Har svårt att tänka mig att Apples kartor ens kommer att påminna om OSM. Hoppas verkligen inte det.
Jag förväntar mig krisp design med state of the art typografi.
Faktum är att googles kartor är väldigt lyckade. De balanserar överskådlighet med detaljrikedom på ett bra sätt. Och även om färgerna inte är de porrigaste i världen, så är de lugna, funktionella och intuitiva.
Det är HELT KLART det vanliga 2D-läget som är viktigast. Sen hade det varit mycket trevligt med ett schysst terrängläge som man kan använda i appar som är lite mer äventyrsbaserade. Men även här har google bra kartor med bra design, tycker jag.
På någon blogg läste jag om spekulationer härledda fran Applepatent, där kartorna visade reducerade vägbeskrivningar. Alltså inte kompletta kartor, som på google, utan beskrivningar som reducerats till nyckelgeografi och byggnader som var väsentliga för att hitta dit man skulle.
Ett exempel är när google visar en väg man skall köra på i 7 km med alla oväsentliga korsningar inkluisive, så kunde Apple visa nästa väsentliga korsning och lite landmarks runt den. Kanske inte ens skalenligt.
Detta skulle dock inte ersätta vanliga kartor, utan vara en "feature". Vinsten skulle vara instruktioner med bättre överblick som var lättare att förstå. Ungefär som när man själv ritar en vägbeskrivning på en bit papper.
Det låter faktiskt lite Apple-likt i mina öron.