per batterivolym så står det i det närmaste stilla - den som uppfinner en ny högeffektiv teknik som lagrar el i fast form - en helt ny batterikonstruktion - kommer att bli en av världens rikaste människa. Det har - egentligen - inte hänt ett skit med batterier sedan 15 år. Problem med naturlagarna.
Apple borde ha tagit med en lte komponent som klarar 700, 800 2100 samt 2600 MHz. Då hade en och samma LTE iPad troligen haft stöd för LTE över hela världen.
Finns det en sådan komponent?
Apple borde ha tagit med en lte komponent som klarar 700, 800 2100 samt 2600 MHz. Då hade en och samma LTE iPad troligen haft stöd för LTE över hela världen.
Det borde det göra. Det finns ju redan komponenter för 800 och 2600 MHz, t.ex. i 4G usb pinnar som säljs av 4G operatörer i Sverige.
Jag tror att Apple helt enkelt missat att Europa kör 800 samt 2600 MHz istället för 700 samt 2100 MHz.
Det blir nog rätt svårt att täcka alla i ett chip,
North America 700+2100
Latin America 700+2100 ; 700+2600
Asia-Pacific 700+1800; 700+2100; 800+1800; 1800+2600; 2300+2600
Western Europe 800+2600; 800+1800+2600
Eastern Europe 800+2600; 1800+2600
Africa 2100+2600
Middle East 900+1800
Det blir nog rätt svårt att täcka alla i ett chip,
North America 700+2100
Latin America 700+2100 ; 700+2600
Asia-Pacific 700+1800; 700+2100; 800+1800; 1800+2600; 2300+2600
Western Europe 800+2600; 800+1800+2600
Eastern Europe 800+2600; 1800+2600
Africa 2100+2600
Middle East 900+1800
Du har nog rätt att det blir knepigt att få allt i samma krets. Men varför kan inte man enas om en gemensam standard frekvens. Några länder (bl.a. USA) är så otroligt konservativa och vill köra eget race istället för samarbeta med övriga länder. Låt ITU-T ta över och bli en global standardiseringsgrupp där samtliga länder får säga sitt och enas om en standard.
Detta skall ändå inte hindra Apple att lansera en 800+2600 MHz version av LTE iPad för Europa.
Du har nog rätt att det blir knepigt att få allt i samma krets. Men varför kan inte man enas om en gemensam standard frekvens. Några länder (bl.a. USA) är så otroligt konservativa och vill köra eget race istället för samarbeta med övriga länder. Låt ITU-T ta över och bli en global standardiseringsgrupp där samtliga länder får säga sitt och enas om en standard.
Detta skall ändå inte hindra Apple att lansera en 800+2600 MHz version av LTE iPad för Europa.
Det är nog inte enbart länder, ATT kör t.ex. 704-746 medan Verizon kör 746-787.
Dessutom så har detta pågått alldeles för länge så vissa frekvenser är upptagna i ett land men lediga i ett annat.
Tydligen finns det/kommer det finnas 38 olika frekvensområde världen runt.
Det kommer säkert i nästa modell, så dom som önskar 4G får då sätta sig ner och vänta på nästa modell
undra bara hur många andra surfplattor som hinner nå marknaden innan Apple får tummer ur.
Det kommer säkert i nästa modell, så dom som önskar 4G får då sätta sig ner och vänta på nästa modell
undra bara hur många andra surfplattor som hinner nå marknaden innan Apple får tummer ur.
Ja, det är bara det att jag inte precis har lust att vänta. Jag vill gärna kunna använda iPad i LTE nätverk nu på våren.
Jag har en stark känsla att Apple har fumlat ordentligt med frekvenserna och har missat att Europa har egna frekvenser…
Ja, det är bara det att jag inte precis har lust att vänta. Jag vill gärna kunna använda iPad i LTE nätverk nu på våren.
Jag har en stark känsla att Apple har fumlat ordentligt med frekvenserna och har missat att Europa har egna frekvenser…
Du kan väl inte på allvar tro att dom har "missat" att Europa har egna frekvenser?
"men för i hvete Mansfield! Europa har ju xx MHz i sina LTE band..."
Knappast.
Som jag förstått det så är de Amerikanska frekvenserna redan upptagna i Sverige för 3G och för tv sändningar. Frågan är vilka länder som har lust att göra så stora omställningar i sina frekvenser när det påverkar så otroligt många. Enda lösningen blir säkert att börja från noll och sätta sig ner vid samma bord och fixa en standard som gäller i samtliga länder på en kontinent i alla fall. Apple har i alla fall fått igång debatten på ett ypperst effektivt sätt
Som jag förstått det så är de Amerikanska frekvenserna redan upptagna i Sverige för 3G och för tv sändningar. Frågan är vilka länder som har lust att göra så stora omställningar i sina frekvenser när det påverkar så otroligt många. Enda lösningen blir säkert att börja från noll och sätta sig ner vid samma bord och fixa en standard som gäller i samtliga länder på en kontinent i alla fall.
Eller fasar ut efter en 5 års period, tills fler och fler frekvenser harmoniseras.
Apple har i alla fall fått igång debatten på ett ypperst effektivt sätt
Enig!
Tänk om det kommer en New iPad Europe senare i år - samma burk men med radiokort som fixar våra nät :-D. Törs dom det? Nja...även om det är tekniskt och volymmässigt möjligt senare i år så måste dom nog hålla på den specifikationen till nästa iPad-släpp.
Jag tror helt enkelt dom satte gränsen till att göra TVÅ modeller...och inte...tja, FEM? för att täcka klotets alla standarder. Jag tror inte dom är riktigt säkra på hur dom ska fortsätta det här...inte ens Apple kan och vet ALLT och är alltid hundra på vad som ska göras och inte göras :-D...dom (som jag) väntar på äkta 4G och combi-radiochip som fixar alla frekvenser och standarder.
Alla mobilmanicktillverkare sitter just nu i samma båt...standarddjungeln...frekvensträsket...Alla försöker lista ut vad som händer snart och hur man tar itu med det...Tekniskt så kan man nog slänga ihop ett combochip...men det handlar ju om en massa patent och licenser. Det är en tragedi att mänskligheten inte kan få ihop sådana här grejer. Förbannat trist. Primitivt. Vi är absolut inte så hightech som vi vill tro - vi är klantskallar och klistra och limma och gaffatejp...ja, mänskligheten är gaffatejp. Thats it.
Nej, knappast troligt