Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är du irriterad över Apples 4G-miss? Gör skillnad!

Tråden skapades och har fått 64 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-03-11 07:20
Ursprungligen av Christer Holm:

Aha! Hade jag ingen aning om, vet du fler städer som har fler invånare än hela Sverige....

Här i Manila bor det väll i runda slängar 20 mille.

Jag väntar in äkta 4G som sagt - till dess är det trimmat 3G som gäller - ger ca. 7-10 mbits i en iOS-grunka jämfört med vanligt 3G som är 0,5-3 mbits. Jag talar alltså om verkliga siffror i Sthlms innerstad.
Först med äkta 4G så lossnar mobilt surfande på riktigt. Då kommer det att hända saker - det är då stora delar av privata manicker och samhällsfunktioner kommer att kopplas upp - allt är IP - även röstsamtal - i den snara framtiden betalar man bara "dataplan" - man betalat EN grej - inte röst, data, sms... ALLT är IP - där stannar det i många generationer. Paradigmskiftet avslutat där. Allt kopplas slutligen ihop - även ute på stan.

Om man tycker att 3G-tekniken har haft en kort livstid, så är det inget emot vad 4G får. Det finns en anledning till att Telekom-operatörerna i Sverige inte bygger ut fullskaligt än, det finns en känsla i branchen att utvecklingen just nu går för fort och därför vågar man inte köra fullt ös på samma sätt som när 3G lossnade. Betänk att de första 4g-licenserna utfärdes redan för fyra år sedan, ändå är det bara ett Telia som börjat bygga ut sitt LTE-nät utanför storstäderna på allvar.

Det verkar som om en del tror att det är just bara i Sverige den inte kommer att funka med "4G". Har jag missupfattat när jag menar att det ju är hela Europa det gäller, ja, hela världen nästan - förutom just USA...kanske Nordamerika?

Ironi ironi.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2012-03-11 08:01

Jag personligen struntar i 4G. Har vi ens 4G i Sverige i praktiken (det som operatörerna kallar 4G)? Det stora försäljningsargumentet för mig är den nya skärmen. Hade i 100 fall av 100, föredragit ännu bättre batteritid än 4G.

• Medlem
  • International user
  • 2012-03-11 13:02
Ursprungligen av pmarriott:

Apple tänkte väl ungefär så här: Låt oss göra en 4G-padda, men om de andra jönsarna inte kan enas om frekvenserna så väljer vi ett par som de andra får anpassa sig till om de vill ha't.

Synd, då kommer Apple bara kunna erbjuda LTE i USA. Frekvenserna runt om i världen kommer aldrig ändras, speciellt eftersom det inte går.

Ursprungligen av ibish:

Jag personligen struntar i 4G. Har vi ens 4G i Sverige i praktiken (det som operatörerna kallar 4G)? Det stora försäljningsargumentet för mig är den nya skärmen. Hade i 100 fall av 100, föredragit ännu bättre batteritid än 4G.

Nej, vi har 3.9G... dock är det ändå stor skilland på latens och hastighet mellan det och 3G

Apple tänkte väl ungefär så här: Låt oss göra en 4G-padda, men om de andra jönsarna inte kan enas om frekvenserna så väljer vi ett par som de andra får anpassa sig till om de vill ha't.

Själv tror jag på LTE (Long Term Evolution) iaf några år till. GSM har hängt med ett par år, tänk på det

Det är äkta 4G som rullas ut alldeles strax - teoretisk 1 gigagbit och helt IP. Kanske har en del blandat ihop detta med 5G som lär dröja många år. Nya iPad är 3.9G och det är nog obsolet ganska snart.
När äkta 4G är i drift - helt IP - så är fortsättningen (5G etc) mera en trimningssak - fortsättningen kommer att vara bakåtkompatibel - alltså en äkta 4G-lur/ipad/etc kommer att kunna lira på ett 5G-nät - bara det att högsta speed kanske inte kan utnyttjas. 3.9-hårdvara däremot - som i nya iPad t.ex. - kan inte lira med ett äkta 4G-nät - vare sig långsamt eller snabbt. Så har jag fattat det.

Ursprungligen av Zimmerman:

Det är äkta 4G som rullas ut alldeles strax - teoretisk 1 gigagbit och helt IP. Kanske har en del blandat ihop detta med 5G som lär dröja många år. Nya iPad är 3.9G och det är nog obsolet ganska snart.
När äkta 4G är i drift - helt IP - så är fortsättningen (5G etc) mera en trimningssak - fortsättningen kommer att vara bakåtkompatibel - alltså en äkta 4G-lur/ipad/etc kommer att kunna lira på ett 5G-nät - bara det att högsta speed kanske inte kan utnyttjas. 3.9-hårdvara däremot - som i nya iPad t.ex. - kan inte lira med ett äkta 4G-nät - vare sig långsamt eller snabbt. Så har jag fattat det.

Bara så att jag begriper: med äkta 4G så menar du LTE eller vad menar du?

Vad är 3.9G då?

Allt detta tal om olika generationer hit eller dit är rätt oprecist. Bättre att tala om vilket teknik man menar: GSM, EDGE, WCDMA, CDMA-2000, LTE etc

Och som en bisak. När du säger att äkta 4G ska vara helt IP-baserat så har jag för mig att LTE har ett rent IP accessnät. Det finns inget kretskopplat i LTE specifikationerna.

Senast redigerat 2012-03-12 07:21
  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-12 08:10
Ursprungligen av BlackSmp:

Vad är 3.9G då?

Allt detta tal om olika generationer hit eller dit är rätt oprecist. Bättre att tala om vilket teknik man menar: GSM, EDGE, WCDMA, CDMA-2000, LTE etc

Och som en bisak. När du säger att äkta 4G ska vara helt IP-baserat så har jag för mig att LTE har ett rent IP accessnät. Det finns inget kretskopplat i LTE specifikationerna.

Dagens LTE når inte upp till bl.a. 1gb/s vilket gör att det är 3.9G.
LTE-Advanced kommer däremot vara 4G

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-03-12 11:02
Ursprungligen av BlackSmp:

Vad är 3.9G då?

Jag håller helt med dej, bättre att prata om LTE istället för "3.9G", och LTE Advanced istället för "äkta 4G".
Då slipper man frågor som "menar du äkta 4G eller den 4G som finns nu?"

• Avstängd
  • Överallt
  • 2012-03-11 21:48

Är det ditt slutgiltiga svar eller vill du fråga någon i publiken? Kanske ringa en vän?

Kan Apple lösa 4G problemet i kommande iOS?

Eller är det hårdvaran som är låst på fel frekvenser för oss?

Det är hårdvaran.

Det är inte som förr i tiden - tänk gamla rörradioapparater - då man kunde ratta fram hela kosmos - kortvåg, mellanvåg, långvåg - hela spektrumet :-). Tydligen är frekvenserna i chippen fasta när det gäller dessa megahertz-grejer. Surt.

Ursprungligen av Zimmerman:

Det är inte som förr i tiden - tänk gamla rörradioapparater - då man kunde ratta fram hela kosmos - kortvåg, mellanvåg, långvåg - hela spektrumet :-). Tydligen är frekvenserna i chippen fasta när det gäller dessa megahertz-grejer. Surt.

Tja, om du skulle ha samma lösning med rattar så skulle du få vrida utav hvete för att komma upp till gigahertzbandet;)

För att inte tala om när du ska följa med en frekvenshoppande GSM kanal...

Skämt åsido, jag kan inte mycket om denna typ av digitalradio men det är små toleranser och all utrustning ska säkert också typgodkännas för respektive frekvensband så är mycket pyssel med att få allt på plats

• Medlem
  • Karlskrona
  • 2012-03-12 18:44

Standarder är bra! Alla borde ha EN !

Tror tids nog det kommer ett multifrekvens LTE Chipset

//Daniel

Jag är skeptisk till 3G modellen, känns som onödiga pengar om man som jag har paddan hemma 98% och de andra 2% kan kör internet delning på mobilen.

Speciellt nu när det inte blir nån 4G version.

Jag skulle vilja säga att en realistisk 4G/LTE-iPad kommer den dagen det finns en flerbandig radiodel att använda. Att begära att Apple skall släppa olika iPads för olika marknader, även små bara för LTE ser jag inte som realistiskt.

I USA är läget också problemtiskt av det enkla skälet att operatörerna avskyr kompatibla nät, detta gör att man inte ens där kan ta sin LTE-grunka och byta operatör.

Lösningen ligger helt enkelt i stöd för olika LTE-frekvenser på samma vis som olika GSM/UMTS-frekvenser stöds.

Att täcka in Europa och USA LTE-mässigt är något som lär dyka upp, frågan är bara när med tanke på att tekniken fortfarande är i sin linda.

När det gäller LTE fullt utrullat är det framförallt VoLTE (Voice over LTE) som måste till. Som det är nu tvingas LTE-produkter enbart använda det för ren "data" samtidigt som röst sker genom att koppla över till 3G (CDMA/UMTS beroende på land). Idealet kommer den dagen man kan kasta ut allt vad gammal radioteknik heter och ha en ren LTE-mobil som naturligtvis har VoLTE.

Dagens "enbandiga" LTE-produkter som måste falla tillbaka på äldre system för tal kommer att bli en parantes i historien, ungefär som de allra första 3G-mobilerna (NEC e606 och e808 har inte direkt satt några avtryck i historien).

Jag tycker att Apple kunde ha släppt en LTE 4G Europeisk iPad version (800 MHz + 2600 MHz). Den Europiska versionen behöver inte inledningsvis vara kompatibel med USA:s LTE. Flera operatörer i Europa använder LTE och växer relativt snabbt. Den Europeiska versionen tror jag skulle även kunna fungera i Asien 2600 MHz.

Europa har 730 miljoner invånare så det är en stor marknad som Apple "struntar i". USA har "bara" 380 miljoner invånare och Kanada med 34 miljoner invånare.

Den dag det finns ett multichip kan Apple slå ihop USA och Europeiska versionen till en produkt (egentligen 3 versioner: 16Gb, 32Gb och 64Gb).

• Medlem
  • Göteborg
  • 2012-03-13 20:54
Ursprungligen av The Real Viking:

Jag tycker att Apple kunde ha släppt en LTE 4G Europeisk iPad version (800 MHz + 2600 MHz). Den Europiska versionen behöver inte inledningsvis vara kompatibel med USA:s LTE. Flera operatörer i Europa använder LTE och växer relativt snabbt. Den Europeiska versionen tror jag skulle även kunna fungera i Asien 2600 MHz.

Europa har 730 miljoner invånare så det är en stor marknad som Apple "struntar i". USA har "bara" 380 miljoner invånare och Kanada med 34 miljoner invånare.

Den dag det finns ett multichip kan Apple slå ihop USA och Europeiska versionen till en produkt (egentligen 3 versioner: 16Gb, 32Gb och 64Gb).

Man kan inte bara se på folkmängd säger inte allt.

Hur ser försäljningen ut i antal iPads i USA/Kanada jämfört med Europa ? Det är nog mer relevant i sammanhanget när Apple fattar sina strategiska beslut.

Samt utgå från hemmamarknaden USA=Apple, och anpassa er eller låt bli, är och kommer
att vara Apples melodi nu och i framtiden. Apple behöver inte tigga eller anpassa sig efter någon annan dom sätter standarden.

Ärligt talat.... Apple skiter väl fullständigt i Sverige! Vi pratar förmodligen en av världens minsta marknader.
Det är antagligen och förmodligen USA som är dess största marknad, att man sedan får med Kanada är nog bara en bonus i det hela!

Ursprungligen av PeeMaN:

Ärligt talat.... Apple skiter väl fullständigt i Sverige!

Men nu är detta inte bara lilla Sverige som detta "misstag" drabbar

Ursprungligen av disktant:

Men nu är detta inte bara lilla Sverige som detta "misstag" drabbar

Det är långt ifrån ett misstag... Och jag är medveten om att större delarna av Europa blir drabbade, men det spelar mindre roll. Europa i allmänhet, norden i synnerhet, ligger nog på typ 3-4 plats av marknader att täcka. Asien lär ligga före oss exempelvis

Ursprungligen av PeeMaN:

Det är långt ifrån ett misstag...

och därav mina "hartassar" på "misstag"

Hur ser 4G ut i Europa, finns det några användare ?

Ursprungligen av disktant:

och därav mina "hartassar" på "misstag"

Hur ser 4G ut i Europa, finns det några användare ?

Njaaa, alltså användare finns det, men inte i någon större utsträckning.
Det finns en hel del stora anledningar till att 4G dröjt och dröjer i Europa. Som jag sagt tidigare tror jag att 4G blir ett kort kapitel. Anledningarna till att 4G inte kommit igång i Europa är:
1. 3G är betydligt mer utbrett och har bättre teckning än i USA, därmed inte samma omedelbara behov att bygga ut
2. "Fast" bredband i hemmet är vanligare här, fram tills för några år sedan har det inte funnits någon anledning att ha ett snabbare nät. Men med tekniska framsteg (ipad, mobilt bredband till datorn) har behovet sakta krupit fram, samtidigt som aktörerna förlitat sig på 3G-nätet i allt för stor utsträckning
3. Kostanden. När 3G sjösattes i Europa kostade det inte lita pengar med all budgivning och alla hethöjde för att få licens. I efterhand visade det sig att licenserna helt enkelt värderats (och därmed sålts) alldeles för dyrt. Jag kan inga namn i huvudet, men en del företag i Europa konkade pga 3G, andra var nära. Vårt eget kära "Tre" var ju nära innan det blev uppköpt i sista minuten.

Ursprungligen av PeeMaN:

Njaaa, alltså användare finns det, men inte i någon större utsträckning.

Och här har vi nog svaret på varför "vi" inte får 4G i Europa

Bevaka tråden